Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: do 9 november 2017, 08:03 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 16 maart 2014, 16:28
Berichten: 299
Mijn mountainbike: Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico
Dag

Gisteren avond eens de derailleurwieltjes vervangen en de ketting nader bekeken.
Ik heb begin dit jaar nl een nieuwe groep erop gezet, ik gebruik 2 kettingen en ik wil de kettingen vervangen door nieuwe kettingen VOORDAT het niet meer kan ivm overmatige slijtage op de tandwielen. Kettingen heb ik al een aantal keren gewisseld.

Ik heb een ROHLOFF meterje voor de ketting te meten (0.75-1mm) en ik heb even ingelezen op internet. oa http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

1) ROHLOFF metertje: eenvoudig: ketting vervangen tussen de 0.75-1mm ergens, de ketting zit nu net over de 0.75mm, die valt erin. Dus ketting vervangen
2) M-engineering advies: vervangen voordat de ketting 3mm gelengt is op 24 schakels. Nu heb ik dat gisteren gemeten op de schakels van een gespannen ketting. De verlenging is nu net iets meer dan 1mm op de 24 schakels. Dus nog lang niet aan vervanging toe.

(alles op meerdere plekken gemeten uiteraard)

Technisch gezien zijn de rolletjes dus buiten en binnen uitgesleten, terwijl de lageringen (asjes) nog redelijk zijn.
In mijn ogen past de ketting nog redelijk op de vertandingen, want alle rolletjes zijn gelijkmatig uitgesleten. Dat kan ik ook voelen, op voortandwiel ligt de kettingen nog overal "aan".

Op welk moment vervang ik dan, zonder dat het te vroeg is uiteraard, maar ook dat het niet te laat is?

_________________
Gr. Wim
- Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29" - SLX brake levers - 100mm handlebar clamp - Front tubeless Schwalbe ToughTom 2.25 1.3bar, Rear tubeless Schwalbe Rapid Rob 2.25 1.5bar -


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 9 november 2017, 12:10 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5094
Die tienden van millimeters kun je niet zien of voelen, alleen meten.

En je ziet dat 2 specialisten al met iets afwijkende waardes komen. En waarschijnlijk kunnen ze het allebei goed onderbouwen!

Hoe eerder je de ketting vervangt, hoe kleiner de kans op inslijten door kettingrek. Maar de tandwielen slijten sowieso, dus een fractie kettingrek is eigenlijk zelfs nodig. In dat opzicht neig ik iets meer naar de aanbevelingen van M-Gineering. Daarbij is mijn persoonlijke ervaring dat als ik net voorbij de 1 mm van de Rohloff Caliber ben, dat een nieuwe ketting dan nog perfect past en werkt en dat ik geen verhoogde slijtage constateer.

Om geen risico te nemen zou je ook standaard je ketting iedere 500 kilometer weg kunnen gooien, maar dan schiet je je doel weer voorbij.

Overigens is de beste oplossing tegen kettingslijtage niet meerdere kettingen maar gewoon meerdere fietsen :bier:

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 9 november 2017, 12:34 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 16 oktober 2007, 22:58
Berichten: 1890
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Mijn ervaring is dat wanneer je op die 0.75 slijtage zit je eigenlijk direct de ketting moet vervangen om verdere slijtage aan de cassette en kettingbladen te voorkomen.
Rij je net te lang door op, of na dat 0.75 punt zal een volledig nieuwe ketting gegarandeerd op enkele kransjes overspringen bij het aanzetten. (gebruik de BBB ChainChecker BTL-51)

Rij nu al jaren mijn kettingen tot iets voor het 0.75 punt, en dat gaat er een nieuwe op. Als ik er dan een stuk of 3 a 4 heb gehad ga ik beginnen met het oprijden van die 'aandrijvings-set'. Na elke rit bepalen wat de kortste ketting is en wisselen maar.
Bij mijn 1x11 setup zit ik nu met 4 kettingen op bijna 5000km, alle 4 de kettingen zitten nu dicht tegen de 0.75 slijtagegrens aan. Voor mijn gevoel zou ik nu zelfs nog een 5e ketting kunnen steken, zonder risico op doortrappen, alvorens ik ga beginnen aan het oprijden van de onderdelen.

Zeker bij die nieuwe SRAM systemen zijn de cassette's gewoon prijzige onderdelen terwijl je een ketting voor nog geen twee tientjes kunt krijgen. Daarbij fietst een nieuwe ketting gewoon zoveel fijner dan eentje waar slijtage op zit.
Ik heb met deze methode voor mijzelf in ieder geval het gevoel dat ik het maximale aantal kilometers eruit haal met een zo laag mogelijke investering, zonder dat ik inlever op de prestaties van de aandrijving. :-q

Dus beter iets te vroeg dan te laat vervangen.

_________________
http://www.harryrasing.nl


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 9 november 2017, 13:13 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12261
Mijn mountainbike: Is vies
Wanneer je afwisselend met 2 kettingen rijdt, dan zijn, over het algemeen, je kettingen iets eerder versleten dan de tandwielen.
Gebruikt je 3 kettingen afwisselend, dan zijn je tandwielen de eerste die aan vervanging toe zijn.

Je zou nu 1 nieuwe ketting kunnen gebruiken en je 2 kettingen weg kunnen doen.
Dan straks alles in 1x vervangen en meteen met 3 kettingen gaan rijden.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 9 november 2017, 14:04 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 25 maart 2005, 17:02
Berichten: 2130
Mijn mountainbike: 301/601/H3/29" gravelracer (in de toekomst)
Even voor de goede orde;

1: die 0.075mm is de slijtagegrens voor ALU kettingkransjes. Daarom staat er ook een A bij. 0.1 is bedoeld voor stalen kransjes (99.7% van alle kettingkranjes)
2: Rohloff maakte ook kettingen, dus wellicht houden ze een conservatieve waarde aan (wij van WC-eend....)

_________________
Grts,

3s

http://www.transcatalan.com/

https://www.facebook.com/TransCatalan-367512916614093/?fref=ts


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 9 november 2017, 19:15 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12261
Mijn mountainbike: Is vies
Andere optie:
Gewoon door blijven rijden (afwisselend met je 2 oude kettingen) totdat het begint te haperen.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: