Avid Elixer CR lekke remhendel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Een tijdje terug heb ik op het forum een setje Avid Elixer CR remmen gekocht die nog ontlucht moesten worden. Vandaag ben ik daar (eindelijk) een keer aan toegekomen. De procedure is niet zo gemakkelijk als bij Shimano's, maar door de stappen te volgen kreeg ik de achterrem mooi ontlucht. Bij de voorrem ging alles prima, totdat ik in de laatste fase de remhendel moest ontluchten. Wanneer ik de spuit vacuüm trok, bleven er maar luchtbellen uitkomen. In de veronderstelling dat ik waarschijnlijk ergens een foutje heb gemaakt, heb ik de hele ontluchtingsprocedure opnieuw gedaan. Ook de tweede keer bleven er oneindig veel luchtbellen bij de remhendel er uit komen. Ik dacht ook te horen dat de hendel lucht aanzoog. Conclusie: ik vermoed dat de remhendel zo lek als een mandje is :((

Wat zijn mijn opties? Ik kan het volgende bedenken:
1. Een (tweedehands) nieuwe complete remhendel op de kop tikken en monteren
2. De remhendel servicen met een complete servicekit
3. Een paar O ringen in de remhendel vervangen?

Ik heb de volgende remmen:
Afbeelding

Welke servicekit heb ik daar voor nodig? Voldoet deze servicekit daarvoor?

Tot slot: ja, ik weet dat het beste advies is om gewoon een stel Shimano's te kopen, maar ik wil deze remmen gewoon tot leven wekken :winkie:
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, je hoeft geen Shimano's van mij te kopen.

Maar gooi deze Avid's gewoon weg.

En als je toch koppig bent: optie 1.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Een paar jaar terug heb ik een zelfde probleem gehad. Ik heb toen zo'n service kit besteld en gemonteerd. Geeft meer voldoening dan nieuwe rem kopen :-q
Ik zou gezien de lage prijs sowieso een compleet revisie setje kopen.
Succes,
een tevreden Elixer gebruiker (ja ze zijn er echt!)
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Heerlijke remmen, jammer dat je vermoedelijk een lek hebt. En een nachtje met elastiekje om het remhendel laten staan? Wellicht krijg je dan alle lucht eruit / naar boven. Wat simplistisch gedacht...
Wel weer aardig wat geld, maar hier een donorremmetje mocht je niet genoeg hebben aan de servicekit.
Gebruikersavatar
Freedazed
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 10:07
Mijn mountainbike: Yeti ASR SL & Yeti 4x 088/100, On-one Inbred, Evil the Following, Trek Slash

Wat ik zou doen: hmmm het lekt: ow XT-remmen in de aanbieding bij Bike-components.de voor 189,-- .. gooit remmen weg en koopt een kratje bier... ;)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Weet je zeker dat het uit de remhandle komt, en niet ergens door een connector?

Ik stond vorige week een setje SRAM Guides te ontluchten, met de profi SRAM onluchtingsset, en hier bleven de bellen ook maar komen. Ik heb me er even niets van aangetrokken, alles netjes afgerond, en de remmen remmen beter dan ooit tevoren, zonder lekkage.

Ik denk dus dat je ergens wat valse lucht aanzuigt.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor alle reacties! De service kit staat hoog op het verlanglijstje, maar ik wacht nog even met bestellen totdat ik zeker weet dat dat het probleem gaat oplossen.

Baron062, hoe werkt dat precies, dat valse lucht aanzuigen? Ik heb twee verschillende spuiten van de avid kit geprobeerd, de bellen bleven bij beide spuiten komen. Ik kan na het ontluchten (met het bleedblock er nog tussen) de remhendel nog een centimeter of 5 intrekken, dus ik vrees dat er geen sprake is van valse lucht?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De lucht kwam niet uit de handle in ieder geval, maar ergens uit een koppeling vandaan.

Dat bleedblok lijkt meer mee te geven dan een schijf+ blokken. In die setting zit er veel meer leven in je rem.

Doe eens gek: zet de blokken terug, pomp alles even naar de juiste afstand en kijk eens hoe het dan aanvoelt. Ik kan er naast zitten hoor....
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mogelijk het membraam lek, of de seal bij de zuiger in de hendel. Leiding zit wel goed vastgedraaid neem ik aan?

Maar soms lekt inderdaad de aansluiting van spuit op hendel, zeker als je een beetje hard aan de spuit trekt (eigenlijk dan vooral, bij zachtjes trekken en lucht is dit het waarschijnlijk niet, tenzij de aansluiting echt heel beroerd is), en dan loopt die lucht er juist in als je het vacuüm van de spuit weer opheft. Zou kunnen dat de aansluiting op die hendel zelf niet helemaal perfect is. O-ringetje zit wel goed tussen schroefdraad van spuit en het hendelschroefgat?

Wat je nog zou kunnen proberen: volle spuit op de klauw aansluiten, lege spuit op de hendel, en die volle spuit olie erdoorheen jagen (even uitkijken dat er niet nog een belletje lucht onderaan de volle spuit zit, dus eerst even eraan trekken voordat je de hendel open zet en de boel doorspuit). Dan krijgt je vaak ook wel de meeste lucht uit de hendel, zonder een vacuüm op de aansluitingen in de hendel zelf te zetten. Dan natuurlijk hopen dat het toch niet lekkage was, en de olie er niet uit spuit bij hard knijpen in de rem :)
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Sram/Avid gaan altijd na paar jaar lek. Met ontluchten komen er vanzelf stukjes van het binnenwerk mee. Eenmaal lek is het HET perfecte moment te gaan kijken naar een echte fatsoenlijke rem. Mocht je toch willen prutsen, de hendel is redelijk eenvoudig te servicen. Weet niet hoe handig je bent, maar met 30 min is de hendel volledig gedemonteerd en ook weer gemonteerd met een nieuw binnenwerk. Vervolgens kan je rustig wachten tot de andere hendel ook begint, of ook meteen reviseren.

Maar als je het helemaal goed wil doen ga je natuurlijk voor optie 4.

4. Centjes tellen en on line shoppen.

Als de hendel echt lek is en je van jezelf echt een zelfde rem wil, dan heb ik mogelijk nog een soortgelijke hendel liggen. En anders heb ik nog een kompleet setje ergens in een hoekje liggen.
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Mijn mountainbike: Focus Black Forest Ltd SID '09

Zelfde probleem hier, ik hoor echter lucht aanzuigen bij het ontluchten van de greep. Revisie setje gekocht en het aanzuigen van valse lucht was weg. Maar toen had ik een sticky piston. Flikker die troep weg. Revisie was goed te doen maar ik ben helemaal klaar met die DOT troep bleh. Hope heeft ook DOT maar daar schijn je het wat minder vaak nodig te hebben.

Voor 260 euro een nieuwe Hope tech 3 e2 x2 op de kop getikt. Al blijft het zonde, het oogde geweldig Elixirs cr op een matchmaker.
Gang is alles!!!
Plaats reactie