Hope bleed help

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Gebruikersavatar
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Locatie: Focus Black Forest Ltd SID '09

zo 17 december 2017, 22:03

Recent een setje Hope tech 3's gekocht met een e4 en x2 caliper. Kabels ingekort en calipers/remhendels moeten verwisselen dus een bleed is noodzakelijk.

Alle filmpjes gecheckt en deze exact nagedaan maar ik loop tegen een een probleem aan. Bij de eerste keer terugdrukken van de pistons zakt het niveau in het reservoir van de remhendel gigantisch. Het lukt me echter net wel om deze gevuld te houden. Echter bij de volgende stap waarbij je de remhandel verticaal zet en meerdere malen inknijpt gaat het mis. Ik draai de hendel terug en het reservoir is leeg en zuigt lucht aan, alles voor niets dus. Valt me ook op dat er vloeistof blijft doordruppelen wanneer de bleedport open staat.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Gang is alles!!!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5647
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Locatie: is onderweg

zo 17 december 2017, 23:06

Heb je al geprobeerd vloeistof bij te vullen voordat hij leeg is?? In een e4 gaat natuurlijk wat meer ole dan de x2
Gebruikersavatar
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Locatie: Focus Black Forest Ltd SID '09

zo 17 december 2017, 23:19

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld maar ik houdt continu het reservoir gevuld. De x2 moet ik nog doen, ben gegonnen met de e4 omdat die voorop zit.
Gang is alles!!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 17 december 2017, 23:27

Je draait de nippel open, drukt de remgreep in en doet de nippel dicht en laat de remgreep weer los?
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 17 december 2017, 23:30

Dirkkie schreef:Bij de eerste keer terug drukken van de pistons zakt het niveau in het reservoir van de remhendel gigantisch. Het lukt me echter net wel om deze gevuld te houden.
Staat je nippel hier open?
Dirkkie schreef:Echter bij de volgende stap waarbij je de remhandel verticaal zet en meerdere malen inknijpt gaat het mis. Ik draai de hendel terug en het reservoir is leeg en zuigt lucht aan, alles voor niets dus. Valt me ook op dat er vloeistof blijft doordruppelen wanneer de bleedport open staat.
Beginnen met meerdere malen inknijpen? Je moet het dus doen zoals ik hierboven al aangaf. En dan na pakweg 3-4 knijpen (en openen/sluiten) het reservoir weer bijvullen!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Locatie: Focus Black Forest Ltd SID '09

zo 17 december 2017, 23:40

Inderdaad eerst nippel open, knijpen en dicht. Remhendel los laten en olie gaat het systeem in. Ff kort pompen om greep op druk te krijgen en dan weer dezelfde handeling opnieuw. Na keer of 3 reservoir bijvullen en doorgaan totdat er geen lucht meer in de uitgaande olie zit. Dit gaat wel goed.

Bij het terugdrukken van de pistons staat de nippel open. En dan zakt het niveau in het reservoir hard, wat is de logica hierachter?
Het lukt me wel om het reservoir gevult te houden.

Het gaat alleen mis als de remgreep gevult moet worden gesloten en in verticale stand word gezet. Daar trekt ie het reservoir leeg en kan ik hem niet op tijd vullen. Resultaat is lucht in het systeem.
Gang is alles!!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 18 december 2017, 11:07

Dirkkie schreef:Inderdaad eerst nippel open, knijpen en dicht. Remhendel los laten en olie gaat het systeem in. Ff kort pompen om greep op druk te krijgen en dan weer dezelfde handeling opnieuw. Na keer of 3 reservoir bijvullen en doorgaan totdat er geen lucht meer in de uitgaande olie zit. Dit gaat wel goed.
NIET tussendoor pompen. Het gaat er om dat je de lucht voor de verse olie uit duwt. Door tussendoor te pompen loop je het risico dat de lucht weer terug stroomt. Het is een klein effect, maar kan merkbaar blijven.
Dirkkie schreef:Bij het terug drukken van de pistons staat de nippel open. En dan zakt het niveau in het reservoir hard, wat is de logica hierachter?
Waarom druk je de zuigers terug? Als het goed is bewegen ze niet. Maar als je ze terug drukt moet de nippel DICHT zijn.
Dirkkie schreef:Het gaat alleen mis als de remgreep gevult moet worden gesloten en in verticale stand word gezet. Daar trekt ie het reservoir leeg en kan ik hem niet op tijd vullen. Resultaat is lucht in het systeem.
Staat je nippel hier weer open? DICHT DICHT DICHT!

Na het bleeden (open-knijpen-dicht-loslaten etc.) blijft de nippel DICHT (niet meer aankomen!!!!!). Dan vul je het reservoir voor de laatste keer tot het randje en 'rol' je het rubber er op. Nu komt er hooguit wat remvloeistof over het randje heen. Deksel er op, schroefjes vast. En dan de hendel weer in de gewenste positie stellen. Nu mag je eventueel de zuigers terug drukken. Zonder de nippel te openen!!! De remvloeistof druk je nu terug in het reservoir waar het rubber iets uitzet om plaats te maken voor de extra vloeistof.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5647
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Locatie: is onderweg

ma 18 december 2017, 12:25

Ik ben altijd eigenwijs, ik druk de olie er vanuit beneden in met een spuit. Op deze manier heb je maar heel weinig last van lucht en is het ontluchten zo gepiept.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14482
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

ma 18 december 2017, 13:44

Logisch, lucht wil omhoog, dus waarom zou je daar tegenin werken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5647
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Locatie: is onderweg

ma 18 december 2017, 19:45

Maar olie wil weer omlaag, dan moet je dat weer tegen werken :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14482
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

ma 18 december 2017, 19:57

Ja, jij kan t mooi brengen. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.
IPPE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 7 september 2010, 13:19

di 19 december 2017, 00:41

Remblokken verwijderd en een blokje in de klauw zodat de zuigers niet kunnen bewegen?
Gebruikersavatar
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Locatie: Trek Remedy 8

di 19 december 2017, 14:16

https://www.youtube.com/watch?v=jhlFR_BvwLA" onclick="window.open(this.href);return false;
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2600
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Locatie: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54

wo 20 december 2017, 14:31

Bij een volledig lege rem moet je het reservoir echt wel een keer of vijf/zes vullen voordat de rem vol is.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9582
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

wo 20 december 2017, 20:31

Bij een volledig lege rem lijkt mij van onderaf vullen zeker de betere manier.
Voor Hope is ook een trechtertje à la Shimano leverbaar, dan pomp je gewoon door zonder risico op een overstromend reservoir.
Plaats reactie