Debonair dempers afstellen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo bikers,

Voor ik wat ga vragen zal ik uitleggen om welke dempers het gaat ;

-RS yari debonari 150mm 27,5+/29er
-RS Monarch RT debonair 200x57 mm ( 150mm veerweg ook )

Volgens de fabrikant moet je bij debonair 30% sag afstellen. Dit heb ik in het begin gedaan maar dan komt mijn trapper overal tegen aan en het lijkt wel of ik op zee zit. Ik ben toen naar 18 procent voor en 21 procent achter gegaan. Ik heb toen de tokens en volume spacers ontdekt. Achter heb ik vier ringen zitten en voor vier tokens. Mijn sag voor is verhoogd naar 21-22 % en achter rond de 25%. Dit rijd in principe prima maar ik wil meer experimenteren. Ik heb nog 5 ringen over voor achter ( ik weet niet of je ze over elkaar heen kan plaatsen? kan er nu nog 1 max 2 kwijt. ) en nog 1 token voor de voorkant. ( er mogen volgens mij maar 5 tokens in een Yari?) Ik rijd momenteel ook 27,5+ maar wil op niet al te lange termijn naar 29er gaan. Dat geeft meer ruimte om wat meer sag aan te houden omdat ie het bottom bracket dan wat omhoog komt. Ik wil dan op 30% sag gaan zitten. Zonder tokens en ringen slaan de dempers continu tegen einde veerweg aan dus ik heb al veel vooruitgang geboekt.

Nu is mijn vraag, zijn er hier mensen die met hun debonair ook op 30 procent rijden en wat is hun ervaring hier mee? Wat is de ervaring met betrekking tot de geometrie met grotere wielen en meer sag?

Ik hoor wederom graag jullie wijze raad :D :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JMA1992 schreef: do 11 juli 2019, 14:20 ( er mogen volgens mij maar 5 tokens in een Yari?)
Er is gewoon een document van RockShox dat aangeeft hoeveel volume spacers erin mogen vs. veerweg, geloof hetzelfde als oil charts.

Ik heb moeite te geloven dat je voor de vork maximale spacers nodig zou hebben (en ik heb een Yari die oa is omgebouwd naar 160mm debonair).

Een Monarch RT heb ik volgestouwd en toen snel door een Vivid R2C vervangen waar ik wel vriendjes mee kon worden.
(andere fiets weliswaar)
Nu is mijn vraag, zijn er hier mensen die met hun debonair ook op 30 procent rijden en wat is hun ervaring hier mee? Wat is de ervaring met betrekking tot de geometrie met grotere wielen en meer sag?
Dat je nog altijd moet weten waar je kunt trappen en waar niet...

Maar is het werkelijk interessant, misschien heeft mijn fiets wel een super laag BB, fiets ik alleen schotter (waar ik moet trappen) of gebruik ik bewust kortere cranks...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt aan de fiets. Het ligt aan hoe je rijdt. Het ligt aan waar je rijdt. Het ligt aan de rijder.


Je bent al meer aan het experimenteren dan 99,99% van de mountainbikers in NL, dus blijf gewoon lekker door experimenteren tot je het idee hebt dat het allemaal goed werkt voor jou. Je denkt er al goed over na en je merkt de verschillen, ook daarin ben je verder dan het overgrote deel van de rijders!!

Want het enige advies dat wij je kunnen geven is dat je dit of dat moet proberen. Experimenteren dus!

:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor jullie reacties! Ook leuk om te lezen dat ik best wel ver ben in mijn onderzoek. Ik snap best dat een fabrikant een bepaalde sag adviseert en dat hun product daarbij functioneert op de manier waarvoor het ontworpen is. Ik denk alleen niet dat het haalbaar is om de sag zo maar op 30 procent te zetten en te gaan rijden. Ik ben als rookie begonnen op 25 procent en ik vond de boel verschrikkelijk deinen. Nu ( ruim 10 maanden later ) ben ik nog steeds bezig maar de fiets presteert al vele malen beter en ik krijg nog een soort van band met dat ding ook ( wat ondertussen al twee keer te koop heeft gestaan 😋 )

Ik ben vooral benieuwd hoe veel je nu echt uit een demper of voorvork kan halen ipv te upgraden naar iets wat op papier beter zou moeten zijn. Nu ik zo bezig ben en om me heen kijk denk ik inderdaad niet dat mensen een idee hebben van wat er allemaal gedaan kan worden met je vering. En dat voor ongeveer 4 tientjes aan tokens en volume spacers.

Ik ga morgen met mijn nieuwe set-up (4 tokens en 4 volume spacers) en demperpomp de route Epen-vijlen-gulpen rijden. Daar wordt ik vast nog wijzer van. Op zoek naar de grenzen 😎
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JMA1992 schreef: do 11 juli 2019, 14:20 ...Ik rijd momenteel ook 27,5+ maar wil op niet al te lange termijn naar 29er gaan. Dat geeft meer ruimte om wat meer sag aan te houden omdat ie het bottom bracket dan wat omhoog komt...
Hoezo?
Een 29er heeft niet per definitie een hoger bracket dan een fiets met kleinere wielen. Je zou het niet denken, maar bij het ontwerp van het frame is rekening gehouden met die grotere wielmaat ;-)

Een van de 29er voordelen is dan ook dat je meer "tussen" de wielen zit in vergelijking met 26 & 27.5".

En deinen komt vooral door (gebrek aan) demping, minder door de ingestelde sag.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met SAG kun je ook nog kijken hoe je dat wil meten :wink:
https://enduro-mtb.com/en/sitting-standing-mtb-sag/

VORK
Ik heb de Lyrik 160 in mijn Remedy een paar weken geleden samen met een maatje voorzien van een debonair vering wat de vork meteen veel soepeler maakte. Ik had al een RCT3 demper
Ik weeg 94kg, rij altijd met een flinke rugzak en meet de SAG zittend.

Ik heb mijn demper altijd open staan. De trailmode is leuk, maar lijkt niet snel genoeg als ik hard naar beneden ga, ik vergeet er nog wel eens aan te draaien, dus nu gewoon standaard open.
Ik had er eerst 105 PSI en 2 tokens inzitten =22% SAG, maar een 3 daags bike tripje naar Duitsland met een dagje aftoppen op Winterberg leerde mij dat hoewel de vork dan goed voelt ik de laatste 25% van de travel niet gebruik.
Ik heb daarop bij Winterberg de druk verlaagd naar 97psi = 30% SAG en dan gebruik ik meer travel maar de vork duikt wat te snel wat ik op stijle stukken met lagere snelheden lastig vind want dan heb ik een beetje angst voor een OTB. Gespeeld met de LSC maar dat hielp niet veel tot ik die voor driekwart dicht had gezet. De vork duikt dan niet, maar voelt ook minder soepel.

Hij staat nu op 1 token met 102 PSI en een paar kliks LSC en voor nu lijkt dat de magic mix. Ik heb dan 25% SAG.
De vork spreek soepel aan, heeft zo niet de neiging om te duiken als ik schijtbakkenmodus ergens te langzaam vanaf wil en kan de grotere klappen van sprongen in bikepark Spaarnwoude prima verwerken. Ik gebruik alleen niet de volle travel want ik heb nog geen bottom out gehad gehad. Ik denk dat ik tot 150 van de 160kom als ik naar de O ring kijk, maar als het hiermee werkt, dan bewaar ik die laatste 10 wel voor de vakanties voor als ik iets onverwachts heldhaftigs/onverstandigs doe. :lol:
Tipje als je het gevoel hebt tussen 2 tokens in te zitten: je kan ze doorzagen met een ijzerzaagje (in de breedte) en dan heb je anderhalve token en dat werkt prima. Met de oude demper reed ik met 2.5 token omdat 2 te weinig was en 3 teveel voelde.


