velgbreedte voor tubeless

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
wrc1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 juli 2016, 15:10

Hallo,

Ik heb een cube reaction gtc pro 2x-carbonnflashred 2016. Omdat de velgen tubeless ready zijn wil ik nu converteren naar tubeless. Ik weet echter niet welk breedte van velglint dat ik moet nemen. Dit zijn de wielen die er op liggen : Answer Atac MA, 28/28 Spokes, 21C Tubeless-Ready Rim, 15QR/X12

alvast bedankt voor de hulp
Bram_kd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 16:28
Mijn mountainbike: Scott spark 930

Tubeless ready betekend dat het juiste velglint er al op zit. Als je dit toch wilt vervangen gewoon even opmeten als de band eraf is. Hier nog een uitgebreid filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=MuEiBSAKWLI
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij betekent tubeless ready dat de velgranden een specifieke vorm hebben cq lager zijn dan vroeger om de band steviger vast te houden. Of er ook al tubeless velglint in zit is niet zeker.

Maar je velg is 21c, dat wil zeggen 21mm binnenbreedte. En dat is dus ook de breedte van het lint dat je nodig hebt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
wrc1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 juli 2016, 15:10

ok bedankt voor de antwoorden. zal de band er eens afhalen om te zien of er zo een velglint op zit maar ik betwijfel dit.

iemand ervaring met velglint en tubeless ventielen van aliexpress ????
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Als je goedkoop velglint wil, haal gewoon tape bij de bouwmarkt, op maat snijden en plakken.

https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ventielen, haal je gewoon bij je lbs, dan kun je vanmiddag nog tubeless rijden. Je gaat toch geen 3 weken op een ventiel wachten...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of je knipt het ventiel uit een oude Schwalbe of Conti binnenband.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Gerrie Visser schreef:Als je goedkoop velglint wil, haal gewoon tape bij de bouwmarkt, op maat snijden en plakken.

https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tues ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ventielen, haal je gewoon bij je lbs, dan kun je vanmiddag nog tubeless rijden. Je gaat toch geen 3 weken op een ventiel wachten...
Tesa 4289 is ook nog een optie, dit is vrijwel gelijk aan Stan's yellow tape.. (kon zo snel 19 en 25mm vinden, dus wellicht is gewoon een rolletje 21mm Stan's yellowtape bij de LBS meepakken als je niet wilt knippen/snijden/dubbel rond/...)
Ook ventielen zou ik gewoon lokaal halen, of in NL online bestellen als je ook nog Latex en eventueel wat ander spul nodig hebt.

Ik heb destijds alles bij bike-discount.de besteld, latex, ventielen, tape, spuitje om het via het ventiel in te brengen, + wat smeermiddel, schoonmaakmiddel, montage stand, ophangbeugels.

Geen zin om lang te wachten en voor sommige zaken liever wat meer kwaliteit garantie dan een paar euro minder...

De tape had ik uiteindelijk niet nodig omdat op mijn Stan's ZTR velgen (met tubes geleverd op mijn canondale) gewoon al tape zat :). Sommige TR velgen komen dus wel met tape, maar in dit geval is het beide van Stan's.. en daarom denk ik eerder een uitzondering.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Op mijn Reaction zitten Fulcrum 66 die ook 21 zijn. Ik heb 25 mm gekocht Tesa 4289 (66m voor 15 euro). Dan komt die mooi in het velgbed en nog een klein opstaand randje.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 november 2017, 13:49 Of je knipt het ventiel uit een oude Schwalbe of Conti binnenband.
En hoe zet je dat ventiel dan vast in de velg?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Gerwin89 schreef: ma 4 oktober 2021, 19:45
ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 november 2017, 13:49 Of je knipt het ventiel uit een oude Schwalbe of Conti binnenband.
En hoe zet je dat ventiel dan vast in de velg?
Zorg dat je een binnenband pakt met dik rubber om het ventiel.
Ongeveer 1 cm rubber om het ventiel zitten laten en dan met een ventielmoertje aan de buitenkant vastschroeven.
Wat latex vloeistof ertussen kan geen kwaad.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie