Krijg buitenband niet meer juist in rand velg.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
mijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 19 januari 2014, 17:25

Vandaag voor het eerst lek gereden met mijn Bontrager Kovee Elite 23 wielen met Bontrager XR2 Team Issue buitenband.
In het bos al lopen klooien (koude handen) en thuis lukt het mijn ook niet, krijg de buitenband maar niet juist in de rand van de velg, wat ik ook probeer, dit nog nooit eerder gehad met andere wielen en banden.
Wat doe ik fout of wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heb je zeepsop geprobeerd?
mijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 19 januari 2014, 17:25

Nee nog niet, zeepsop kan ik wel proberen maar heb ik onderweg niet bij.
Of gaat het makkelijker eenmaal zeepsop gebruikt?
Hij valt te ver naar binnen, met bandenlichter krijg ik hem ook niet naar buiten gehaald.
Band al onder flinke druk opgepomt dacht dan plopt hij wel goed maar helaas.
Het is wel een tubeless ready wiel en band of is dit niet van invloed?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee, als de zeepsop weg is dan gaat het gewoon weer stroef. Maar voor thuis werkt een sopje meestal wel.
mijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 19 januari 2014, 17:25

Hmm andere banden proberen dan maar.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik spuit bij stugge banden de rand van de band in met siliconenspray, werkt perfect. Na de tijd de buitenkant wel even goed ontvetten.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zeepsop, flink wat druk en daar eventueel een nachtje op laten staan...

Onderweg is en blijft gewoon behelpen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5870
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 30 oktober 2023, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Erwin1969
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 3 december 2016, 10:27
Mijn mountainbike: TREK SUPERFLY FS8

LBS vertelde mij nadat ik dit probleem ook had het volgende,
Tubeless ready velgen en gewone banden zijn er bijna niet goed op te krijgen alleen met heel veel geduld en hoge luchtdruk in je banden pompen.
Nu TR banden erop en dat ging vanzelf.
Iemand anders ook deze ervaring of is het onzin?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

TR banden gaan er nog veel moeilijker op is mijn ervaring met Schwalbe en Continental. In het veld zou ik er niet aan beginnen, dan wordt het lopen. Edog ik sta open voor 'in het veld tips' niet zijnde latex.
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Toch andere ervaringen met bontrager. Nooit problemen mee gehad. Vielen zelfs met gewoon handpompje netjes in de velgrand. Onderweg zou je natuurlijk dr iedereen eens flink op kunnen laten spugen. :)
Het is vaak het probleem van niet uit het velgbed willen komen van de buitenband en dan helpt smering. Snel op druk en met veel kracht... CO2 patroon voor onderweg met een paar patronen krijg je zelfs een fatty op zn plaats. Thuis investeren in een compressor, is zeker de aanschaf waard.
Een MTB schijt niet op een bospad
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het kan ook per batch verschillen. Ik heb ooit een nieuwe Raceking gehad die met geen mogelijkheid om de velg (Crest) te krijgen was. Bandje teruggegeven (gekocht van aardige forummer :)) en op de gok twee nieuwe Racekings besteld bij Bike-Components: geen probleem.
Dus er zat absoluut verschil in de maatvoering bij die Racekings.

Als een band echt veel te moeilijk om te leggen is zou ik een andere kiezen. Er is meer dan maar één goede band ;-)

Siliconenspray, droogt dat weer op als de band op z'n plek zit? Want je wilt niet dat die verbinding glad blijft, een gemonteerde band mag niet meer over de velg verschuiven. Mijn voorkeur heeft daarom gewoon wat zeepsop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zeepsop is thuis inderdaad goede oplossing. Is dit voor onderweg een goede oplossing? https://www.futurumshop.nl/schwalbe-eas ... 0-ml.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurriaan schreef:Zeepsop is thuis inderdaad goede oplossing. Is dit voor onderweg een goede oplossing? https://www.futurumshop.nl/schwalbe-eas ... 0-ml.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zal zeker werken maar wat ook een simpele oplossing is:

Afbeelding

Zo'n miniflesje gevuld met afwasmiddel.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb met siliconen spray (goedkope van de Action) nog nooit problemen met een schuivende band gehad. Het lijkt erop dat het spul na een paar ritten volledig verdampt.
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie