van 2x11 naar 1x11?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

cheeta schreef:
jeroentjuh76 schreef:Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit hier van. Iemand ervaring met dit merk kettingbladen?
Tja, voor 6 EUR kun je de gok natuurlijk eens nemen...

Ik heb er overigens een hele partij, welke tot op heden gewoon doen wat ze moeten doen. Maar...
1) over slijtage kan ik moeilijk wat zeggen omdat ik geregeld wissel afhankelijk van waar ik ga fietsen en geen administratie van de kilometers en condities bijhoudt,
2) eenderwelk NW rijd ik met kettinggeleider en taco (E.13 TRS) onder het mom van 'better safe than sorry'.

gok neem ik wel voor 6 euro, alleen weinig zin om stil komen te staan omdat ik spontaan van een 32T naar een 22T ben gegaan :):)
Wisselen is een goede ja, ga ik ook doen.
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Gister het eerste ritje met het 6 euro Motsuv 34T kettingblad gereden :-D 60 km door de vette blub incl. hobbelige singletracks. Blad gaf geen krimp en de ketting (KMC) blijft netjes op zijn plek. Duurzaamheid zal zich de komende weken moet uitwijzen. Aangezien een Absolute Black/Shimano blad het 8 voudige kost, zal ik hier niet zo kritisch op zijn :wink:

https://www.dropbox.com/s/6ad25m8uqs1uj ... 154321.jpg
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Een ronde of een ovale genomen. Kan het net niet goed zien. Wat voor boutjes gebruikt. Bestaande of nieuwe en zo ja welke lengte. Wil er een op een triple crank 770 zetten.
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Polly1950 schreef:Een ronde of een ovale genomen. Kan het net niet goed zien. Wat voor boutjes gebruikt. Bestaande of nieuwe en zo ja welke lengte. Wil er een op een triple crank 770 zetten.
Een ronde genomen en de bestaande bouten gebruikt van het XT M785 crank. Misschien dat ik later nog eens een ovale bestel om het verschil te ervaren.
Tip: Demonteer het crankstel zodat je alles goed kunt demonteren en schoonmaken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

M785 is wel een double (waar dus al 1 blad vastzit met de boutjes) en de M770 een triple waar twee bladen vastzitten. Of dat nog altijd goed gaat....?

Er zijn spacer busjes voor om de originele triple boutjes te gebruiken (zitten bij sommige chainguides) of gewoon ringen, maar anders zijn ze in de regel toch te lang. Standaard vervang ik ze eigenlijk door deze (2x inbus is makkelijker dan die kl*te groefjes, zelfs met de originele Shimano tool):
https://www.bike-components.de/en/Truva ... ms-p33907/
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Ik heb een M785 triple en ik verwachtte dat de boutjes te lang zouden zijn. Toch bleken ze te passen.
Hoe dit bij een M770 zit weet ik niet.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

izzibram schreef:Gister het eerste ritje met het 6 euro Motsuv 34T kettingblad gereden :-D 60 km door de vette blub incl. hobbelige singletracks. Blad gaf geen krimp en de ketting (KMC) blijft netjes op zijn plek. Duurzaamheid zal zich de komende weken moet uitwijzen. Aangezien een Absolute Black/Shimano blad het 8 voudige kost, zal ik hier niet zo kritisch op zijn :wink:

https://www.dropbox.com/s/6ad25m8uqs1uj ... 154321.jpg
ziet er goed uit op de foto :-q
ketting was niet nieuw?
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Ketting is 200 km oud. Dus vrijwel nieuw.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Hallo,

Ik overweeg ook van 2x11 (non-boost) naar 1x11 (met boost) te gaan. Ik ga namelijk de XT M8000 2x11 groep van mijn huidige MTB afhalen en overzetten op een nieuw te bouwen projectje.
Wel heb ik nog een paar vragen:
- ik begreep dat ik ivm boost dat ik wel een nieuwe crank-spider nodig heb, maar kan ik wel mijn kettingbladen (36T) blijven gebruiken of toch beter een specifiek (narrow-wide) 1x11 kettingblad erop leggen?
- mocht ik om de 1 of andere reden toch weer terug willen naar 2x11, kan ik dan mijn huidige kettingbladen (36T en 26T) op de 1x11 (boost) spider leggen?

Oftewel: Is de 1x11 boost spider gewoon dezelfde spider als de 2x11 non-boost uiteraard met het verschil dat hij voor boost geschikt is (3mm bredere aandrijflijn)?
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

volgens mij kun je dezelfde bladen gebruiken op boost of non boost maar weet het niet zeker.
Plaats reactie