Marine lagervet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Beste mede forumleden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een duurzaam lagervet voor mijn pressfit trapas lagers voor de winter. Ik weet dat iedereen hun eigen voorkeur heeft, maar feit blijft dat sommige vetten veel beter tegen water kunnen dan andere. Namelijk aluminium gebaseerde vetten (marine vet) vergeleken t.o.v. die op lithium basis.

Nu was mij door ervaren klussers aan de andere kant van onze wereldbol Yamalube Marine Grease (ACC-GREAS) aangeraden.
Helaas is deze niet beschikbaar in Europa (ik heb ook gebeld met leveranciers in Nederland) en wil ik hem uit de VS importeren. Alleen blijkt dat vrij lastig te zijn.
Het gaat om dit product: Yamalube-ACC-GREAS-10-CT-Marine-Multi-Purpose-Grease

Kunnen jullie marine vetten op aluminium basis aanraden die in NL beschikbaar zijn? Misschien is de weerstand wel iets hoger, maar de duurzaamheid is vele malen hoger.
Ik open mijn gesloten lagers en zet er dan nieuw vet in. Zo hou ik ze mooi in orde. Ditmaal wil ik dat het vet er ook echt blijft.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik weet niet of deze ook geschikt zijn voor kogel lagers. Meestal wordt dit gebruikt voor schroefas of roerkoning smering. Vet is ook veel dikker.

Dit vet hebben ze bij de meeste watersport zaken gewoon op de plank staan.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Die Yamalube die ik gelinkt heb wel. Die hebben vele fietsers gebruikt voor hun (trapas) lagers zonder problemen.

In Europa (NL) zie je deze vaak:Yamalube-grease-lical
Maar die is niet bedoeld voor lagers volgens de man die ik aan de telefoon had van dat bedrijf. Het is anders dan de Amerikaanse Yamalube.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Off shore vet ;)
Mobil heeft zoiets, maar er zullen wel meer merken zijn
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Wij gebruiken deze in de offshore....

http://www.ulei-mobil.ro/pdf/MobilIndus ... %20pds.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Weliswaar geen offshore en geen idee of ze op aluminiumbasis zijn, maar ik heb goede ervaringen met Motorex Bike Grease 2000 en Phil Wood Waterproof Grease.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

olivierhacking schreef:Die Yamalube die ik gelinkt heb wel. Die hebben vele fietsers gebruikt voor hun (trapas) lagers zonder problemen.

In Europa (NL) zie je deze vaak:Yamalube-grease-lical
Maar die is niet bedoeld voor lagers volgens de man die ik aan de telefoon had van dat bedrijf. Het is anders dan de Amerikaanse Yamalube.

Dat vet heb ik liggen, is een waterbestendige multie pupose vet. (wel dik en smurfenblauw van kleur :lol: )

Dan is onderstaande (zee)waterbestendig kogellagervet wellicht iets? Kan ook gebruikt worden voor wiellagers van boottrailers. Daar heb ik de oude versie van (toen het nog duckhams heette)

https://www.dcamotorcycles.nl/index.php ... 39&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.keenol.com/index.php?route= ... duct_id=51" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

nielsvk schreef:Weliswaar geen offshore en geen idee of ze op aluminiumbasis zijn, maar ik heb goede ervaringen met Motorex Bike Grease 2000 en Phil Wood Waterproof Grease.

Motorex maakt hele goede smeermiddelen. De motorrijders zijn er vaak enthousiast over.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

olivierhacking schreef:Beste mede forumleden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een duurzaam lagervet voor mijn pressfit trapas lagers voor de winter. Ik weet dat iedereen hun eigen voorkeur heeft, maar feit blijft dat sommige vetten veel beter tegen water kunnen dan andere. Namelijk aluminium gebaseerde vetten (marine vet) vergeleken t.o.v. die op lithium basis.

Nu was mij door ervaren klussers aan de andere kant van onze wereldbol Yamalube Marine Grease (ACC-GREAS) aangeraden.
Helaas is deze niet beschikbaar in Europa (ik heb ook gebeld met leveranciers in Nederland) en wil ik hem uit de VS importeren. Alleen blijkt dat vrij lastig te zijn.
Het gaat om dit product: Yamalube-ACC-GREAS-10-CT-Marine-Multi-Purpose-Grease

Kunnen jullie marine vetten op aluminium basis aanraden die in NL beschikbaar zijn? Misschien is de weerstand wel iets hoger, maar de duurzaamheid is vele malen hoger.
Ik open mijn gesloten lagers en zet er dan nieuw vet in. Zo hou ik ze mooi in orde. Ditmaal wil ik dat het vet er ook echt blijft.
Als ik het goed lees lijkt het als of die ACC-GREAS-10-CT gebaseerd is op siliconen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nog iets om rekening mee te houden.

http://www.brammer.nl/Downloads/Old/260 ... vetten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Real Epic '89 schreef:Nog iets om rekening mee te houden.

http://www.brammer.nl/Downloads/Old/260 ... vetten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant, en een goede informatiebron! Dat had ik niet geweten. Zeker toepasselijk - voorheen gebruikte ik Shimano vet.

Gebaseerd op de reacties zal het dus een van de volgende worden:

1. Mobilgrease XHP 222 (lithium complex)
2. Motorex Bike Grease 2000 (calcium gebaseerd)
3. Keenol (?)(Ik vrees dat dit gewoon lithiumvet is, die is ook altijd wit)
4. Phil Wood Waterproof Grease (?)

Nog een reden dat ik marine grease wil is omdat het oerdegelijk is en niet een dunner vet zoals die voor fietsen dat vaak zijn, waardoor je vaker onderhoud moet doen.

@Side swipe gebruik jij dan Yamalube grease lical voor je fiets lagers? Als wel, werkt dat goed?
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

olivierhacking schreef:
1. Mobilgrease XHP 222 (lithium complex)
Ik gebruik bovenstaande (en Hope adviseerd deze ook) in de naven en afdichtingen daar en werkt erg goed.
Ik heb het eigenlijk niet in mijn bottombracket gedaan (waarom weet ik eigenlijk ook niet).
Het is wel wat dikker/plakkeriger vet dan de Shimano kogellagervet, teveel gebruiken geeft wel meer een smerige zooi
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik gebruik al jaren Bel-Ray waterproof grease. Is geen vieze smeerprut, gewoon iets dikker groen vet. Werkt prima in trapas lagers, balhoofd naven en pedalen.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

RsAp schreef:Ik gebruik al jaren Bel-Ray waterproof grease. Is geen vieze smeerprut, gewoon iets dikker groen vet. Werkt prima in trapas lagers, balhoofd naven en pedalen.
Dat ziet er ook goed uit. Niet te duur en aluminium complex. Ik twijfel tussen die en tussen de Motorex Bike 2000 grease... Lijken allebei prima opties!

Alleen is de Motorex goedkoper (17 euro voor 850 gram t.o.v. 15 euro voor 450 gram) en carbon tested. Specifiek voor fietsen.
Ik hoop alleen dat die even goed tegen water kan als de Bel-Ray! Heb je ervaring met allebei toevallig?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Nee helaas. De Motorex ken ik niet. Maar vwb de prijs... met 450gr kun je zeker 10jaar vooruit. (In mijn geval 3 fietsen)
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie