Omdat de vorige eigenaar van mijn fiets de pedalen niet van vet heeft voorzien, komt het rechter pedaal met geen mogelijkheid los. Te suf voor woorden maar is niet anders.
Om die reden heb ik een tweede crankstel met flatpedals om af en toe te switchen van spd naar flats.
Het originele crankstel (met spd) is een 2x10 Raceface next carbonnen geval en het tweede is een 2x10 Shimano XT hollowtech ding.
De raceface heeft een goede kettinglijn, de Shimano komt met beide bladen verder naar buiten en heeft daardoor op de grotere kransen geen goede kettinglijn.
Wat kan ik hier aan doen?
Zijn er ringetjes die ik tussen de bevestigingspunten van de kettingbladen met crank kan plaatsen? Is er een andere spider verkrijgbaar?
Alles past verder prima en werkt ook naar behoren.
Thanks voor de input
Ander crankstel verder naar buiten, iets aan doen?
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Vrij sure, (alles geprobeerd behalve heet stoken ivm carbon) LBS niet geprobeerd dat kan nog wel eens inderdaad.
De vraag blijft hoe het verschil op te heffen want het is natuurlijk vreemd dat verschillende crankstellen een verschillende kettinglijn hanteren terwijl ze verder dezelfde eigenschappen bezitten.
De vraag blijft hoe het verschil op te heffen want het is natuurlijk vreemd dat verschillende crankstellen een verschillende kettinglijn hanteren terwijl ze verder dezelfde eigenschappen bezitten.
Hmm oke, en langere pijp erop of iets. Alles om een beetje hefboom te krijgen
Ik heb geen antwoord op je andere vragen. Lagers e.d. dezelfde afmetingen? Dus het zit echt in de opstelling van de bladen? Wat je ook nog weleens ziet is van die ringen tussen de lagers. Maar das hier nvt?
Ik heb geen antwoord op je andere vragen. Lagers e.d. dezelfde afmetingen? Dus het zit echt in de opstelling van de bladen? Wat je ook nog weleens ziet is van die ringen tussen de lagers. Maar das hier nvt?
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Langere hefboom geprobeerd, luchtsleutel geprobeerd, draai echt de goede kant op.
Ben er destijds zo moe van geworden dat ik maar ander crankstel bij heb gekocht.
Ik gebruik voor beide crankstellen hetzelfde lager want dat is hetzelfde (Hope pressfit 24mm diameter). Raceface en Shimano is uitwisselbaar.
Met ringen zou de Raceface verder naar buiten komen terwijl die de betere kettinglijn heeft.
Ik zou de Shimano juist graag verder naar binnen zien.
Ben er destijds zo moe van geworden dat ik maar ander crankstel bij heb gekocht.
Ik gebruik voor beide crankstellen hetzelfde lager want dat is hetzelfde (Hope pressfit 24mm diameter). Raceface en Shimano is uitwisselbaar.
Met ringen zou de Raceface verder naar buiten komen terwijl die de betere kettinglijn heeft.
Ik zou de Shimano juist graag verder naar binnen zien.
Er is bij mijn weten niet zo een manier om de kettinglijn te veranderen.
Maar hoe erg is het dat de kettinglijn iets wijzigt? Rijd je veel groot-groot?
Maar hoe erg is het dat de kettinglijn iets wijzigt? Rijd je veel groot-groot?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Is die XT geen boost-crank?
Daar komen de bladen ook iets naar buiten, maar dat wordt dan als het goed is wel gecombineerd met een Boost achterwiel. Waar de cassette ook iets verder naar buiten zit
Daar komen de bladen ook iets naar buiten, maar dat wordt dan als het goed is wel gecombineerd met een Boost achterwiel. Waar de cassette ook iets verder naar buiten zit
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Nee, het is geen boost crank en fiets heeft ook geen boostframe.
Ik vind het in eerste instantie vreemd dat het zo is.
Zou zeggen dat ook dit gestandaardiseerd zou moeten zijn.
Of het heel erg is weet ik niet, groot-groot rij ik niet, daarvoor heb ik immers nog een dubbele crank.
Echter bij groot, middel vind ik de kettinglijn nu al niet mooi meer lopen en dat levert dan ook al eerder slijtage op. Lijkt me niet nodig.
Ik vind het in eerste instantie vreemd dat het zo is.
Zou zeggen dat ook dit gestandaardiseerd zou moeten zijn.
Of het heel erg is weet ik niet, groot-groot rij ik niet, daarvoor heb ik immers nog een dubbele crank.
Echter bij groot, middel vind ik de kettinglijn nu al niet mooi meer lopen en dat levert dan ook al eerder slijtage op. Lijkt me niet nodig.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Is die RF misschien eigenlijk een triple crank?
Je schrijft dat de Shimano een double is.
Bij double wordt de kettinglijn gemeten midden tussen de twee bladen.
Bij triple wordt de kettinglijn gemeten op het middenblad.
Bouw je een triple om naar double (door het buitenblad weg te laten) dan krijg je dus een smallere (betere) kettinglijn dan bij een originele double.
Je schrijft dat de Shimano een double is.
Bij double wordt de kettinglijn gemeten midden tussen de twee bladen.
Bij triple wordt de kettinglijn gemeten op het middenblad.
Bouw je een triple om naar double (door het buitenblad weg te laten) dan krijg je dus een smallere (betere) kettinglijn dan bij een originele double.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Tstm ik begrijp wat je schrijft.
De fiets is origineel met de 2x Raceface crankset geleverd en dus gaat het om 2 echte doubles.
Ze zijn ook goed gemonteerd, het is niet zo dat de Shimano niet ver genoeg in het bb is gestoken voor de linkercrank te monteren.
Ik zal binnenkort foto's maken dat verduidelijkt het misschien.
De fiets is origineel met de 2x Raceface crankset geleverd en dus gaat het om 2 echte doubles.
Ze zijn ook goed gemonteerd, het is niet zo dat de Shimano niet ver genoeg in het bb is gestoken voor de linkercrank te monteren.
Ik zal binnenkort foto's maken dat verduidelijkt het misschien.
Als iemand de standaard zet, dan is het Shimano wel. Of dit nu wel of niet goed is. Vanuit Shimano's standpunt is een foute kettinglijn goed, want die slijt snellerElvander schreef:Ik vind het in eerste instantie vreemd dat het zo is.
Zou zeggen dat ook dit gestandaardiseerd zou moeten zijn.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Race Face cranks zijn nog mooier ook, dus dan maar 2 x aan de RF...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Cranckstel met vastgerot pedaal demonteren. Cranck in flinke bankschroef (tussen hout ter bescherming) Echt een serieuze hefboom maken (meter ofzo) aan de sleutel voor het pedaal en de boel proberen los te snokken.
Lukt dit niet, dan zou ik cranckstel met vastgerotte pedalen aan de kant gooien.
Andere cranckstel (op de juiste wijze) monteren en een nieuw setje pedalen scoren. Zodat je weer gewoon alleen de pedalen hoeft te schwitchen.
telkens de crank helemaal vervangen en klooien met ringetjes en weet ik wat. Ik vind klussen aan de fiets leuk, maar daar zou ik zelf niet aan gaan beginnen.
Lukt dit niet, dan zou ik cranckstel met vastgerotte pedalen aan de kant gooien.
Andere cranckstel (op de juiste wijze) monteren en een nieuw setje pedalen scoren. Zodat je weer gewoon alleen de pedalen hoeft te schwitchen.
telkens de crank helemaal vervangen en klooien met ringetjes en weet ik wat. Ik vind klussen aan de fiets leuk, maar daar zou ik zelf niet aan gaan beginnen.