Kettinglijn Stumpy 142mm+ vs Eagle GX op 142mm vs offset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Wie heeft er input op het volgende?

Ik heb een Stumpjumper FSR Evo....blabla......29er met oorspronkelijk een 142mm+ achternaaf. Deze was uitgerust met een X01 1x11 (32T met spider).
Nu zitten er inmiddels mijn 9th Wave wielen met 142mm in en heb ik ge-upgrade naar een Eagle GX. (28T spiderless)

De 142mm+ naaf is in principe hetzelfde als een 142mm maar met de flens/cassette 2mm naar buiten geplaatst. De achterbrug van het frame is hier op aangepast zodat de 10 niet de chainstay opvreet...of andersom. Hiermee zouden ze dus de spaking van het achterwiel iets anders/breder kunnen doen zodat je theoretisch een sterker achterwiel zal hebben. In mijn ogen heeft Specialized niet het bracket/trapas aangepast op deze 2mm naar buitenplaatsing van de cassette. Dat is dus eigenlijk vraag/onduidelijkheid nummer 1........is dat zo of zou er toch ergens iets met ringen oid zijn aangepast of hoe kom ik hier achter? 'Positieve' offset in het originele 32T chainring?!?

Bij het plaatsen van mijn 9th Wave achterwiel met 142mm gaat dus de cassette 2mm binnenwaarts en krijg je dus een andere kettinglijn. Om nog wat ruis in de situatie te krijgen het volgende.........ik heb de Sram 2200 XX1 crank van de spider verlost en hierop een direct mount chainring van Wolf Tooth gemonteerd met 0mm offset.

De omm offset heb ik bepaald aan de hand van de Wolf Tooth website aangezien ik een korte spindle heb. Er zijn ook opties met 3mm en 6mm offset. De originele Sram Eagle chainrings zijn alleen te krijgen in 3mm en 6mm offset............dus geen 0mm. In de tabel van Sram staat dat de korte spindle not compatible zou zijn met hun Eagle chainrings.

Ik vind in de huidige set up de ketting op het 50t KRANSje nu wel erg schuin lopen tov het 10t kransje. En ik rijd langer op de 50t dan op de kleinere kransjes...........het middengebied zit je/ik natuurlijk ook veel.

Op welk kransje zou je kettinglijn recht 'moeten' zijn............6e/7e?!?

Ik fiets voornamelijk over de grens en eigenlijk zo goed als niet in Nederland...............Spa, Malmedy, Nideggen, Briancon, Luxemburg, Moezel, Dolomieten, etc...........rijdertype technische trails zeg maar......dropper/baggy/flatpedals

Zou ik hier beter af zijn met 3mm offset ook al is dat tegen de tabellen van Wolf Tooth/Sram in? Ik zit tenslotte met die rare basis van 142mm+................waarbij ik eigenlijk niet weet of Specialized de kettinglijn (bracket) destijds daarop geoptimaliseerd heeft. Feit blijft wel dat tov de originele oplossing mijn cassette 2mm naar binnen staat. Daarnaast natuurlijk het 2e verschil in chainring.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of input?

Thanks!
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Nog maar even 'actualiseren' voor het weekend :D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op de 50 staat hij sowieso al angstaanjagend schuin, maar dat hoort gewoon zo. Als je de boel goed afstelt werkt het prima. Die 2mm is in mijn ogen zo weinig dat ik me er geen enkele zorgen over zou maken. Maar rij je serieus veel meer 28x50 dan iets anders? Want Eagle was nou juist bedoeld om voor groter te gaan rijden zodat de spreiding beter werd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Ik was grote vrienden met mijn voormalige 22/36 van mijn oude 2x 10 op de vorige bike...............de 28/50 is ietsje lichter.
Had de 28 chainring gekocht voor de 1x 11 maar merkte dat de 28/42 het niet ging worden. Vandaar de upgrade naar Eagle GX. Kon ook gaan rommelen met bijvoorbeeld een 46t replacement-cog of iets van Sunrace, uiteindelijk voor de Eagle gekozen. (279,95 derri/cassette/ketting/shifter)

Voor de 28 chainring wilde ik eigenlijk naar een 30 gaan, maar na mijn eerste testritje Nideggen vond ik de 28/50 eigenlijk wel lekker :oops:

Ik zal met het gebruik dus meer op het midden en de grote kransjes rijden dan op de 10t.

Het werkt ook gewoon, dat is het niet, maar gevoelsmatig........en de prijs van een cassette..........lijkt me het zo slijtagegevoelig. De kransjes zijn een stuk dunner dan een SRAM 10-speed cassette. Dus daar zoek ik dus de optimalisatie in.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Inmiddels een 30T Sram Eagle GX blad besteld met 3mm offset om te zien wat dat doet. De ovale is er pas vanaf 32T. De Sram Eagle chainrings hebben tov Wolf Tooth NW een 'speciek Eagle-profiel' wat tot minder frictie en dus slijtage zou moeten leiden.

De Wolf Tooth 28T elliptical (0mm offset) bewaar ik dan voor de 'ver' over de grens weekjes met dus net wat lichtere verzetjes :-)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je krijgt volgens mij het eerste last met achteruit trappen.
Sommigen hebben op een strandfiets al helemaal een scheve kettinglijn ivm een erg groot voorblad, werkt ook "gewoon".
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

De kettinglijn bij een 142mm achteras moet voor Eagle 49mm zijn, daarbij heb je met een normale bb breedte een 6mm offset blad nodig. Wanneer je de cassette dus 2mm verder naar buiten plaatst is 51mm de ideale kettinglijn. Het juist voorblad zou dan een 4mm offset zijn maar dat bestaat niet, de 3mm die je nu besteld hebt zou dus het meest ideale moeten zijn.

Al zal je met een offset van 6mm juist minder ipv meer problemen hebben op het 50 krans"je" aangezien de kettinglijn daarbij minder schuin is dan wanneer je een 3mm offset blad monteert. De problemen komen dan bij het 10 kransje aangezien de ketting daarbij schuiner loopt dan bedoelt.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als je het achterwiel offset gaat zetten, gaat dan je velg nog wel in het midden staan? Offset spaken wordt normaal gesproken gebruikt om bij een offset achterbrug de velg in het midden te houden (zoals bij de C'dale FSI en Knifeman WTF***)

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Op het plaatje in onderstaande link kan je zien hoe het naaftechnisch is. De totale breedte is nog gewoon 142mm, alleen de flens en cassette staan 2mm naar buiten. Maar nu zie ik dat dit voor het 'tussenstuk' ook geld en je idd een ander center hebt als je dan wanneer je een 142mm wielset toepast........maargoed, ik heb op diverse sites en fora al wel gelezen dat 142mm in 142+ geen probleem is.........heb ook niks gemerkt van niet sporen of iets dergelijks. Dat bedoelde ik ook met mijn vraag of Specialized hier ook rekening mee heeft gehouden aan de voorzijde van de fiets........breedte bracket/trapas/spacers/chainring-offset etc. De rechterchainstay is in elk geval wel iets aangepast om te voorkomen dat het kleinste tandwiel de chainstay wegfreest.

http://forums.mtbr.com/specialized/how- ... 42685.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, het ontspoort een beetje in allerlei termen...

Volgens mij heb je de helft al zelf ontdekt: alleen de cassette staat een fractie (+ 2 mm) meer naar buiten bij het Specialized systeem. Komt eigenlijk neer op een soort 'micro-Boost'.

Aan de bracketpositie heeft Specialized niets gewijzigd voor zover ik weet en kan nagaan.

Dat houdt dus in dat de ketting vanuit de normale positie (+3 mm!) nu meer op het midden van de cassette ligt. Want die ligt bij standaard 142/135 mm iets richting de derailleur vanuit het midden. Wat dus gunstig is als je de hele cassette regelmatig gebruikt of je minder op de kleine tandwieltjes rijdt. Maar wil je de kettinglijn dus 'origineel' houden, dan is een Boost crank (+6 mm) beter, hoewel je dan 1 mm meer naar buiten gaat ten opzichte van het midden. Met de 0 mm crank komt de ketting dus duidelijk meer richting de spaken te liggen bij een rechte loop. Dit is bij een standaard configuratie dus minder wenselijk, tenzij je grotendeels juist op de grotere tandwielen rijdt. Maar deze opzet is (volgens mij) juist voor het Cannondale FSi bedacht, waar de cassette juist naar binnen staat, maar ook de bracket verschoven is (en waar Cannondale hun eigen crank wel heeft aangepast, maar waar de SRAM crank je pedalen verschillend uit het midden plaatst!!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij beschrijft Lars het goed.
En volgens mij is de kettinglijn die zo ontstaat beter dan standaard, omdat je op de grote kransjes de ketting minder scheef legt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef: ......

Maar deze opzet is (volgens mij) juist voor het Cannondale FSi bedacht, waar de cassette juist naar binnen staat, maar ook de bracket verschoven is (en waar Cannondale hun eigen crank wel heeft aangepast, maar waar de SRAM crank je pedalen verschillend uit het midden plaatst!!).
Cannondale Ai heeft de achterbrug en de cassette 6 mm naar de Driveside, waardoor je wiel meer symetrisch gespaakt kan worden
https://cannondale.zendesk.com/hc/en-us ... _site=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding


De bracket zit volgens mij nog wel in het midden, maar de chainring positie moet uiteraard wel gecorrigeerd worden.

F-Si != Ai, mijn f-si alloy 1 heeft een reguliere achterkant
Plaats reactie