tune RS monarch debon air?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Na twee jaar met een piepende cane creek in mijn Canyon spectral te hebben rond gereden (met paar service beurten tussendoor) heb ik hem afgelopen weekend opgeblazen.
Om snel weer te kunnen rijden heb ik een Monarch RT3 debon air gekocht.
Echter is de voorgeschreven Tune van Canyon Low rebound en Low compression, de modellen die op de markt te krijgen zijn allemaal Medium rebound en Medium compressie.
Deze heb ik nu ook in mijn spectral zitten, wat kan ik verwachten dat anders is qua rijstijl?
Ik heb al online het verschil proberen te vinden maar weinig over gevonden, enige waar ik iets over gevonden heb is dat de Low rebound sneller is en Medium wel sterker maar ook langzamer.....(geen idee of dit klopt)
Maar wat het verschil in werking tussen een Low tune en Medium bij de compressie is heb ik nog nergens kunnen vinden.

wel een artikel gelezen dat een medium tune beter bij een actieve/agressieve rijstijl past dan bijvoorbeeld een low compressie, klopt dit?

Kan iemand me hier meer over vertellen?
alvast bedank!
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pffft, lang verhaal... Maar wat je al schrijft klopt min of meer. Je hebt iets meer tegendruk op de demping. Ik zou er even in moeten duiken of dit vooral low speed is of ook high speed, maar ik vermoed iets meer richting het high speed aspect. Want het low speed bereik regel je met de knoppen en dat bereik is zeer ruim. Alleen hebben ze altijd wel wat invloed op elkaar.

Rebound eerst. Low speed stel je af op de druk in de demper en die stel je weer af op je eigen gewicht. Draai je lekker aan de knop dan dempt er aan de ene kant helemaal niets en aan de andere kant komt de demper zeer langzaam terug. Redelijk snel is hier de juiste afstelling. Het high speed bereik is voor de grote klappen, als de demper helemaal ingeveerd is. Het eerste stukje uitveren (door heel veel druk in samengeperste demper) gaat zeer snel en hier remt de high speed rebound demping de demper sterker af.

Ook de overbrenging in het frame komt hier om de hoek kijken. Hier schud ik het even niet uit mijn mouw hoe het ook al weer zat, maar volgens mij is het dus veel veerweg en korte slag van de demper is hoge druk in de demper en dus hogere snelheid en dus meer demping nodig. Canyon heeft daar dus met hun tune wat minder demping omdat de verhouding/overbrenging wat kleiner is.

En dus inderdaad, ben jij zwaar en rijd je lomp en hard door grof terrein, dan kun/moet je meer high speed demping hebben. En zou je de tune van je fiets aan moeten passen. Dan is M dus beter dan L.

Compressie eigenlijk iets soortgelijks. Low speed demping (ook hier dus niet te verwarren met de low tune - wat dus minder demping is!) zorgt voor het tegengaan van deinen en dat de demping niet geheel doorzakt als je rustig door een kuil rijdt. High speed zorgt dat de demper bij een harde klap - een wortel of rots op hogere snelheid - niet doorslaat. Ook hier dus weer: op hogere snelheid en bij een zwaardere rijder kun je wat meer demping hebben en is M prima. Hier zul je kunnen merken dat de fiets iets harder aanvoelt in hobbelig terrein (remknippen, boomwortels).

Zit je boven de 85 kg (arbitrair...) en houd je van stevig doorrijden, dan zou het zomaar kunnen dat je met deze tune tevredener bent dan met de standaard L tune van Canyon.


Het is dus niet zo dat je fiets onrijdbaar wordt. Hooguit dat hij iets stugger aan gaat voelen als je aan het toeren bent.

Overigens heb ik mijn CC Inline Air om laten bouwen naar een Air IL toen de boel het niet meer deed. Kostte even wat (als de dealer je matst en zonder verzendkosten moet het voor €150,- kunnen), maar die presteert nog een tikje beter en zou nu zeer betrouwbaar moeten zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

thanks Lars,

Dan zit het inderdaad een beetje zoals ik gedacht had.
Ik had mijn rebound altijd zo'n beetje op de helft staan, Dat betekend dat ik bij deze tune hem dus relatief snel moet zetten.
Compressie kan ik niet zo veel mee doen aangezien het een RT3 is, vooral even uitvinden wat beter rijd OPEN of PEDAL.
Ik weeg meestal zo rond de 90kg en rij vrij actief en hard naar beneden, dus in dat geval zou het michien een verbetering kunnen zijn tov de DB inline :-D
DB inline gaat ook nog wel weg voor reparatie, mocht de monarch niet lekker rijden gaat deze weer terug en laat ik de Monarch tunen.
Vooralsnog nog ben ik geholpen,thanks :-q
ik weet nu in ieder geval waar het verschil in zit als ik aan de knopjes ga draaien.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie