Nieuwe set up, gaat dit werken?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
Hoe staat de kooi erbij op het kleinste kransje? Als je dan nog genoeg spanning op de ketting hebt kun je gewoon 2 schakeltjes toevoegen en je bent klaar.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Nog nooit meegemaakt dat een 114 ketting te kort was.
Wanneer je de B-schroef verstelt op het moment dat je ketting op het grootste blad ligt, dan zie je de kooi ook meegaan en kan de kooi+ketting dus ook meer ontspannen.
Bij een goed afgestelde B-schroef kan de kooi veel verder horizontaal komen dan op de foto.
De afstelling van de B-schroef ligt veel gevoeliger dan de 2x10 / 3x10 groepen, daarom kan het geen kwaad om dat Sram tooltje daar bij te gebruiken.
Bij mij hoor je de ketting dan zelfs wat op de tandwielen krabbelen.
Ik ken de exacte maten van jouw crankset niet en hoe die zich verhouden tov een Sram crankset, waarbij je een kettingblad moet hebben met een offset van 6mm.
Als je de maten weet van beide sets en die 6mm offset verrekent, kun je exact bepalen wat je moet doen met je vulringen.
Gevoelsmatig, afgaand op je foto's, gok ik dat beide spacers aan de driveside er tussenuit moeten.
De gehele afstelling ligt inderdaad op alle fronten, erg gevoelig.
Ik ben overgestapt van Shimano 3x10 naar Sram 1x11; 34/11-46 (Sunrace cassette).
Nieuwe binnen en buitenkabel, dat Sram tooltje van mijn zoon geleend voor de afstelling van de b-schroef en het lukt mij maar niet om het schakelen op de twee kleinste kransjes snel en geruisloos te laten verlopen.
Wanneer je de B-schroef verstelt op het moment dat je ketting op het grootste blad ligt, dan zie je de kooi ook meegaan en kan de kooi+ketting dus ook meer ontspannen.
Bij een goed afgestelde B-schroef kan de kooi veel verder horizontaal komen dan op de foto.
De afstelling van de B-schroef ligt veel gevoeliger dan de 2x10 / 3x10 groepen, daarom kan het geen kwaad om dat Sram tooltje daar bij te gebruiken.
De kettinglijn is so-wie-so behoorlijk scheef als je ketting achter op het grote mes ligt.jeroentjuh76 schreef:brengt me gelijk bij het volgende, de kettinglijn lijkt me erg scheef.
wellicht nog een spacer minder?
Bij mij hoor je de ketting dan zelfs wat op de tandwielen krabbelen.
Ik ken de exacte maten van jouw crankset niet en hoe die zich verhouden tov een Sram crankset, waarbij je een kettingblad moet hebben met een offset van 6mm.
Als je de maten weet van beide sets en die 6mm offset verrekent, kun je exact bepalen wat je moet doen met je vulringen.
Gevoelsmatig, afgaand op je foto's, gok ik dat beide spacers aan de driveside er tussenuit moeten.
De gehele afstelling ligt inderdaad op alle fronten, erg gevoelig.
Ik ben overgestapt van Shimano 3x10 naar Sram 1x11; 34/11-46 (Sunrace cassette).
Nieuwe binnen en buitenkabel, dat Sram tooltje van mijn zoon geleend voor de afstelling van de b-schroef en het lukt mij maar niet om het schakelen op de twee kleinste kransjes snel en geruisloos te laten verlopen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
Ik heb net de eerste meters buiten gefietst (asfalt) en alles voelt goed! Probleem met grootste blad was dus indd de b tension afstellen. Mooi tooltje van sram, wist niet van het bestaan af.
Verder heb ik al een spacer verwijderd van de bb scheelt iets in de lijn. Nu nog 1mm over tussen chainstay en 34T. max haalbare dus in deze setup.
Mss nog een keer een 32T oval puur uit nieuwsgierigheid.
Thnx voor jullie tips!
Verder heb ik al een spacer verwijderd van de bb scheelt iets in de lijn. Nu nog 1mm over tussen chainstay en 34T. max haalbare dus in deze setup.
Mss nog een keer een 32T oval puur uit nieuwsgierigheid.
Thnx voor jullie tips!
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Een spacer verwijderd, of naar de andere kant verplaatst?
Want die hoort er wel tussen. De totale breedte van bracketpot plus spacers moet bij een Shimano HT2 crank altijd 75,5mm zijn.
Dus bij een 68mm bracket horen drie spacers van 2,5mm en bij een 73mm bracket hoort er eentje. Waar je die dan monteert maakt voor je crank niet uit, voor de kettinglijn uiteraard wel.
De bevestigingsplaat van een E-type voorderailleur en een chainguide die onder het bracketlager klemt zijn ook 2,5mm dik, dus als je dergelijke zaken gebruikt laat je een spacer weg.
Want die hoort er wel tussen. De totale breedte van bracketpot plus spacers moet bij een Shimano HT2 crank altijd 75,5mm zijn.
Dus bij een 68mm bracket horen drie spacers van 2,5mm en bij een 73mm bracket hoort er eentje. Waar je die dan monteert maakt voor je crank niet uit, voor de kettinglijn uiteraard wel.
De bevestigingsplaat van een E-type voorderailleur en een chainguide die onder het bracketlager klemt zijn ook 2,5mm dik, dus als je dergelijke zaken gebruikt laat je een spacer weg.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
Hmm weggehaald, niet verplaatst. Dat ga ik dus nu nog even snel doen!
Wat betreft die oval, dan zal ik de spacer weer moeten terugzetten.. denk dat ik het dan maar laat
Wat betreft die oval, dan zal ik de spacer weer moeten terugzetten.. denk dat ik het dan maar laat
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
vreemde zaak; na pakweg 150 km gefietst te hebben zonder problemen heb ik zaterdag mijn andere (gloednieuwe) ketting erop gelegd.
verder niet veel getest zou gewoon goed moeten gaan dacht ik. zondag tijdens sallands mooiste kwam ik er achter dat hij niet meer op het grote blad komt. na weer eea geprobeerd te hebben gisteren met de stelschroeven kwam hij weer op groot maar nu schakelt hij dus niet meer netjes terug. hij blijft hangen op een blad en knaagt wat op de kleinere kransjes. dat weer verholpen en nu komt hij niet weer niet op groot.
met de stelschroef krijg ik derrie dus ook niet meer netjes onder grote blad. hoe kan dit nou ineens anders zijn?
iemand idee?
verder niet veel getest zou gewoon goed moeten gaan dacht ik. zondag tijdens sallands mooiste kwam ik er achter dat hij niet meer op het grote blad komt. na weer eea geprobeerd te hebben gisteren met de stelschroeven kwam hij weer op groot maar nu schakelt hij dus niet meer netjes terug. hij blijft hangen op een blad en knaagt wat op de kleinere kransjes. dat weer verholpen en nu komt hij niet weer niet op groot.
met de stelschroef krijg ik derrie dus ook niet meer netjes onder grote blad. hoe kan dit nou ineens anders zijn?
iemand idee?
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Waarschijnlijk was je klaar geweest door de kabelspanning 1 of 2 kliks strakker te zetten.
Nu heb je aan het bereik van je derailleur gesteld terwijl die (waarschijnlijk?) goed stond.
Nu heb je aan het bereik van je derailleur gesteld terwijl die (waarschijnlijk?) goed stond.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
Vh weekend maar weer even kijken. Had het zo simpel kunnen zijn?
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Die kans is IMHO vrij groot.
Het bereik bepaalt 'slechts' of je derailleur in de uiterste standen keurig netjes onder je grootste / kleinste krans staat.
Als je het bereik en de hoogte dus netjes afgesteld hebt, hoef je daar in theorie niet meer aan te komen.
De kabelspanning bepaalt of je derailleur snel en zonder haperen op of af kan schakelen; bij te lage spanning zal je derailleur moeite hebben om de grote bladen te bereiken, te hoge spanning zorgt dat het schakelen naar je kleine kransjes twijfelachtig verloopt.
Vooral als je de kabels los gehad of vervangen hebt, ontkom je de eerste ritten niet aan bijstellen van de kabelspanning omdat je kabel wat oprekt of niet 100% strak in de bussen zit.
Als de boel ineens niet meer goed schakelt, heeft dat meestal een andere oorzaak zoals kromme derailleurpat of wiel niet goed in de dropouts gemonteerd (achterwiel met QR).
Het bereik bepaalt 'slechts' of je derailleur in de uiterste standen keurig netjes onder je grootste / kleinste krans staat.
Als je het bereik en de hoogte dus netjes afgesteld hebt, hoef je daar in theorie niet meer aan te komen.
De kabelspanning bepaalt of je derailleur snel en zonder haperen op of af kan schakelen; bij te lage spanning zal je derailleur moeite hebben om de grote bladen te bereiken, te hoge spanning zorgt dat het schakelen naar je kleine kransjes twijfelachtig verloopt.
Vooral als je de kabels los gehad of vervangen hebt, ontkom je de eerste ritten niet aan bijstellen van de kabelspanning omdat je kabel wat oprekt of niet 100% strak in de bussen zit.
Als de boel ineens niet meer goed schakelt, heeft dat meestal een andere oorzaak zoals kromme derailleurpat of wiel niet goed in de dropouts gemonteerd (achterwiel met QR).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
klinkt indd aannemelijk. de installatie van alles is uiteindelijk ook gelukt dus ook hier komt het vast goed. nogmaals dank