metaalachtige klik bij bepaalde positie van de trappers

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
evolutionx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 5 januari 2015, 10:28

Ik heb al veel onderwerpen gelezen over dit probleem, maar ik heb mijn probleem nog niet op kunnen lossen :(
Bij mijn Cannondale F1 klinkt een metaalachtige klik alsof iets een stukje verschiet, dit gebeurt op de positie '10 voor twaalf' van de linkertrapper, maar de metaalachtige klik komt niet altijd naar voren.
Verder hoef je niet veel kracht te zetten, zelfs zeer weinig kracht kan de klik tevoorschijn halen. Ik kan dit reproduceren door de trappers (soms kost dit enkele pogingen) op de positie te krijgen en vervolgens met mijn hand de trapper /crank arm iets naar beneden te drukken.

Mijn vermoeden was eerst de crank, maar ook deze heb ik opnieuw ingevet en lijkt het probleem niet te zijn.
Ook de QR heb ik schoongemaakt en opnieuw ingevet. Nu is het wel zo dat mijn voorste tandwielen wat afgesleten zijn, maar kan dit zo'n klik veroorzaken? Ik zie verder de ketting niet verschieten oid.
Of zou het toch de cassette zijn (die op het eerste gezicht goed vast lijkt te zitten)? Of wellicht een versleten body??
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Lagers bottom bracket? Lagers pedalen?
evolutionx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 5 januari 2015, 10:28

De lagers bij de bottom bracket zijn vervangen, de klik is er ook als ik het pedaal niet aanraak.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

loszittend bladboutje dat tegen het frame tikt?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch verdenk ik de lagers... ik zou daar nog eens goed naar kijken en desnoods de bracketlagers vervangen om ze uit te sluiten (dat zeg ik hier wel, maar ik weet niet wat dat bij zo'n Cannondale kost. Ik ben zelf nogal allergisch voor ingeperste bracketlagers en de schroeflagers die ik gebruik kosten je hooguit twee tientjes).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Of zou het toch de cassette zijn (die op het eerste gezicht goed vast lijkt te zitten)? Of wellicht een versleten body??
Als het altijd bij dezelfde positie van je crank/pedaal te horen is, moet het wel aan de 'voorkant' zitten (cranks, pedaal, bottom bracket, kettingblad) lijkt mij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

38x10 schreef:loszittend bladboutje dat tegen het frame tikt?
Bladboutje is inderdaad de eerste verdachte. Hoeft niet eens tegen het frame te komen. Als het een beetje los zit, kan het al gaan tikken.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Krom tandje of flinke braam op je voorblad?
evolutionx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 5 januari 2015, 10:28

Bladboutjes zitten erg vast sinds enkele dagen(zaten ze idd niet) en kromme tandjes zie ik niet.
Ik heb nu de tandwielen eraf gehaald en zie wel inkepingen in de body, kan dit een klik veroorzaken?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nee, dat gebeurt vaker en het verklaart ook geen klik die bij elke trapbeweging op dezelfde plek terugkeert.
evolutionx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 5 januari 2015, 10:28

ah ok
evolutionx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 5 januari 2015, 10:28

Het lijkt toch de body geweest te zijn, heb hem vervangen door een nieuwe en nu is de tik weg.
Achteraf lijkt het erop dat 1 van de 3 palletjes in de body niet snel genoeg meer naar buiten kwam en daardoor soms iets doorklikte.

Wel is het zo dat de nieuwe body iets stroever lijkt te gaan, bij het achteruit trappen in de zwaarste versnelling zakt de ketting aan de bovenkant soms in omdat het tandwiel niet snel genoeg meeloopt.
Plaats reactie