Slijtage ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Hallo iedereen,

Een vraag ivm de slijtage van je ketting.
Hoeveel km doen jullie gem. voor je een ketting veranderd?

Heb onlangs een slijtagemeter gekocht en zie dat mijn ketting weer aan een rek van 1 zit.
In juni nog maar een nieuwe ketting en cassette na 2200km gestoken.
Sindsdien dus 1700km gereden en zie dus dat mijn ketting terug geroken is.

Ik weet dat er veel vss factoren op spelen, maar vind het maf dat ik al mijn 3e ketting zit dit jaar.
Hopelijk geen nieuwe cassette maar dit zullen we eens bekijken.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Tja, dit is inderdaad een vraag die je niet via de zoekfunctie kunt vinden... Hierover wordt nog weinig op het forum gesproken...

Kijk ook eens in dit topic, bijvoorbeeld, http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135739" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met dat soort kilometers is het niet raar dat je al aan je derde ketting zit...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik had hier ergens de tip gelezen om 3 kettingen iedere 250a500km te wisselen. kettingen aan een spijker hangen en iedere keer de kortste uitkiezen.
helaas rij ik zonder km teller dus kan je niet vertellen hoe lang dit goed gaat maar in ieder geval voel ik me er goed bij :lol:
Wout_RS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 30 december 2016, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2017 blue'n'green

Net terug van de fietsenmaker die ook lid is van onze MTB club.

De ketting was meer geroken dan 1mm. Ik wou het nog eens proberen met een nieuwe ketting maar deze sloeg bij iedere versnelling door als ik kracht zet.
Terug de oude erop en even denken over de mogelijkheden.

Heb de fiets nu sinds januari en al een nieuwe cassette gestoken in juni na 2200km.
Ik zou nu terug een XT cassette kunnen steken maar met de winter voor de deur is de tegen het voorjaar terug naar de vaantjes.
De fietsenmaker stelde eventueel voor om een deore cassette te steken die goedkoper is enkel om de wintermaanden te overbruggen en dan in het voorjaar terug een xt cassette en dan zo wisselen.
Ofwel doorfietsen met een versleten ketting en dan in het voorjaar misschien ook nog het voorblad moeten vervangen.

Wat denken jullie?
Ik dacht met een nieuwe fiets even uit de kosten te kunnen blijven. Maar gezien de km die ik fiets en mijn tot nog toe weinig technische kennis was dit niet zo. Gelukkig zal ik in de toekomst de ketting in de gaten kunnen houden om dit niet meer voor te hebben.
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

joen schreef:ik had hier ergens de tip gelezen om 3 kettingen iedere 250a500km te wisselen. kettingen aan een spijker hangen en iedere keer de kortste uitkiezen.
helaas rij ik zonder km teller dus kan je niet vertellen hoe lang dit goed gaat maar in ieder geval voel ik me er goed bij :lol:
Inderdaad doen wat Joen zegt. Meerdere kettingen gaan gebruiken die je met een quicklink kunt wisselen. Dat doe ik ook. Dan blijven je tandwielen en cassette veel langer goed.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Als je je ketting en cassette vervangt zonder je voorblad te vervangen kan het hard gaan. Ik zou toch adviseren dan gelijk het meest gebruikte voorblad ook altijd mee te vervangen.

Je voorblad slijt ook mee en daarmee rek je de nieuwe ketting weer uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wout_RS schreef:Net terug van de fietsenmaker die ook lid is van onze MTB club.

De ketting was meer geroken dan 1mm. Ik wou het nog eens proberen met een nieuwe ketting maar deze sloeg bij iedere versnelling door als ik kracht zet.
Terug de oude erop en even denken over de mogelijkheden.

Heb de fiets nu sinds januari en al een nieuwe cassette gestoken in juni na 2200km.
Ik zou nu terug een XT cassette kunnen steken maar met de winter voor de deur is de tegen het voorjaar terug naar de vaantjes.
De fietsenmaker stelde eventueel voor om een deore cassette te steken die goedkoper is enkel om de wintermaanden te overbruggen en dan in het voorjaar terug een xt cassette en dan zo wisselen.
Ofwel doorfietsen met een versleten ketting en dan in het voorjaar misschien ook nog het voorblad moeten vervangen.

Wat denken jullie?
Ik dacht met een nieuwe fiets even uit de kosten te kunnen blijven. Maar gezien de km die ik fiets en mijn tot nog toe weinig technische kennis was dit niet zo. Gelukkig zal ik in de toekomst de ketting in de gaten kunnen houden om dit niet meer voor te hebben.
Ik zou nu nog even met de huidige ketting en cassette doorrijden. Versleten is de boel toch al en als het verder niet overslaat kun je er nog mee door fietsen. Het enige is dat als de ketting te ver versleten is, ook je voorblad gaat slijten. Normaal gaat een voorblad wel minstens 2 cassettes mee, dus die slijtage is wat minder. Maar als je ketting echt ver heen is, dan heeft het voorblad ook te lijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/rekken
Voltooid tegenwoordige tijd (vtt)
ik heb gerekt
jij hebt gerekt
hij heeft gerekt
wij hebben gerekt
jullie hebben gerekt
zij hebben gerekt

Onvoltooid verleden tijd (ovt)
ik rekte
jij rekte
hij rekte
wij rekten
jullie rekten
zij rekten


geroken is in mijn woordenboek wat anders....
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afgezien van het feit dat een ketting niet (uit)rekt, natuurlijk.
Vorsprung durch Pedantik.
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Ik heb gemerkt dat de levensduur van mijn ketting (ik ga tot 0,75 mm rek om te kunnen wisselen) in grote mate afhangt van met welke borstel ik mijn ketting schoonmaak. Ik gebruikte in eerste instantie een staalborstel (maakt goed schoon), maar hierdoor borstelde ik ook de harde laag weg, die moet zorgen voor een lange levensduur. Met een harde borstel kan ik wellicht iets minder vuil weghalen, maar de harde laag blijft aanwezig, waardoor de ketting veel meer km's meegaat.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Willy78 schreef:Ik heb gemerkt dat de levensduur van mijn ketting (ik ga tot 0,75 mm rek om te kunnen wisselen) in grote mate afhangt van met welke borstel ik mijn ketting schoonmaak. Ik gebruikte in eerste instantie een staalborstel (maakt goed schoon), maar hierdoor borstelde ik ook de harde laag weg, die moet zorgen voor een lange levensduur. Met een harde borstel kan ik wellicht iets minder vuil weghalen, maar de harde laag blijft aanwezig, waardoor de ketting veel meer km's meegaat.
Behalve dat een ketting verder geen harde laag heeft, is het een interessante theorie!

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Zelde probleem hier, sinds maart denk ik ongeveer 3500km gereden op slx cassette, twee kettingen en voortandwielen. Ik ga straks naar stalen voorbladen, goedkope kettingen en goedkope cassette. Beter vaker wisselen.......slijtage heb je ook met slx of xt.

Ik denk dat de alu voorbladen te snel slijten.
Maar anyway, ik ga er niet minder om fietsen en ik schuw de modder ook niet. Had hij maar geen mtb moeten worden.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Leffkes Wachte
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 22:33
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC TM

Toevallig hadden een paar bikers van ons clubje het ook over kettingen.

Ze hebben het 1 en ander uitgezocht.

Copy Whatapp

[21:09, 1-1-2018] Yceman: Vanmiddag hadden Turbo en ik het over de draairichting van MTB kettingen.

Van de KMC kettingen die ik altijd koop, weet ik dat deze BI-DIRECTIONAL (niet draairichtings afhankelijk) zijn. Ik ben hierover trouwens zéér te spreken. Daarbij komt KMC verreweg het beste uit de test.

SHIMANO kettingen zijn daarentegen WEL draairichtings afhankelijk. Tekst op de kettingen moet aan de buitenkant staan (rechts gezien als je op de fiets zit).

SRAM kettingen zijn BI-DIRECTIONAL net als KMC.

Voor de liefhebbers zie hieronder enkele interessante links.


Beste ketting test:

https://www.wielrenner.eu/ketting/" onclick="window.open(this.href);return false;


KMC kettingen:

http://www.kmcchain.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kmcchain.org/cms/media/chain ... 6NL_JA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kmcchain.nl/Onderhoud_en_Tips" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kmcchain.nl/chain-mtb-multispeed-10_speed" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kmcchain.nl/chain-mtb-multispeed-11_speed" onclick="window.open(this.href);return false;


SHIMANO kettingen:

https://cycle.shimano-eu.com/content/se ... hains.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://cycle.shimano-eu.com/media/tech ... 750298.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Met dank aan de Yceman en de Turbo van de Bikers met Leffe :-q
In het verleden behaalde snelheden bieden geen garantie voor de toekomst.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

zeer interessant, gelijk een shimano ketting erbij gepakt en ik concludeer dat de afrondingen iets verschillen per kant. dit zal zoals beschreven voor het schakelen zijn.
ik heb nog niet alle links van leffkes wachte gelezen maar het lijkt erop dat shimano zijn ketting op zijn cassettes heeft afgestemd.
Plaats reactie