vervangen lagers Hope freewheel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Het lijkt er op dat er lagers van een Hope (pro4) freewheel vastgelopen zijn. Ik heb uitgezocht dat het type lager 17287 is. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Kan ik de originele lagers vervangen door die van Enduro: https://www.tredz.co.uk/.Enduro-Enduro- ... _75908.htm" onclick="window.open(this.href);return false;?
2. Zijn beide lagers identiek? In de exploded vieuw staan nl. 2 omschrijvingen: aan naafkant S17287 en aan einddopkant 17287 (zonder "s"). Maakt dat verschil?

Alvast bedankt voor de hulp,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik was laatst bij SKF een lagertje gaan scoren waar bij de SKF versie ook een letter ontbrak, het nummer verder identiek was. Maakte uiteindelijk niets uit, lagers waren in passing geheel gelijk.

Dus ik ga er van uit dat het hier ook het geval is...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De S in de code van het lager betekent naar mijn weten seal. Je heb ook RS, dat is een seal met betere afdichting tegen water.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

japie carbon schreef:De S in de code van het lager betekent naar mijn weten seal. Je heb ook RS, dat is een seal met betere afdichting tegen water.
Klinkt plausibel. Kijken naar de lagers nu de body los is, lijken de seals identiek. Ook bij openmaken zie ik geen verschillen.

Even kijken hoe ik dit op ga lossen.

Als er iemand aanvullende info/tips heeft hoor ik het graag.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de binnen-, buitenmaat en dikte gelijk zijn kan er weinig mis gaan lijkt mij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De juiste seal is toch ook wel belangrijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef:De juiste seal is toch ook wel belangrijk.
Hooguit voor het lager (de duurzaamheid) lijkt mij. Dan heeft Jan hooguit pech dat hij over 3 maanden weer lagers moet vervangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat is waar, zonder seals lopen ze ook lichter overigens! Voor zo lang het duurt, dat wel
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:
japie carbon schreef:De juiste seal is toch ook wel belangrijk.
Hooguit voor het lager (de duurzaamheid) lijkt mij. Dan heeft Jan hooguit pech dat hij over 3 maanden weer lagers moet vervangen.
Ik heb dan in ieder geval ervaring met het vervangen :winkie: (ieder nadeel heeft een voordeel zei ooit een groot voetballer).

Het bijzondere is dat bij een andere exploded vieuw van de Pro4 juist het buitenste lager te toevoeging "S" heeft.

Heb de originele lagers besteld, en zal bij aankomst (en het verwijderen van de oude) kijken wat nu echt de verschillen zijn. Dat zal ik hier delen zodat ook anderen die ooit voor dit dilemma staan uitsluitsel hebben.

Ik heb een stuk of 5 wielsets met Hope naven, sommige al jaren in gebruik, en nog nooit een vastgelopen lager gehad. Deze gaf het na een half jaartje op.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef:Ik heb een stuk of 5 wielsets met Hope naven, sommige al jaren in gebruik, en nog nooit een vastgelopen lager gehad. Deze gaf het na een half jaartje op.
De Pro4 is juist geïntroduceerd om de lagerprobleempjes met de Pro2 definitief de wereld uit te helpen... . Maar goed, je kunt een keer pech hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb ik vanmiddag weer mazzel gehad, de lagers in mn Pro4 zijn heel gebleven!
Pfffff ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

De s staat voor stanless steel , dit zijn dus rvs lagers
Een lager met een kunststof afdichting heeft altijd wat weerstand, de kuststof ring is verbonden beide delen van het lager.
Als je een lager wil met minder rolweerstand kies dan voor een metalen afdichting, deze is maar met een deel van het lager verbonden.
RS = kunststof, 2RS is aan beide zijden een kunststof afdichting
Z = metalen afdichting, 2Z is dubbelzijdig (sommige leveranciers gebruiken ook ZZ en 2ZZ).
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Zoals beloofd een update ter lering voor andere forumleden:

Ik heb de lagers vervangen.

De "S" in(t de omschrijving van het lager is dus " Stainless Steel" en hoort aan de buitenkant van de body. Zonder "S" is "Chromium steel" en zit dus aan de binnenkant van de body (tegen de naaf aan).
Afbeelding

Eruit tikken ging redelijk gemakkelijk. Wel met beleid om de binnenkant van de body niet te beschadigen. Eerst de lager aan de buitenkant eruit. Dan komt er ook een busje uit (nummer 6 in exploded view). Dan gaat de binnenste lager er ook gemakkelijker uit.
Afbeelding

Lagers plaatsen omgekeerd: eerst die aan de binnenkant, dan aan andere kant busje 6 er weer in en dan ook het lager er weer in tikken. Dit deed ik met tool HTT182, maar met het oude lager erop zou dat met beleid ook nog goed kunnen gaan.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik heb vorig jaar ook mijn hope achternaaf lagers vervangen met de hope tools.
Ging inderdaad allemaal vrij gemakkelijk net zoals jij hierboven hebt beschreven.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Inmiddels heb ik zo'n beetje 2400km met mijn Hope pro 4 naven gereden.
Als ik het wiel uit de fiets pak dan voel ik de kogeltjes lichtjes ronddraaien.

Vraagje:
Na hoeveel kilometer vervangen jullie de lagers? Of wij welk teken?
Plaats reactie