40 of 42 tands e thirteen range extender

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Voor mijn komende alpen avontuur overweeg ik om mijn xt dubbel (38/24) met 10 sp (11-36) cassette uit te breiden met een 40 of 42 tanden e13 range extender (zie bijvoorbeeld http://www.rczbikeshop.com/default/e-th ... -42-k.html" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ik ben twijfel een beetje om het allemaal aan te schaffen (ik denk dat ik heel blij ben met het lichtere verzet), maar is het echt zo makkelijk als het lijkt? Kopen, plaatsen, kiezen of ik liever de 15 of de 17 kwijt ben en dan alles weer in elkaar zetten? Eventueel de b tension schroef vervangen zodat die wat langer wordt.. Gaat dit allemaal lekker schakelen?

Moet ik nog iets met de ketting doen? Meer of minder schakeltjes?

Twijfel nog een beetje .. En zal ik dan meteen voor de 42 gaan? Of ...
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Heb ook met een range extender gereden, maar die is er na 2 ritjes weer afgegaan. Vond het schakelen tussen 15 - 18 - 21 persoonlijk geen succes.
Ach ja....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heel goedkoop alternatief om iets lichter te gaan: je 24 granny vervangen door een 22. Gewoon een stalen Deore is prima en kost nog geen tientje. Verdere aanpasingen zijn dan niet nodig.

Ik weet niet of die switch je genoeg oplevert, om e.e.a. goed te kunnen vergelijken zijn er handige sites als http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Iets rigoreuzer, maar er past waarschijnlijk ook nog een 20t granny op je crank. Rigoreuzer, omdat daarvoor de nokjes waar de granny op zit iets moeten worden afgevijld. Dit omdat anders de ketting op die nokjes loopt, je vijlt dus een klein stukje weg aan de kant van de ketting.

Ik heb dat gedaan bij mijn vorige fiets en er twee jaar probleemloos mee gereden. Mijn vriendin rijdt er nog steeds mee, zo heeft zij een lichtste verzet van 20x36 (met een 9-speed setup).
Mountain Goat verkoopt 20 tands grannys voor vierbouts cranks, ik had de mijne van een forummer die ze zelf lasersneed. Ben alleen zijn naam vergeten :oops: (iets met Luc...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

@yeahello voor zo iets ben ik dus ook bang.. Zou dan ene subrace cassette beter werken? Die heeft een wat beter verloop..

@kermit, ja daar zat ik ook aan te denken. Maar zat me af te vragen of ik daar genoeg aan zou hebben..
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

De Sunrace cassettes hebben dezelfde sprong van 15-18-21.

Daarover ervaringen van andere opzoeken (voor mij waren die sprongen te groot) of misschien maar kijken voor 11 speed cassette (plus ketting en shifter...) dat bevalt mij zeer goed.
Ach ja....
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb geen probleem met die sprong van Sunrace maar mijn derailleur had wel een probleem met een 40T cassette. Lag niet aan de b-schroef, die hielp er niet aan. Dat geldt zeker niet voor iedereen, het hangt van je frame af maar hou er rekening mee dat het kan gebeuren. Ik heb dat probleem opgelost met een 11-speed derailleur (dat werkt bij Shimano gewoon met 10 speed shifters, zelfde ratio).
22 voorblad is zeker het overwegen waard.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

hendrikjan schreef:.....is het echt zo makkelijk als het lijkt? Kopen, plaatsen, kiezen of ik liever de 15 of de 17 kwijt ben en dan alles weer in elkaar zetten? Eventueel de b tension schroef vervangen zodat die wat langer wordt.. Gaat dit allemaal lekker schakelen?

Moet ik nog iets met de ketting doen? Meer of minder schakeltjes?

Twijfel nog een beetje .. En zal ik dan meteen voor de 42 gaan? Of ...
Ja, het is inderdaad zo simpel.
Ik heb een 42tooth geplaatst icm een Sram PG-1030 cassette.
Shimano/Sram body en Sram X0 10 speed mid-cage derailleur.
Inderdaad de b-tension schroef vervangen anders lukt het net niet.

Ik heb de 15 eruit gelaten dus dat betekent dat ik voor de wind of heuvel af soms een grote sprong heb in de zwaardere verzetten maar ik houd vooral keuze in de lichtere verzetten.

Verder rij ik met een combinatie 26/36 voorbladen en mijn lichtste verzet in dus nu 0,61...
Dat kun je ook prima bereiken met een kleiner voorkransje zoals Kermit suggereert.
Wat is beter, geen idee. Ik heb dit gekozen om te proberen in de Ardennen, dat beviel goed. Met een 24 of 22 kransje was het vast ook goed bevallen.
Ik heb de 42 een paar keer gebruikt bij echt steile stukken. Het schakelt verder prima.
Ik kan met met 36 voor alle achterbladen behalve de 42 gebruiken, dus tot 36.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je genoeg hebt aan het verzetje dat je met een 22 granny krijgt zou ik daarvoor kiezen. Goedkoopste optie, geen verdere aanpassingen nodig en je behoudt de oorspronkelijke stapjes van je cassette. Het enige nadeeltje is een iets groter verschil dat de voorderailleur moet overbruggen, soms betekent dat iets meer beleid met opschakelen voor.
Pas als je meer winst nodig hebt zou ik gaan kijken naar oplossingen zoals een range extender.
Het is echt aan te raden de opties eens goed te vergelijken met ritzelrechner.de voor je spullen gaat kopen.

In het 3 x 9 tijdperk waren de meeste granny's 22 tands, bij de overstap naar het 10-speedtijdperk kwamen de 36-cassettes en werden de granny's 24 tands. Maar 9- en 10-speed voorbladen kunnen gewoon door elkaar gebruikt worden.

Nog eerder, toen veel mtb-cranks nog met vijf boutjes werkten waren er zelfs 20 tands granny's. Door de kleinere steekcirkel paste dat gewoon, bij een vierbouts crank komt er dus wat vijlwerk aan te pas omdat de steekcirkel bij zo'n mini-kettingblad net te groot is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: ik had de mijne van een forummer die ze zelf lasersneed. Ben alleen zijn naam vergeten :oops: (iets met Luc...)
Luc Basie?
http://www.mountainbike.nl/forum/member ... le&u=31421" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn naam schiet me te binnen aan de hand van je verhaal...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik meen Luc151, hij heeft ook een tandwieltje als avatar...
(maar ik ben er niet 100% zeker van)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Tja.. dan zijn er nog best wat opties..

De vraag wat ik nodig heb, durf ik eigenlijk niet goed te beantwoorden. Ik denk alleen dat ik het altijd prettig zal gaan vinden om toch nog een tandje lichter te kunnen :)

Dan zijn de opties, kettingblad verkleinen of cassette vergroten.. Ik denk dat ik liever een cassette vergroot dan dat ik het kettingblad verklein, omdat ik het idee heb dat hoe kleiner het kettingblad hoe groter de kans op chainsuck (maar dat kan ik mis hebben) En ik zou dan denk ik het liefst de 11 of de 12 er af gooien en een 42 er bij.. Maar die optie zie ik eigenlijk niet voorbij komen (waarom is dat?) Je moet in het midden van de cassette een deel verwijderen. Ik zou liever een hogere versnelling er uit halen, dan een lagere..

Ik zal eens gaan rekenen dat is misschien geen slecht idee, om een beetje inzichtelijk te krijgen wat de verschillen zijn..
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 1 september 2023, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je naar een ander deel van het globale bereik wilt, pas je doorgaans de voorkant aan.
Wil je een breder bereik, dan pas je de achterkant aan (meestal zit je voor sneller aan de grens van wat "kan")
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Mario070 schreef:De 11 en de 12 of 13 zijn juist de tandwielen die je niet kunt missen.....denk ik :-?
In nl zeker, maar als ik tegen de 3000 hm moet verstouwen met stukken van +15% dan geloof ik het wel in de afdaling...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De 15 is bij Sram de eerste krans die met een los ringetje werkt.
De 11 en 13 hebben er een randje aan zitten en ze vallen in elkaar, ik denk dat het daar aan ligt.

Zie het plaatje hieronder, wat voor cassette dat is, weet ik niet (url zegt XT 11-36) maar je ziet dat de voorste twee kransjes in mekaar vallen. Daar kun je er dus niet een van weglaten.

Afbeelding
Plaats reactie