De vraag is hoeveel energie er theoretisch verloren gaat bij het deinen van een volgeveerde achterkant? Ik weet het niet en kan het ook niet daadwerkelijk terug vinden in enig artikel.
Het enige theoretische verlies het verlies aan energie dat de demper in de uitgaande slag opneemt. Want: het veersysteem zal zelf nauwelijks energie opnemen, de meeste designs hebben een aardige anti-squat. De energie komt dus van de rijder die - om 1 of andere reden (verklaring?) - heen en weer/op en neer beweegt. Of moet hier toch ook de ingaande beweging mee genomen worden? Hoewel hier energie in gestopt wordt, gaat deze niet verloren (want de fiets veert weer uit). Komt echter ook niet ten goede aan de uiteindelijke aandrijving.
Hier is al een goede poging gedaan:
Misschien eerst nog wat volgende randvoorwaarden stellen: 120 mm fully, 190x50 demper, 80 kg rijder. Gladde, vlakke weg.Retep87 schreef:Maarre...ik vraag me af, die 0,2W...is dat je wrijvingsverlies? Want als ik m'n natuurkundelessen tevoorschijn haal (bear with me here):
Energie om je veer in te drukken (oftewel de energie die in één 'deining' gaat zitten: W=F*s > F=kracht, aanname 20kg, 200N, s=afstand, 10mm deining.
W=200N*0,010m = 2 J.
Vermogen is arbeid gedeeld door tijd; P=W/t
Bij 80 RPM (1,33 RPS) heb je 2,66 deiningen per seconde (2x deinen per trapcyclus).
P=2J*2,66 deiningen / t = 5J/s
Oftewel 5W verlies.
Dit staat bol van de aannames, dus feel free om er gaten in te prikken.
Dan is de vraag of de waardes juist zijn. Ik denk dat een moderne geveerde fiets hooguit 10 mm deint aan het achterwiel. Op de demper is dat dan minder dan de helft, 0,0042 m. Waarschijnlijk is dat bij 80 RPM nog minder omdat je dan al vrij rond aan het trappen bent. Daarbij trapt een mountainbiker eerder iets lagere toerentallen, eerder 60 RPM, maar laten we dit middelen: 70 RPM. Dan zit je in bovenstaande berekening op 1,95W verlies.
Dan is de vraag of de kracht van 200N juist is. Hoeveel kracht is er nodig om een veer in te drukken en dus daarna ook weer uitgaand te dempen. De dempingskracht zal niet maximaal zijn. Dus als 200N als kracht juist is, zal eerder 3/4 daarvan gedempt worden? Komt die 200N overeen voor een 80 kg rijder? Hoe zit het met de gewichtsverdeling op de fiets, mag je die 80 kg geheel meetellen of doet dat er verder niet toe?
Theoreticussen: schiet maar raak!
(overigens doen ze hier ook al een poging: https://www.mtb-news.de/forum/t/berechn ... pen.65358/" onclick="window.open(this.href);return false; Daar gaan ze uit van 60 RPM en maar liefst 20 mm verplaatsing van de demper. En komen op 13,9W. Bijna 5x meer verplaatsing zou in de bovenstaande berekening op bijna 10W komen. Ik durf niet te zeggen welke berekening de betere is.)
En dan is ook nog de vraag of die 1,95W/13,9W/10W snelheidsafhankelijk is?