Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 11:57 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 25 maart 2005, 17:02
Berichten: 2128
Mijn mountainbike: 301/601/H3/29" gravelracer (in de toekomst)
kermit schreef:
Precies, alleen bij de ouderwetse trapassen waarbij alles in een cartridge zit is het niet zo belangrijk. Maar bij losse cups zou ik ook BSA brackets altijd (laten) vlakken.
Volgens mij is een niet goed vlak en parallel bracket vaker dan gedacht oorzaak van overmatig snelle slijtage van trapaslagers.


Ook bij cartridge lagers is het belangrijk: metaal op metaal is een veel stijvere verbinding dan metaal op lak op metaal, en voorkomt zo los werken.

_________________
Grts,

3s

http://www.transcatalan.com/

https://www.facebook.com/TransCatalan-367512916614093/?fref=ts


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 12:05 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 606
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
De bracketpot heeft linkse draad zodat de trapaslagers zich vast in plaats van los draaien bij een normale trapbeweging. Tenzij je Franse of Italiaanse lagers monteert, natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 12:35 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 25 maart 2005, 17:02
Berichten: 2128
Mijn mountainbike: 301/601/H3/29" gravelracer (in de toekomst)
Alien schreef:
De bracketpot heeft linkse draad zodat de trapaslagers zich vast in plaats van los draaien bij een normale trapbeweging. Tenzij je Franse of Italiaanse lagers monteert, natuurlijk.


Dus krakende losgewerkte cups komen niet voor bij BSA? Zeker wel!

_________________
Grts,

3s

http://www.transcatalan.com/

https://www.facebook.com/TransCatalan-367512916614093/?fref=ts


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 13:43 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 15 september 2007, 00:20
Berichten: 3667
Mijn mountainbike: wil naar buiten
kermit schreef:
Precies, alleen bij de ouderwetse trapassen waarbij alles in een cartridge zit is het niet zo belangrijk. Maar bij losse cups zou ik ook BSA brackets altijd (laten) vlakken.
Volgens mij is een niet goed vlak en parallel bracket vaker dan gedacht oorzaak van overmatig snelle slijtage van trapaslagers.

Inderdaad, een goed gevlakt (en parallel) BB met BSA draad verhoogt de duurzaamheid van de lagers enorm.

Juist met Pressfit zullen de lagers vrijwel nooit parallel aan elkaar in het BB liggen, wat de snelle slijtage en kraken voor het grootste deel veroorzaakt. Daarom gaan er steeds meer merken weer terug naar BSA.

Dus mijn advies: goed laten vlakken!

Ciao
Jan

_________________
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 14:37 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2198
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en S-Works Cactus
Bedankt mannen.
Ik kan de verf rand er zelf wel af schuren maar dan rest de vraag of het echt vlak is.

Deze fiets had namelijk toen ik hem kocht zo'n cartridge met vierkante trapas.

Overigens waren de buitenzijdes van de bracketpot wel glimmend kan ik me herinneren.
Zou het spul dan al gevlakt zijn geweest af fabriek?

Anders rijd ik dinsdag wel naar de lbs.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 16:23 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2198
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en S-Works Cactus
Al het verf is uit het schroefdraad.
Nu nog laten vlakken.

Net even gemeten met de schuifmaat.
Afhankelijk van waar ik meet is de bracketpot tussen de 73.5 en 74mm.
Dikke verf laag :p


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 16:45 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 14 december 2016, 12:08
Berichten: 1019
:-q meten is weten...... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 16:51 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 14 december 2016, 12:08
Berichten: 1019
0,5 is iets meer dan de voorspelde 0,1 maar zoals ik al eerder had gezegd (denk ik) is nu 0,5 mm voor een 10/11 speed kettinglijn van belang.....ik zelf denk van wel :-D :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 17:29 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2198
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en S-Works Cactus
Ja daarom, moet gewoon even goed gedaan worden.

Iemand toevallig een adresje rond Amsterdam die dat zeker kunnen?

De lbs hier heb ik eigenlijk niet zo'n hoge pet van op...


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: zo 5 november 2017, 18:51 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 14 december 2016, 12:08
Berichten: 1019
Rond A-dam weet ik niet....wel in A-dam :D weet ik er twee, zij hebben mij beide een aantal goed geholpen :-D de één Futurumshop en de ander Kaptein de laatste is naar mijn idee (van de hoed en de rand weten) :-D :-q


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: ma 6 november 2017, 13:02 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Berichten: 802
Mijn mountainbike: Star en single speed
Bij Futurumshop in Zuid liggen meen ik mij te herinneren de tools. Dan moet je het zelf wel even doen, want het zijn geen fietsenmakers die er werken. Dus zelfservice, maar wel gratis. Anders wil ik je wel even komen helpen, woon vlakbij :)


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: ma 6 november 2017, 17:37 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 14 december 2016, 12:08
Berichten: 1019
Sleutelavonden doen ze in de Futurumshop.....ik zou er bijna voor verhuizen :lol: :-D :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 7 november 2017, 00:16 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2198
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en S-Works Cactus
Thanks voor de tips mannen, maar heb gisteren al de lbs bij mij om de hoek gesproken.
Zij kunnen het doen, dus breng hem morgen even weg.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: