XT derailleur afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Snelle Buffer schreef:
Jaxno schreef:Helemaal gelijk, ik heb m’n fiets op een uur rijden afstand gekocht dus vandaar dat ik het zelf probeer te verhelpen maar. Bij afleveren niet goed op gelet of alle versnellingen het werkten.
Klein voordeel is dat ik het leuk vind om zelf dingen te leren doen aan m’n fiets dus daar is dit weer een kans voor denk ik dan maar. Lang leve het forum! :)
Jij hoeft ,in principe , niet te letten of alles goed schakelt , dat moet de winkel doen door jouw fiets na te lopen en waar nodig af te stellen voordat hij hem mee geeft aan de klant !. Natuurlijk vergeet ook wel eens een winkel om iets na te lopen , maar goede service is belangrijk, niet alleen maar de euro's aan nemen .

Voordeel van zelf doen is dat je weer wat wijzer wordt van de techniek van jouw fiets :-q , echter gaat er wat fout kan jezelf voor de kosten op draaien . Ik zou ,ondanks de wil voor sleutelen , dit toch aan de winkel over laten ....
Ben wel nieuwsgierig om welke fiets het gaat,......


BTW : shimano heeft genoeg manual's online staan .
nou ja... je moet wel heel lomp doen om hier iets fout te doen, waardoor je extra kosten krijgt. Als je de intentie hebt om dingen zelf te leren is er niks mis mee om dit gewoon te doen.

stappen plan hierboven is goed om te volgen, lijkt inderdaad dat er nu zaken in de verkeerde volgorde zijn gedaan waardoor het niet perfect te krijgen is.

Zoals ook al gezegt vergeet ook de B schroef niet, deze kan ook het schakelen naar je 42T bemoeilijken. controleer eerst op het oog wat de afstand is tussen je bovenste pulley en je 42T, hier moet genoeg ruimte zitten, maar ook niet teveel. omdat het wat lastig te omschrijven is wat de beste afstand is, een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ur_9wzZ7JxI" onclick="window.open(this.href);return false;.

In oudere setups kwam de b-tension niet zo nauw, maar met 1x setups wordt deze wel belangrijker, SRAM levert bij de eagle zelfs een tooltje mee voor de perfecte afstand. Zelf merk ik bij mijn 1x11 (slx shifter, xt der, sunrace 11-42) dat ik met tweaken van de b-tension backpedal issues terug heb kunnen brengen van 2 gears naar 1. (vanuit de winkel liep bij terug trappen de ketting 1-2 kransjes naar beneden als deze op 1 van de grootste 2 lag, na spelen met de b-tension gebeurt dit alleen nog op de 42T)

Kijk ook eens op Youtube voor meer tutorials, dat kan ook een boel duidelijk maken.
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Gelukt! Bedankt allemaal voor de uitstekende hulp en uitleg! Alle kransjes weer in het bereik, de 11 gaat niet van harte, maar gaat. Maar dat ga ik oplossen met de b-schroef kwam ik al achter, nu alleen even geen tijd meer. Maar het werkt!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mooi :bier:
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Goed om te horen :-q
Plaats reactie