van 2x11 naar 1x11?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

hallo.

al een tijdje speel ik met de gedachte om van 2x11 naar 1x11 om te bouwen. de enige keren dat ik die shift is om slijtage wat te verdelen. het voelt erg nutteloos en lijkt me wat lichter :roll:

is alleen het kettingblad vervangen nodig of zijn er meerdere stapjes waar ik niet aan gedacht heb?

ook ben ik benieuwd naar mensen die "STOP! niet doen" zouden roepen, en waarom dan :wink:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Eén beginvraag: rij je vaak op plekken waar je op jouw lichtste verzet rijdt?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Eén beginvraag: rij je vaak op plekken waar je op jouw lichtste verzet rijdt?
Blijkbaar niet:
joen schreef:De enige keren dat ik die shift is om slijtage wat te verdelen.
Maar zelfs dan maakt het toch niets uit? Tenzij je zeer regelmatig op beide uitersten zit. Maar dan ga je dus met 4 km/u omhoog en 45 km/u omlaag...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het is een beginvraag. Een volgende vraag zou kunnen zijn: vind je het erg als je moet afstappen wanneer het steiler wordt dan je met 2x11 aan kon, of ben je bereid harder te trappen om niet om te vallen :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik fiets eigenlijk alleen in nederland dus een zeer lange klim waarbij een aanloopje niet meer werkt kom ik nooit tegen en nee ik heb ook geen moeite met afstappen. :lol: wel rij ik ook lange stukken op asfalt en ook met de wind mee dus m'n zware verzet wil ik graag houden. nu rij ik met 36-26t en 11-40. en de 26 voor gebruik ik eigenlijk nooit.
ik twijfel om de 36 te vervangen voor een 34
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

joen schreef:hallo.

al een tijdje speel ik met de gedachte om van 2x11 naar 1x11 om te bouwen. de enige keren dat ik die shift is om slijtage wat te verdelen. het voelt erg nutteloos en lijkt me wat lichter :roll:

is alleen het kettingblad vervangen nodig of zijn er meerdere stapjes waar ik niet aan gedacht heb?

ook ben ik benieuwd naar mensen die "STOP! niet doen" zouden roepen, en waarom dan :wink:

Eigelijk is het antwoord makkelijk ,je geeft aan dat je niet voor het verzet schakelt , dus kan je makkelijk met een 1x set-up af aan de voorzijde .Dus je kan , als je vanwege de slijtage het kettingblad moet vervangen , heel goed hetzelfde tandblad weer kopen en zo naar 1 x setup gaan . Laat je de voor derrie zitten kan je een normaal blad kopen , haal je de derrie eraf zou ik een narrow-wide blad kopen. Waarom?, een normaal blad zonder derrie is een grotere kans dat de ketting er af gaat dan met een narrow-wide blad .
Ga je ook nog de cassette vervangen kan je eens kijken naar een andere set-up .

Maar als je tevreden bent met de huidige setup en je enkel naar 1x wilt gaan zou ik een narrow-wide blad kopen met de zelfde tanden als de huidige .

Van 36 naar 34 geeft een lichter verzet , dus voor op de weg minder snelheid :wink:

suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Zijn er geleerden hier die weten wat het verschil in tanden concreet betekent: dat wil zeggen 36t of 34t voor met een 11 achter, wat houdt dat qua snelheid in, bij gelijkblijvende trapfrequentie?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

mtbpie schreef:Zijn er geleerden hier die weten wat het verschil in tanden concreet betekent: dat wil zeggen 36t of 34t voor met een 11 achter, wat houdt dat qua snelheid in, bij gelijkblijvende trapfrequentie?

https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/" onclick="window.open(this.href);return false; :tong

(kom er maar in)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kun je alles invullen en kiezen of je de ratio, snelheid e.d. wilt zien.
Hou er rekening mee dat voor de eindoverbrenging ook je wiel- en zelfs bandenmaat meetelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Vet!! Allebei bedankt! :D
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

te gek! bedankt inderdaad. ik zie nu ook dat ik ook m'n cassette kan vervangen voor 11-42 en op een 36 voor blijven rijden, dan bereik ik het zelfde als met een 34 voor en de cassette behouden. rijd er iemand op 11-42? zijn die stappen niet te groot?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik rijd met een Sunrace 11-42 cassette en ervaar de stappen niet als te groot. Maar op straat heb je doorgaans wat sneller last van te grote stappen dan in het terrein.

Mocht je een 11-42 overwegen, voor normale cassettebody's (Shimano passing) zijn die van Sunrace en van Shimano veelgebruikt. De stappen zijn echter niet hetzelfde, dus misschien past de een wat beter bij jouw plannen dan de ander.

Simpel gezegd zijn de stappen bij Sunrace gelijkmatiger over de hele range verdeeld, en maakt Shimano bij de zwaardere verzetten wat kleinere stapjes en bij de lichtste verzetten wat grotere sprongen.
Het een is niet perse beter of slechter dan het ander, als je maar bewust kiest.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

joen schreef:te gek! bedankt inderdaad. ik zie nu ook dat ik ook m'n cassette kan vervangen voor 11-42 en op een 36 voor blijven rijden, dan bereik ik het zelfde als met een 34 voor en de cassette behouden. rijd er iemand op 11-42? zijn die stappen niet te groot?
Dat is waarschijnlijk de beste keuze (11-42 met 36T). En constateer je dat je dan af en toe in klimmetjes net te kort komt, dan kun je ook nog een 11-46 cassette monteren.

De grotere stappen zitten vooral in het lichtste gedeelte (bovenin) bij je cassette en in de regel heb je daar op lagere snelheden minder last van dan van grotere stappen op hogere snelheid. Hooguit zit er dus iets verschil tussen de diverse merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef:Ik rijd met een Sunrace 11-42 cassette en ervaar de stappen niet als te groot. Maar op straat heb je doorgaans wat sneller last van te grote stappen dan in het terrein.

Mocht je een 11-42 overwegen, voor normale cassettebody's (Shimano passing) zijn die van Sunrace en van Shimano veelgebruikt. De stappen zijn echter niet hetzelfde, dus misschien past de een wat beter bij jouw plannen dan de ander.

Simpel gezegd zijn de stappen bij Sunrace gelijkmatiger over de hele range verdeeld, en maakt Shimano bij de zwaardere verzetten wat kleinere stapjes en bij de lichtste verzetten wat grotere sprongen.
Het een is niet perse beter of slechter dan het ander, als je maar bewust kiest.
precies dit, in het bos vind ik het juist een voordeel dat je met 1, 2, soms 3 klikjes met 1 shifter een echt ander verzet te pakken hebt, het was even wennen in het begin, maar uiteindelijk zit je (of ik althans) veel sneller in de juiste versnelling met een 1x setup. Op de weg is het wat minder handig, daar zou je liever kleinere sprongen hebben, maar we hebben het hier niet over racefietsen toch?
(ik heb overigens de 11-42 van sunrace met een 32T NW blad)
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

de boel eraf gesloopt :-D vooral fijn dat die klomp van een shifter weg is. komende tijd rij ik met de 36 voor en 11-40 als er wat meer centen zijn koop ik wel een andere cassette.

bedankt voor jullie reacties
Plaats reactie