ACHTERVERING
De achterdemper van Trek is redelijk set en forget die rij ik los van bikeparks altijd in trail modus. De demper in NL 4klicks vanaf volledig open, in Bikeparks volledig open.
Met 220 voelt de fiets goed en heb ik 25% SAG. Ook daar hield ik weer op Winterberg wat over. Op Winterberg heb ik de boel op 208PSI gezet=30% SAG en dat was voor mij teveel een schommelgevoel. Duidelijk comfortabeler in het glad strijken, maar pompen in de berms en afzet voor een sprong leverde ik meer in als dat ik leek te winnen op oneffenheden die hij extra gladstreek.
De achterdemper staat nu 216PSI=27% en dat bevalt perfect van lokaal rondje tot jumpline in Spaarnwoude. Het kleine beetje dat ik nu overhoudt zal net als de vork hopelijk in op de vakanties en tripjes die gepland staan gebruikt gaan worden (Ardennen in sept en Wales in okt).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: vr 12 juli 2019, 07:58
JMA1992 schreef: do 11 juli 2019, 14:20 ...Ik rijd momenteel ook 27,5+ maar wil op niet al te lange termijn naar 29er gaan. Dat geeft meer ruimte om wat meer sag aan te houden omdat ie het bottom bracket dan wat omhoog komt...
Hoezo?
Een 29er heeft niet per definitie een hoger bracket dan een fiets met kleinere wielen. Je zou het niet denken, maar bij het ontwerp van het frame is rekening gehouden met die grotere wielmaat ;-)

Een van de 29er voordelen is dan ook dat je meer "tussen" de wielen zit in vergelijking met 26 & 27.5".

En deinen komt vooral door (gebrek aan) demping, minder door de ingestelde sag.
Ook vooral omdat de plusbike op flakkee niet echt thuis is.. Zojuist gemeten en ik kan 29x2,25 racing ralph kwijt en dan heb ik 5 mm speling over.. Dat is wel op een 23 mm velg van een maat. Ik kijk meer naar 29 dus zal een mm of twee meer ruimte krijgen. Weet niet of het waard is om dan te investeren in een extra wielset.

Hoe bedoel je gebrek aan demping?
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jurf schreef: vr 12 juli 2019, 08:26 Met SAG kun je ook nog kijken hoe je dat wil meten :wink:
https://enduro-mtb.com/en/sitting-standing-mtb-sag/

VORK
Ik heb de Lyrik 160 in mijn Remedy een paar weken geleden samen met een maatje voorzien van een debonair vering wat de vork meteen veel soepeler maakte. Ik had al een RCT3 demper
Ik weeg 94kg, rij altijd met een flinke rugzak en meet de SAG zittend.

Ik heb mijn demper altijd open staan. De trailmode is leuk, maar lijkt niet snel genoeg als ik hard naar beneden ga, ik vergeet er nog wel eens aan te draaien, dus nu gewoon standaard open.
Ik had er eerst 105 PSI en 2 tokens inzitten =22% SAG, maar een 3 daags bike tripje naar Duitsland met een dagje aftoppen op Winterberg leerde mij dat hoewel de vork dan goed voelt ik de laatste 25% van de travel niet gebruik.
Ik heb daarop bij Winterberg de druk verlaagd naar 97psi = 30% SAG en dan gebruik ik meer travel maar de vork duikt wat te snel wat ik op stijle stukken met lagere snelheden lastig vind want dan heb ik een beetje angst voor een OTB. Gespeeld met de LSC maar dat hielp niet veel tot ik die voor driekwart dicht had gezet. De vork duikt dan niet, maar voelt ook minder soepel.

Hij staat nu op 1 token met 102 PSI en een paar kliks LSC en voor nu lijkt dat de magic mix. Ik heb dan 25% SAG.
De vork spreek soepel aan, heeft zo niet de neiging om te duiken als ik schijtbakkenmodus ergens te langzaam vanaf wil en kan de grotere klappen van sprongen in bikepark Spaarnwoude prima verwerken. Ik gebruik alleen niet de volle travel want ik heb nog geen bottom out gehad gehad. Ik denk dat ik tot 150 van de 160kom als ik naar de O ring kijk, maar als het hiermee werkt, dan bewaar ik die laatste 10 wel voor de vakanties voor als ik iets onverwachts heldhaftigs/onverstandigs doe. :lol:
Tipje als je het gevoel hebt tussen 2 tokens in te zitten: je kan ze doorzagen met een ijzerzaagje (in de breedte) en dan heb je anderhalve token en dat werkt prima. Met de oude demper reed ik met 2.5 token omdat 2 te weinig was en 3 teveel voelde.


ACHTERVERING
De achterdemper van Trek is redelijk set en forget die rij ik los van bikeparks altijd in trail modus. De demper in NL 4klicks vanaf volledig open, in Bikeparks volledig open.
Met 220 voelt de fiets goed en heb ik 25% SAG. Ook daar hield ik weer op Winterberg wat over. Op Winterberg heb ik de boel op 208PSI gezet=30% SAG en dat was voor mij teveel een schommelgevoel. Duidelijk comfortabeler in het glad strijken, maar pompen in de berms en afzet voor een sprong leverde ik meer in als dat ik leek te winnen op oneffenheden die hij extra gladstreek.
De achterdemper staat nu 216PSI=27% en dat bevalt perfect van lokaal rondje tot jumpline in Spaarnwoude. Het kleine beetje dat ik nu overhoudt zal net als de vork hopelijk in op de vakanties en tripjes die gepland staan gebruikt gaan worden (Ardennen in sept en Wales in okt).

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide uitleg en tips. Je hebt er duidelijk ervaring mee. Ik ga er mee aan de slag. Vooral die anderhalve token is een goede. Ik ben eigenlijk van 2 tokens naar meteen 4 gegaan. Misschien een te grote stap maar nu kan ik goed het andere uiterste bepalen. Ben benieuwd hoe die het gaat doen in limburg. Misschien niet helemaal de juiste omgeving om steeds aan je vork te gaan rommelen maar dat is nu even niet anders. Ik ben wel van 18 naar 21/22 procent sag gegaan dus ik denk, met mijn ervaring en de tip van 5 psi per token minder er in pompen , dat ik erg in de buurt zit.

Ik weeg fully packed overigens nog geen 80 kg..
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb er absoluut GEEN ervaring mee, maar wel bij andere sporten het e.a met materiaal ontwikkeling gedaan waardoor ik vrij systematisch ben in dingen testen/toewerken naar een verbetering.
Daarnaast is de nerd sterk in mij qua uitzoeken van dingetjes :oops:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb een 170mm RS Lyrik met RT3 demper, en recent voorzien van een Debonair airspring, ik rijd met ruim 25% sag, bij crosscountry zal dat zeker deinen.

Maar vorige week in de alpen bij afdalingen van > 1000 hm (parcours megavalanche :D) merkte ik dat ik voor t eerst geen (echt geen) armpump / vermoeide handen had, voorheen altijd wel minimaal een beetje bij zulke lange afdalingen op enige tempo. Voor mij dus een lekker goedkope significante upgrade..

Ik heb de druk wat hoger gezet (80psi bij 80 kg, 2 tokens laten zitten, 4 clicks compressiedemping, en rebound 4 clicks van snel).. 1 bottom out gehad op een drop van 1,5m die ik niet netjes deed :D


Jouw vork optimaal inzetten is denk ik niet de optimale instelling voor een XC rondje NL...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jurf schreef: vr 12 juli 2019, 20:24 Ik heb er absoluut GEEN ervaring mee, maar wel bij andere sporten het e.a met materiaal ontwikkeling gedaan waardoor ik vrij systematisch ben in dingen testen/toewerken naar een verbetering.
Daarnaast is de nerd sterk in mij qua uitzoeken van dingetjes :oops:
hahahah. +1
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

paulus1981 schreef: vr 12 juli 2019, 21:12 Ik heb een 170mm RS Lyrik met RT3 demper, en recent voorzien van een Debonair airspring, ik rijd met ruim 25% sag, bij crosscountry zal dat zeker deinen.

