Ik heb phill wood vet, beetje donkergroen.
Blijft heel goed zitten.
Nu heb ik zelden water in mijn lagers, maar doe ook vooral een lag vet op de buitenkant van het lager, als er eenmaal water of vuil inzit, dan gaat het sowieso mis. Het is belangrijker het buiten te houden.
Marine lagervet
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ik gebruik Atlantic shipping grease van Kroon Oil. Op lithium basis, beetje vaalgroen. Werkt prima maar ik heb 400 gram gekocht een paar jaar terug en het duurt nog een paar jaar voor ik het met een ander waterdicht vet kan vergelijken. https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... grease/89/" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval een stuk beter dan dat groene vet dat Shimano standaard in de lagers propt.
In ieder geval een stuk beter dan dat groene vet dat Shimano standaard in de lagers propt.
Give me little bits of / more than I can take
Iemand dit al uitgeprobeerd? Momenteel gebruik ik Shimano Premium/Dura-Ace vet, maar de tube is bijna op. Hiervoor 2x merkloze (nou ja: Hopmans;) Lithium-vet gehad. Het is NLGI#2 "pindakaas"-substantie als je het aanbrengt, maar als je de lagers na een jaartje openmaakt dan is dat vet best wel dun. Ik wil dus wel een keer wat proberen dat iets dikker is/blijft, met name voor de waterbestendigheid. Die 1502FM lijkt daaraan te voldoen (NLGI#2-3), maar kost wel €30,- voor 400gr (waarmee het nog steeds iets goedkoper is dan een 500gr pot Shimano Premium, maar ter vergelijk: een Lithium complex zoals Mobil XHP-222 gaat voor €9,-).TenZNL schreef: ↑za 4 november 2017, 00:27Hee, die kende ik nog niet maar die wil ik graag uitproberen. Op het werk gebruiken wij altijd Molycote DX als montagepasta (en dus thuis ook voor de fiets ) en daar ben ik erg tevreden over.Ruud67 schreef:Als je echt voor high-end smeermiddelen wilt gaan die waterbestendig zijn, dan kom je uit op het industrievet van Molykote (G-1502FM). Vanuit de TD werkte wij altijd met Molykote als lagervet. Uitstekend spul. Met de waterbestendige variant heb ik helaas geen ervaring. Wel duurder, maar kijk eens naar het volgende (wij van wc-eend) filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=VrCSqnjSD1g" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens een mooi artikel over smeervetten: https://bike.bikegremlin.com/1985/bicyc ... s%20grease
carbon bike, titanium collarbone...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb schroefasvet gebruikt voor montage of smering op water/bagger gevoelige plaatsen. Kost weinig
Bv https://www.oliehandel.nl/eurol/eurol-s ... uoQAvD_BwE
Ik heb nu Sram millitary grease staan, is nog plakkeriger en wat taaier. Ik pak er bv wel balhoofd lagers mee in, maar lijkt me wat taai voor smering losse kogellagers.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... se-p34748/
Bv https://www.oliehandel.nl/eurol/eurol-s ... uoQAvD_BwE
Ik heb nu Sram millitary grease staan, is nog plakkeriger en wat taaier. Ik pak er bv wel balhoofd lagers mee in, maar lijkt me wat taai voor smering losse kogellagers.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... se-p34748/