Goedemorgen allemaal,
ik heb een MTB gekregen die ik een beetje aan het opknappen ben zodat wij deze kunnen gebruiken.
De omhulsels van de versnellingskabels heb ik gisteren vervangen omdat deze doorgesleten waren.
Nu heb ik het weer in mekaar zitten echter zitten er in het handvat 8 versnellingen, maar zitten er bij de trappers 3 tandwielen.
Op versnelling 1-4 zit de ketting op de kleinste tandwiel.
Op versnelling 5-6 zit hij op de middelste tandwiel.
Op versnelling 7-8 zit hij pas op de grootste tandwiel.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen loze versnellingen heb?
Moet ik dit doen door iets af te stellen of mis ik een onderdeeltje in de gripshift o.i.d?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, ik ben niet zo bekend met de vaktermen naast degene die ik ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar oplossingen.
Alvast bedankt voor het meedenken
Lege versnellingen
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Zoals ik het lees heb je 8-versnellingen gripshift is om een 8-speed achterderailleur te bedienen, en die is aangesloten op een voorderailleur met 3 versnellingen? Met 3 kettingbladen (tandwielen) kun je natuurlijk nooit meer dan 3 versnellingen maken.
Heb je alleen de buitenkabel vervangen, of ook de binnenkabel?
Heb je wel een achterderailleur?
Zitten aan je achterwiel tandkransjes (tandwielen), hoeveel?
Loopt je ketting achter door een derailleur, wat staat daarop, hoe ziet deze eruit?
Heb je foto's om je verhaal te verduidelijken?
Heb je alleen de buitenkabel vervangen, of ook de binnenkabel?
Heb je wel een achterderailleur?
Zitten aan je achterwiel tandkransjes (tandwielen), hoeveel?
Loopt je ketting achter door een derailleur, wat staat daarop, hoe ziet deze eruit?
Heb je foto's om je verhaal te verduidelijken?
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
De achterderailleur moet in theorie de gehele cassette kunnen gebruiken, ongeacht op welk tandblad de ketting voor zit (in de praktijk vermijden we de extremen zoals groot-groot en klein-klein). Dus 8x3 is 24 versnellingen ipv 8.
Edit:
Een fotootje zou idd welkom zijn
Edit:
Een fotootje zou idd welkom zijn
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Ik neem aan dat je het over de linker gripshift hebt?
Kijk eens of er getallen op het venstertje staan. Waarschijnlijk 1,2 en 3
Sommige goedkopere draaishifters hebben een aantal tussenstanden zodat je altijd kunt bijregelen naargelang de kettingloop.
Dus als de ketting vooraan op het middenblad ligt en achteraan op het kleinste kroontje dan schakel je vooraan een klein klikje verder omdat de ketting anders tegen de kooi van de voorderailleur schuurt.
Net hetzelfde als de ketting op het grootste kroontje achter ligt: je doet dan vooraan een klikje terug omdat de ketting anders tegen de binnenkant van de kooi schuurt.
Dat je op het eerste kettingblad zoveel klikjes hebt kan als oorzaak hebben dat de kabel te los is. Bij het eerste klikje moet de derailleur al iets bewegen.....
Kijk eens of er getallen op het venstertje staan. Waarschijnlijk 1,2 en 3
Sommige goedkopere draaishifters hebben een aantal tussenstanden zodat je altijd kunt bijregelen naargelang de kettingloop.
Dus als de ketting vooraan op het middenblad ligt en achteraan op het kleinste kroontje dan schakel je vooraan een klein klikje verder omdat de ketting anders tegen de kooi van de voorderailleur schuurt.
Net hetzelfde als de ketting op het grootste kroontje achter ligt: je doet dan vooraan een klikje terug omdat de ketting anders tegen de binnenkant van de kooi schuurt.
Dat je op het eerste kettingblad zoveel klikjes hebt kan als oorzaak hebben dat de kabel te los is. Bij het eerste klikje moet de derailleur al iets bewegen.....
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 15 december 2017, 09:43
Jouw samenvatting klopt, ik wil ook niet meer dan 3 versnellingen maken maar van die overige 5 'klikken' afWelkomBuiten schreef:Zoals ik het lees heb je 8-versnellingen gripshift is om een 8-speed achterderailleur te bedienen, en die is aangesloten op een voorderailleur met 3 versnellingen? Met 3 kettingbladen (tandwielen) kun je natuurlijk nooit meer dan 3 versnellingen maken.
Heb je alleen de buitenkabel vervangen, of ook de binnenkabel?
Heb je wel een achterderailleur?
Zitten aan je achterwiel tandkransjes (tandwielen), hoeveel?
Loopt je ketting achter door een derailleur, wat staat daarop, hoe ziet deze eruit?
Heb je foto's om je verhaal te verduidelijken?
Buiten- en binnenkabel zijn vervangen, voor en achter.
Ja ik heb een achterderailleur
Aan het achterwiel zitten 8 tandwielen
Het is een SRAM derailleur, ik zal foto's uploaden zodat je kan zien hoe hij eruit ziet.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 15 december 2017, 09:43
Het gaat inderdaad om de linker gripshift, en er staan de getallen 1, 2 en 3 op ja.RaymonMTB schreef:Ik neem aan dat je het over de linker gripshift hebt?
Kijk eens of er getallen op het venstertje staan. Waarschijnlijk 1,2 en 3
Sommige goedkopere draaishifters hebben een aantal tussenstanden zodat je altijd kunt bijregelen naargelang de kettingloop.
Dus als de ketting vooraan op het middenblad ligt en achteraan op het kleinste kroontje dan schakel je vooraan een klein klikje verder omdat de ketting anders tegen de kooi van de voorderailleur schuurt.
Net hetzelfde als de ketting op het grootste kroontje achter ligt: je doet dan vooraan een klikje terug omdat de ketting anders tegen de binnenkant van de kooi schuurt.
Dat je op het eerste kettingblad zoveel klikjes hebt kan als oorzaak hebben dat de kabel te los is. Bij het eerste klikje moet de derailleur al iets bewegen.....
Dus het kan kloppen dat ik vaker dan 1 keer moet klikken/schakelen om van tandwiel te wisselen?
Ik snap wat je bedoelt met de kooi, hij heeft inderdaad ruimte nodig bij sommige standen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 15 december 2017, 09:43
De foto's waren een beetje groot, dus ik upload ze even opnieuw.
Hieronder nog de URLs naar de grote foto's
http://i68.tinypic.com/149rpqd.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i68.tinypic.com/2q8zqj5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i67.tinypic.com/zx34oz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier ook de foto's wat kleiner:
Hieronder nog de URLs naar de grote foto's
http://i68.tinypic.com/149rpqd.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i68.tinypic.com/2q8zqj5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i67.tinypic.com/zx34oz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier ook de foto's wat kleiner:
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 15 december 2017, 09:43
Oke top, dan weet ik dat.RaymonMTB schreef:Ja, ik dacht het al. Niets aan de hand dus, dat is zo bij die draaishifters. Zo heeft de voorderailleur altijd een stand waarbij de ketting niet schuurt tegen de kooi ongeacht hoe (schuin) ze ligt.
Ga ik hem nu even afstellen want ik heb aan de H en L schroefjes zitten draaien en nu gaat hij niet meer op het kleinste tandwiel
Hartstikke bedankt allemaal!
Kan verder ook handig zijn om de stelschroeven van de remmen weer wat in te draaien, dan met inbusje de kabel bijstellen (strakker zetten). Dan houd je in het terrein de mogelijkheid om de kabel iets strakker te spannen naar mate je remblokken verslijten. Nu is die mogelijkheid maar beperkt omdat ze al bijna helemaal uitgedraaid staan.