Maar vorige week in de alpen bij afdalingen van > 1000 hm (parcours megavalanche :D) merkte ik dat ik voor t eerst geen (echt geen) armpump / vermoeide handen had, voorheen altijd wel minimaal een beetje bij zulke lange afdalingen op enige tempo. Voor mij dus een lekker goedkope significante upgrade..

Ik heb de druk wat hoger gezet (80psi bij 80 kg, 2 tokens laten zitten, 4 clicks compressiedemping, en rebound 4 clicks van snel).. 1 bottom out gehad op een drop van 1,5m die ik niet netjes deed :D


Jouw vork optimaal inzetten is denk ik niet de optimale instelling voor een XC rondje NL...
Dat zijn goede berichten idd. Ik ga in een post hier onder mijn ervaring van vandaag zetten.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Vandaag een rondje limburg gedaan. 80 km en 1600 hm. epen-vijlen-gulpen-valkenburg ( in een andere volgorde welliswaar ). Ik gebruik van mijn voorvork 75 procent van de veerweg. Voelt wel erg prettig aan op het losgespoelde grind. Ben ik erg van gecharmeerd. Low compression een klikje of drie dicht ( 20 procent?) want anders duikt ie enorm naar voren bij stevig remmen. Ik denk dat met wat springwerk de andere 25 procent ook aangesproken wordt. Anders gaat er 1 token uit voor test met de cauberg challenge volgende maand ( goed vergelijkinsmateriaal ).

Mijn achterdemper heb ik vandaag 85-90% aangesproken zonder grote drops of springen. Ik denk dat dat dus onvoldoende is bij springwerk. Ga ik hier meer ringen in doen of ga ik de druk verhogen als ik ga springen? Ik weet het nog niet. Ik vond de achterdemper bijzonder lekker werken op de losse keien en natte wortels. Enorme grip en toch geen overdreven gedein of gehobbel. Ik kan nog 2 ringen plaatsen en dan is de ruimte vol. Ik ga uitzoeken of ik over elkaar heen kan/mag plaatsen aangezien er 9 in een zakje zitten..


Dit wordt dus nog vervolgd.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu gebruik je achter erg makkelijk veel veerweg. Als je tegen een drempel op rijdt al of door een kuiltje. Dus ik kijk er niet van op dat je 90% gebruikt. Ik zou nog niet harder gaan of meer tokens, want waarschijnlijk is de laatste 10% sowieso al progressiever!

Eerst wat langer mee blijven rijden, niet helemaal gaan gokken en maar blijven veranderen. Dan kom je er nooit!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

80km rondjes zijn ook niet erg geschikt, want in de regel weet je nog niet wat wanneer gebeurd is en/of introduceer je veel te veel variatie wanneer je een verandering maakt tijdens zo'n rondje.

Een lokatie opzoeken...
1) het liefst dichtbij vanuit praktisch oogpunt,
2) waar je allerhande inputs dicht bij elkaar kan vinden als snel opeenvolgende inputs, G-out, drops, sprongen, etc die binnen je comfortzone zitten (zodat je ze consistent kunt rijden) maar enigszins representatief* voor wat je wilt rijden,
3) daar gestructureerd testen.

* een aardige basisinstelling kun je op een parkeerplaats vinden maar hoe een vork/demper zich gedraagd bij bijna 10min met 25kmh gemiddeld op een ~10% slope met geen 3m vlak wordt moeilijk met een stoeprand...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie