XT derailleur afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Beste allen,

Op de één of andere manier lukt het me niet om mijn derailleur zo af te stellen dat hij zowel de 42 als de 11 kan bereiken (11 speed). Als ik de kabel strak genoeg zet om de 42 te kunnen halen in het bereik, dan komt ie niet los genoeg om de 11 te halen en andersom. Met de H en L stelschroeven kom ik er ook niet aan. De H schroef staat nu helemaal los ( gedraaid tot de derailleur niet meer verder beweegt), maar dan pakt ie de 11 nog niet. Hij staat nu zo dat ie de 42 haalt. Als ik dan één stap terug wil doet ie dit niet op het eerste klikje van de shifter, maar de tweede, daarna neemt ie de stappen netjes, tot ik een klik te kort heb bij de 11.
Beetje warrig verhaal maar ik hoop dat iemand het begrijpt en ik iets over het hoofd zie. Bij voorbaat dank...
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ik heb alleen ervaring met sram maar heb je toevallig niet nog een schroef aan de achterkant van de derailleur voor de afstand derraileur tot cassette?
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Ja, die heeft Shimano ook. Maar daar lukt het (mij) ook niet mee. Kan ik daar nog invloed mee uitoefenenop het bereik van 11 naar 42 dan?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ik moet hem altijd zo dicht mogelijk op zetten dan zou hij het moeten doen. je zou bijna zeggen dat je een 10 speed xt derraileur hebt zitten
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Dank voor de tips! Ik ga morgen nog eens aan de gang hiermee. Mag hopen dat het wel de goede derailleur is want is een gloednieuwe fiets... :)
Voor mijn gevoel ‘trekt’ de derailleur niet hard genoeg om de boel netjes op te laten schakelen maar dat zal toch niet?
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Als ik jou was zou ik even vanaf begin af aan beginnen.
1. Kabel op de derailleur los
2. Terwijl je ketting er nog op ligt stel je de H en L af.
3. Eerst kleine kransje afstellen met de H schroef tot ie niet meer op de 2de wilt, dan een halve slag nog extra naar buiten.
4. Duw met de hand de derailleur naar de grootste krans en stel met de L schroef af.
5. Als je bereik goed is, dan weer op kleine kransje, bij de shifter de stelschroef indraaien en de shifter helemaal afschakelen.
6. Kabel beetje aantrekken, niet te hard, en weer vastmaken aan de derailleurkant.
7. Op en af schakelen dmv de shifter, kijk of het goed loopt, zo niet dan finetunen met de stelknop op de shifter.

Het bereik van je derailleur altijd als eerste afstellen, als je dit door elkaar gaat doen word het gewoon moeilijk.
Moet wel lukken dan denk ik.
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Dat is een mooi stappenplan, top!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Jaxno schreef:Dank voor de tips! Ik ga morgen nog eens aan de gang hiermee. Mag hopen dat het wel de goede derailleur is want is een gloednieuwe fiets... :)
Als hij zo nieuw is zou ik naar de winkel terug gaan waar je hem hebt gekocht , neem aan dat ze toch wel eerst de fiets netjes nalopen voordat ze hem af leveren :~ , tenzij het weer een een www bike is :lol: .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klinkt alsof je shifter een klikje niet aankan doordat de kabel te strak gemonteerd is. Dan kun je 'm niet meer los genoeg stellen voor die laatste klik.
Met het stappenplan van Kevin moet het lukken.

Maar Buffertje heeft wel gelijk, bij een nieuwe fiets zou de shop het allemaal goed afgesteld moeten afleveren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Helemaal gelijk, ik heb m’n fiets op een uur rijden afstand gekocht dus vandaar dat ik het zelf probeer te verhelpen maar. Bij afleveren niet goed op gelet of alle versnellingen het werkten.
Klein voordeel is dat ik het leuk vind om zelf dingen te leren doen aan m’n fiets dus daar is dit weer een kans voor denk ik dan maar. Lang leve het forum! :)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Jaxno schreef:Helemaal gelijk, ik heb m’n fiets op een uur rijden afstand gekocht dus vandaar dat ik het zelf probeer te verhelpen maar. Bij afleveren niet goed op gelet of alle versnellingen het werkten.
Klein voordeel is dat ik het leuk vind om zelf dingen te leren doen aan m’n fiets dus daar is dit weer een kans voor denk ik dan maar. Lang leve het forum! :)
Jij hoeft ,in principe , niet te letten of alles goed schakelt , dat moet de winkel doen door jouw fiets na te lopen en waar nodig af te stellen voordat hij hem mee geeft aan de klant !. Natuurlijk vergeet ook wel eens een winkel om iets na te lopen , maar goede service is belangrijk, niet alleen maar de euro's aan nemen .

Voordeel van zelf doen is dat je weer wat wijzer wordt van de techniek van jouw fiets :-q , echter gaat er wat fout kan jezelf voor de kosten op draaien . Ik zou ,ondanks de wil voor sleutelen , dit toch aan de winkel over laten ....
Ben wel nieuwsgierig om welke fiets het gaat,......


BTW : shimano heeft genoeg manual's online staan .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jaxno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 27 januari 2017, 13:46

Trek procaliber 8 is het, verder helemaal blij mee. Jammer dat dit nu gebeurt maar doet niets af aan hoe tevreden ik verder ben met m’n fiets gelukkig. Lig nu even op bed na m’n nachtdienst dus ga straks proberen. Heb echt geen zin om twee uur in de auto te zitten ondanks dat ik eigenlijk inderdaad terug zou moeten gaan. Ik ga maar van het goede uit dat dit eens kan gebeuren bij een winkel. Jammer is het natuurlijk wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En een derailleurtje afstellen hoort ook wel een beetje bij de technische basiskennis natuurlijk.
Dus gewoon lekker zelf prullen. Als je er na drie dagen nog niet uit bent kun je altijd nog twee uurtjes in de auto gaan zitten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie