Hulp ombouw schijfremmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Mijn mountainbike: Focus Black Forest Ltd SID '09

Momenteel heb ik Elixirs CR op mijn mtb en stap ik over naar Hope tech3 remmen met e4 voor en x2 achter. Vraag is of ik mijn huidige Cleansweep G3 cleansweep schijven erop kunnen blijven zitten (185 voor en 160 achter). In de handleiding word nadrukkelijk geadviseerd om Hope schijven te gebruiken maar dit kan ook commercie zijn.

Vervolgens loop ik tegen de adapters aan. Kan ik de calipers zo verwisselen, ik neem aan dat de adapters obv het frame worden gemaakt en dat alle PM calipers op dezelfde maten worden gemaakt? Onderstaand foto's van mijn huidige adapters.

Thanx voor de hulp

Afbeelding
Afbeelding
Gang is alles!!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hope gebruikt 183 of 180 mm schijven, dus aan de voorkant is de 185 mm net te hoog. Maar de adapter bepaald hoe hoog de remklauw komt te zitten, dus als je de Avid adapters blijft gebruiken, dan moet het passen.

Wel is het remoppervlak van de Hope schijf een tikje hoger, dus je remt iets op de 'spaken' van de Avid schijven. Kan geen kwaad, maar je hebt dus iets minder oppervlak en daarmee niet de maximale remkracht.

Welk merk schijven je gebruikt maakt in de praktijk verder niets uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Mijn mountainbike: Focus Black Forest Ltd SID '09

Thanx Lars. Ik denk dat ik wel naar Hope schijven ga, zien er wel strak uit en dan klopt het wel allemaal. Kun je op de foto zien welke post mount maat mijn vork heeft. Ik neem aan 160? Kan er niets can terug vinden op internet. In manuals van RS word dit niet gespecificeerd.
Gang is alles!!!
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Geen ervaring mee maar weleens gehoord dat als je andere schijven gebruikt, dit ook remblokken kan eten zeg maar. Veel snellere slijtage. Lekker all the way Hope gaan, nog mooier ook!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

PM160 is standaard, alleen sommige vorken voor heftiger gebruik hebben soms 180.
Avid werkt als enige naast de adapters ook met hol/bol ringen, hou daar rekening mee als je switcht want die ringen worden meegenomen in de afmetingen van de adapters.

Achter heb je een IS-PM adapter nodig, let erop dat die voor achter en voor anders zijn! Een en dezelfde adapter past voor bij een 180 schijf en achter bij een 160 schijf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

kermit schreef: Avid werkt als enige naast de adapters ook met hol/bol ringen, hou daar rekening mee als je switcht want die ringen worden meegenomen in de afmetingen van de adapters.
Nee hoor, als dat wel zo was zou je nooit een 160mm schijf kunnen rijden met de avid remmen. Een 180mm adapter is voor alle merken gelijk. Het enige probleem is weleens de constructie van een adapter, die zou weleens in de weg kunnen zitten.
Laatst gewijzigd door japie carbon op za 9 december 2017, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

You're right, de dikte van die ringen is in de klauwen verwerkt.
Dus vergeet mijn zinnetje daarover maar ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef:...
Avid werkt als enige naast de adapters ook met hol/bol ringen, hou daar rekening mee als je switcht want die ringen worden meegenomen in de afmetingen van de adapters.
...
Nee, die ringen horen bij de remklauw.
Dus weglaten, of bovenop de remklauw monteren (anders zijn de Avid boutjes te lang).
Meestal past de nieuwe rem dan gewoon op de oude schijf .

Oeps, lees nu verder en zie dat het al is recht gezet.
Lees ook dat TS denkt aan Hope schijven.
Dan ook meteen Hope adapters erbij, weet je zeker dat het past ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Indien je hulp nodig hebt met ombouwen of monteren geef je maar een brul.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Mijn mountainbike: Focus Black Forest Ltd SID '09

Thanx voor de hulp. Inmiddels zit alles op de fiets. Ik heb nieuwe xt schijven en Shimano adapters erop gezet. Ben ik van die ongelukkige 185mm maat af en weet ik zeker dat het matcht. Nu even afwachten of de schijven remblokken zullen vreten zoals mtbpie beweerd. Schijven lopen nu heel licht aan, zal daar nog eens naar kijken.
Gang is alles!!!
Plaats reactie