Shimano remhendel komt niet meer terug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Na gisteren de 'WIm Hof Mudmasters Experience' op Schoorl gereden te hebben is er een nieuw fenomeen bij mijn fiets ontstaan. De remhendel van mijn Shimano M7000 achterrem ging niet meer vanzelf terug. Verder voelde de rem 'hard', maar ik moest de hendel dus handmatig weer terugzetten. Rij al jaren met Shimano remmen en deze nog nooit gehad.

Gisteravond de fiets schoon gemaakt met water en zeep, afgedroogd, droog geblazen etc, maar het euvel bleef.
Vanmorgen maar even de klauw losgehaald en de pistons teruggezet, maar dat maakte ook niet uit. Daarna een maatblok in de klauw en de shimano trechter met wat olie erin op de hendel geplaatst. Na knijpen in de rem kwamen er niet alleen wat belletjes, maar ook wat grijzige vloeistof naar boven.

Ik heb dat even flink wat keren gedaan, samen met tikken tegen leidingen etc en nu komt de hendel weer goed terug. Gelukkig, maaaarrrrrrrr...... Hoe kan het nou dat die hendel niet goed terug kwam?? Heeft iemand dit eerder gehad? Is mijn oplossing afdoende, of is er wellicht toch iets stuk?

Wie weet hier meer van?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Komen de zuigers in de klauw wel gewoon terug? Dan is er wellicht het volgende aan de hand:

De seals in de master cylinder/remhendel kunnen na verloop van tijd gaan zwellen ten gevolge van schoonmaakmiddelen, vet, vuil, ouderdom, etc. Hierdoor komt de remhendel niet goed terug. Bij mij was het ook nog afhankelijk van de zon: zodra de fiets niet een tijd in de zon stond was er niks aan de hand (SRAM guide, onder garantie vervangen ivm ontwerpfout).

Kan dus zijn dat het probleem weer terugkeert; dan zou je de seals in je remhendel kunnen vervangen.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Grijze vloeistof kan vervuiling zijn, of oude remvloeistof.

Wellicht zitten compensatiegaatje(-s) verstopt?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als er grijze meuk naar boven komt, zou ik zeker alles ff flushen en niet alleen ontluchten. Denk inderdaad zoals dropje aangeeft aan een verstopping..

bewegen de pistons wel vrij (dus dicht en weer open, of blijven ze dicht?) en is het alleen de hendel die blijft hangen?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik dacht heel even bij de topictitel dat shimano de remhendel had afgeschaft en dat ie in dat verband niet meer terugkwam. :roll:

Maar je hebt dus met 1 van jou exemplaren n probleem; das jammer. Helaas kan ik niet zeggen dat ik daar n pasklare oplossing voor heb. Hopelijk lukt t wel om em te fixen...suc6 daarmee!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

@wielmaat: Hahahaha, dat zou wat zijn geweest he :)

De remmen zijn nu 10 maanden in gebruik. Oudheid of de gevolgen daarvan laat ik derhalve nog even aan de zijlaan staan. De pistons bewegen geheel vrij. Zijn kortgeleden ook mooi schoongemaakt en sindsdien soepel als nieuw.

Er kwam een heel klein beetje, slechts hoeveelheid van een druppel of 1-2, aan grijzere vloeistof de trechter in hoor. Niet een hele stroom. Na het 'burpen' doet de hendel het weer gewoon, zo lijkt het nu.

Dat van vuiligheid bij de hendel en verstopte compensatiegaten (?????) klinkt ook logisch, aangezien het nooit eerder voorgekomen was en nu ineens, midden in bagger slechte omstandigheden de kop op stak. Die gaten heb ik nooit van gehoord. Is dat dat op een rooster lijkend rondje aan de buitenkant van de hendels?


(Nou ben ik best handig met fietsen etc, maar wat leer je toch altijd weer van je medemens op zo'n forum. Geweldig!)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klinkt als het euvel dat ik had bij mn 5 jaar oude 785’s.
De hendel vd achterrem wordt hard, komt niet lekker terug en er blijft wat druk op de remklauw.
Leiding los, doorspoelen en ontluchten hielp even.
Ik heb een andere hendel besteld.

Maar 10mnd is wel snel, garantie?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

PaneVino schreef:@wielmaat: Hahahaha, dat zou wat zijn geweest he :)

De remmen zijn nu 10 maanden in gebruik. Oudheid of de gevolgen daarvan laat ik derhalve nog even aan de zijlaan staan. De pistons bewegen geheel vrij. Zijn kortgeleden ook mooi schoongemaakt en sindsdien soepel als nieuw.

Er kwam een heel klein beetje, slechts hoeveelheid van een druppel of 1-2, aan grijzere vloeistof de trechter in hoor. Niet een hele stroom. Na het 'burpen' doet de hendel het weer gewoon, zo lijkt het nu.

Dat van vuiligheid bij de hendel en verstopte compensatiegaten (?????) klinkt ook logisch, aangezien het nooit eerder voorgekomen was en nu ineens, midden in bagger slechte omstandigheden de kop op stak. Die gaten heb ik nooit van gehoord. Is dat dat op een rooster lijkend rondje aan de buitenkant van de hendels?


(Nou ben ik best handig met fietsen etc, maar wat leer je toch altijd weer van je medemens op zo'n forum. Geweldig!)
Even google-en op Google afbeeldingen en dan zie je mooie plaatjes hoe zo'n gebeuren in elkaar steekt.
Die gaatjes zijn er om je remvloeistof weer terug te laten stromen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kleine update mijnerzijds ...
Na het schoonmaken en 'burpen' doet de rem het nog steeds gewoon. Ik vermoed daarom eerder dat die compensatiegaten vol gezeten hebben dan dat de vloeistof niet goed was.

Kortom: Opgelost. :winkie:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

PaneVino schreef:Kleine update mijnerzijds ...
Na het schoonmaken en 'burpen' doet de rem het nog steeds gewoon. Ik vermoed daarom eerder dat die compensatiegaten vol gezeten hebben dan dat de vloeistof niet goed was.

Kortom: Opgelost. :winkie:
Da's mooi! Fijn dat het is opgelost - en ook een geruststellende dat Shimano de remhendel gewoon blijft maken, zodat ie als product ook terug komt. :wink:
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

PaneVino schreef:Kleine update mijnerzijds ...
Na het schoonmaken en 'burpen' doet de rem het nog steeds gewoon. Ik vermoed daarom eerder dat die compensatiegaten vol gezeten hebben dan dat de vloeistof niet goed was.

Kortom: Opgelost. :winkie:
Mooi dat het opgelost is, helaas klopt je conclusie echter niet. Die compensatiegaten kunnen alleen maar dicht gaan zitten door vuil wat middels de vloeistof aangevoerd wordt.
'iets' zit er dus niet goed. De compensatiegaten staan niet in verbinding met de buitenlucht en als het goed is, is je systeem compleet dicht dus kan er geen vuil van buitenaf in komen en moet het uit het remsysteem zelf komen.

Wat bedoel je eigenlijk met 'burpen'?
Laatst gewijzigd door peerke35 op ma 27 november 2017, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 29 augustus 2023, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai, een gescheurd rubber !
Go see the doctor...

Maar ff serieus, die gaatjes gaan iet verstopt zitten van schone remolie.
En remolie van 10 maanden oud hoort ook niet vol rommel te zitten die deze gaatjes kan verstoppen.
Mijn hendel was 5 jaar oud, de jouwe 10 maanden.
Ik zou je nog eens willen adviseren om garantie te claimen.
Wanneer je door jouw schoonmaakactie de zaak tijdelijk hebt opgelost ben je zo weer 10 maanden verder en dan heb je een zwakker verhaal.
Nadeel is dat je dan je remhendel, of je hele fiets wel "een paar dagen" kwijt bent...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 29 augustus 2023, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

ThaSingleTrackMastah schreef:Ai, een gescheurd rubber !
Go see the doctor...

Maar ff serieus, die gaatjes gaan iet verstopt zitten van schone remolie.
En remolie van 10 maanden oud hoort ook niet vol rommel te zitten die deze gaatjes kan verstoppen.
Mijn hendel was 5 jaar oud, de jouwe 10 maanden.
Ik zou je nog eens willen adviseren om garantie te claimen.
Wanneer je door jouw schoonmaakactie de zaak tijdelijk hebt opgelost ben je zo weer 10 maanden verder en dan heb je een zwakker verhaal.
Nadeel is dat je dan je remhendel, of je hele fiets wel "een paar dagen" kwijt bent...
'Ze' zullen er ook niet meer aan kunnen doen dan de remvloeistof vervangen.

TS (Topic Starter) schrijft dat hij de fiets 10 maanden heeft, maar was het 10 maanden geleden een nieuwe of een tweedehands fiets?

Waar die grijze shit anders vandaan moet komen (als in oude remvloeistof) geen idee...
Plaats reactie