Inbouwperikelen CCDB Air

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Mijn laatste impulsankoop betreft een zo goed als nieuwe CCDB Air om mijn Kona mee te verfraaien. Niet omdat het moet, maar omdat het kan zeg maar. Alleen kón het maar... :(

Aan de framezijde geen problemen (nu een zelfgedraaide dummybus, later een originele CC bus aanschaffen), maar aan de yoke-zijde is het minder fraai.
De diameter van de eyelet is 14,7 mm. Daar gaat een glijlager in en past zo op de meeste fietsen. Bij mijn fiets zit de demper 'koud' aan de yoke gemonteerd, d.w.z. een 15 mm bout door de demper zonder glijlager.
Link naar de fiets: KLIK

Nu is de grote vraag: wat te doen? De demper heeft alleen een klein montagespoortje bij een eyelet, verder geen krasje op het huis of de shaft. Normaal gesproken als een verkoper iets 'nieuw' noemt, neem ik het met een korrel zout maar in dit geval denk ik echt dat de demper nog nooit gebruikt is.
Ik weet inmiddels dat je bv. bij TF Tuning een 15 mm eyelet kunt laten monteren, maar die kost GBP 30,- en kan alleen met een (voor mij nog overbodige) servicebeurt a GBP 105,- worden gecombineerd. Inclusief verzendkosten ben ik dan bijna net zoveel kwijt als wat ik er nu voor betaald heb.

Wat ik ook kan doen is een 14,7 mm as draaien, deze in de freesbank spannen terwijl hij door de eyelet steekt, demper opspannen, as eruit en een (instelbare) ruimer er door halen. Ik heb de originele Kona bout dan als kaliber. De uitdaging zit hem vooral in het opspannen: niet te strak, niet te los, niet beschadigen, etc.

Liever zou ik ergens een losse 15 mm eyelet bestellen, maar ik kan er nergens één vinden (heb nog geen antwoord van CC ontvangen).
Wat zouden jullie doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Dus als ik het goed begrijp zit er verschil in eyelet diameter tussen de CCDB en de Monarch?
Zonder bushing erin is de Monarch 15mm en de CCDB 14,7mm?
Dat is best apart. :-? :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij is CC inmiddels ook over op 15 mm. Maar dat kunnen ze je beter zelf vertellen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
blokker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: vr 23 juli 2004, 14:55
Mijn mountainbike: liteville 301/ be one woodbumble

Kan je niet bij TF tuning alleen de bus kopen en dan zelf monteren?
Liteville 301 MK8 MK 10
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als ik jou was. Zou ik moed en zelfvertrouwen gaan verzamelen. En als de brandweer die freesbank aan slingeren!
Je klinkt slim genoeg om dit project te doen slagen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

We zijn inmiddels een weekje verder en het strijdplan is definitief.
Krijg helaas maar weinig antwoord van de aangeschreven bedrijven voor de levering van een 15 mm eyelet, dus het wordt een gevalletje DIY.
Paspen gedraaid, demper opgespannen en... toen was er geen ruimer van de juiste maat :-?
Vanmiddag maar eentje besteld dus hopelijk voor het weekend inbouwen.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Vanmiddag de ruimer binnengekregen. Met afstellen van de ruimer gemerkt dat ik met de hand veel meer gevoel heb dan op de freesbank, dus uiteindelijk handmatig in acht stappen het gat zeer gecontroleerd geruimd. De passing van de bout is perfect en er is verder niets beschadigd.
Veel smeren (WD40) en regelmatig spaantjes weghalen en je krijgt een superglad resultaat.
Nu het gaat passen snel de mount kit voor de voorzijde bestellen (dat is gelukkig wél standaard :-D ) en afstellen (wat ook een uitdaging schijnt te zijn).
Zodra hij gemonteerd zit, zal ik mijn SYS ook eens updaten.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jona
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 11:31
Mijn mountainbike: Stanton Slackline 631

Netjes! En dapper.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Top. Ik ben benieuwd hoe de demper gaat bevallen. Laat je dat ook aan ons weten?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie