Ik heb vorig jaar van Thijsje een Lefty wielset gekocht met als achternaaf een DT 240. Nu zit er aan de bodykant wat speling op de as, waardoor in krappe bochten mijn remschijf de blokken raakt. Nou begreep ik van Thijsje dat de lagers eenvoudig zelf zijn te vervangen.
Ik heb nu bijna de hele naaf uit elkaar gekregen, maar krijg nu de as (en dus de lagers) er niet uit. Volgens de DT manual zou ik hiervoor de ringnut moeten losdraaien middels een ringnut tool. Thijsje kan zich echter niet herinneren dat hij deze tool ooit heeft gebruikt om de lagers te vervangen, maar wat ik ook probeer, ik krijg de as er niet uit.
Heeft iemand nog tips of trucs om dit toch voor elkaar te krijgen? Ik kan het wiel ook wel wegbrengen naar de LBS, maar ik vindt het leuk om zelf het onderhoud te doen, en dit lijkt me niet het meest complexe klusje. (en ik wil graag zondag mijn nieuwe XTR achterderrie uit gaan proberen )
Hier een foto van de gedeeltelijk gedemonteerde naaf, met de ringnut (dat getande ding)
DT Swiss 240 achternaaf lagers vervangen?
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Deze kan weer dicht, ben net even naar Bike2build gereden en daar hebben ze de lagers voor me vervangen. Ben blij dat zij het hebben gedaan, want zonder de ringnut tool had ik hem idd nooit uit elkaar gekregen. Heb nu voor 50 euro (2x20 voor de lagers en 10 arbeid) weer een perfect draaiend achterwiel.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 863
- Lid geworden op: wo 24 augustus 2005, 22:53
- Mijn mountainbike: Cannondale F500, Scalpel 63, Scalpel 80
Hmmmm, ik heb ook wel lagers vervangen van de DT240 zonder bijzonder gereedschap, dus het lijkt me ook goed mogelijk zonder zo'n tool (het is me immers gelukt haha)
- VanBiLL.com
- Pro Biker
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
- Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS
Same here, ik heb bij mijn backup set nu 3 maal de lagers vervangen, klusje van 15min met "normaal" gereedschap. Alleen een beetje handigheid en logisch nadenken...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Maar hoe hebben jullie dan in hemelsnaam die ringnut losgekregen? Bij B2B hebben we die ringnuttool in een bankschroef gezet en vervolgens met zn tweeen aardig aan het wiel moeten sjorren om er beweging in te krijgen. Ik heb thuis ook wel met een brede schroevendraaier en een hamer geprobeerd om hem zachtjes los te tikken, maar ik kreeg er toch echt geen beweging in.
Dus als jullie mij de truc kunnen vertellen, graag! Bespaart me weer 10 euro arbeidskosten.
Dus als jullie mij de truc kunnen vertellen, graag! Bespaart me weer 10 euro arbeidskosten.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 672
- Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
- Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
- Contacteer:
ik ben ook wel erg benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.VanBiLL.com schreef:Same here, ik heb bij mijn backup set nu 3 maal de lagers vervangen, klusje van 15min met "normaal" gereedschap. Alleen een beetje handigheid en logisch nadenken...
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
- VanBiLL.com
- Pro Biker
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
- Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS
Zie "normaal". Ik heb zo'n ringnuttool Als ik onderdelen aan mijn bike heb vind ik het persoonlijk dan ook meer dan logisch het bijbehorendende gereedschap te hebben om daar onderhoud aan te plegen ergo "normaal". Zo'n tooltje kost geen drol, iets van 10 euro ofzo gewoon jaren geleden via de LBS besteld. Als je dan toch onderhoud gaat/kunt plegen kan ik adviseren ceramische lagers te zetten ipv std SKF lagers (die ook erg goed zijn hoor). Ik bestel ze altijd bij een groothandel in mijn woonplaats, ben je even wat kwijt (~100 euro voor één as) maar dan hoef je ze ook pas eens in de 30.000 á 40.000km te vervangen. Ik ben er dan ook niet flauw mee, die wielen gaan dan overal doorheen, HD erop, nergens naar om kijken. Die wielen blijven altijd soepel draaien.koendio schreef:ik ben ook wel erg benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.VanBiLL.com schreef:Same here, ik heb bij mijn backup set nu 3 maal de lagers vervangen, klusje van 15min met "normaal" gereedschap. Alleen een beetje handigheid en logisch nadenken...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
De ringnuttool die ik te koop vindt zijn rond de 40 euro. Voor dat geld kan ik 4x mijn lagers laten vervangen. Maar goed, dat je dus toch die tool nodig hebt had je ook meteen kunnen zeggen.....
Ik neem ook aan dat MarcV dus ook wel zo'n tool heeft.
Ik neem ook aan dat MarcV dus ook wel zo'n tool heeft.
- VanBiLL.com
- Pro Biker
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
- Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS
Ik fiets heel veel, laten we het daar op houden. Maar om wat meer duidelijkheid te geven, ik heb de orginele lagers binnen 6 maanden aan gort gereden, daarna std SKF lagers gestoken en die waren na 12.000km (1 jaar) naar de knoppen. Nu zitten er ceramische lagers in (van een of ander Amerikaans merk), en die gaan as we speak nu 33.000km mee en het lijkt of de lager aan de kant van de schijf een heel klein tikje speling begint te krijgen. EDIT: Mwoa, dus twee maal vervangen eigenlijk hé, die orginele lagers had meneer Swiss er voor mij ingezet, my bad... Belangrijk is dat voor mij niet want het is sinds juni 2008 mijn primaire set niet meer (ik heb nu SLR's erin zitten - die ik binnenkort btw ga vervangen door 2009 witte AM's met ceramische lagers). Dit even helemaal off-topic...jb schreef:@vanbill; Jij fietst wel heel veel of niet als de lagers 30 a 40.000 km meegaan en je hebt ze al 3 keer vervangen,of snap ik het niet?
Laatst gewijzigd door VanBiLL.com op zo 8 maart 2009, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
- VanBiLL.com
- Pro Biker
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
- Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS
Oech: dan is die tool duur geworden, ik had 'm destijds (2003) voor rond de 10 á 15 euro dacht ik. Inflatie dus..?suravida schreef:De ringnuttool die ik te koop vindt zijn rond de 40 euro. Voor dat geld kan ik 4x mijn lagers laten vervangen. Maar goed, dat je dus toch die tool nodig hebt had je ook meteen kunnen zeggen.....
Ik neem ook aan dat MarcV dus ook wel zo'n tool heeft.
Anyhow, goed gereedschap is het halve werk dus als je een speciaal tooltje nodig hebt...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
- VanBiLL.com
- Pro Biker
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
- Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS
Dan is deze crisis in elk geval voorlopig weer opgelost!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 616
- Lid geworden op: zo 23 oktober 2005, 14:04
- Mijn mountainbike: Transition
Okay,duidelijk,dat is behoorlijk veel km's.....VanBiLL.com schreef:Ik fiets heel veel, laten we het daar op houden. Maar om wat meer duidelijkheid te geven, ik heb de orginele lagers binnen 6 maanden aan gort gereden, daarna std SKF lagers gestoken en die waren na 12.000km (1 jaar) naar de knoppen. Nu zitten er ceramische lagers in (van een of ander Amerikaans merk), en die gaan as we speak nu 33.000km mee en het lijkt of de lager aan de kant van de schijf een heel klein tikje speling begint te krijgen. EDIT: Mwoa, dus twee maal vervangen eigenlijk hé, die orginele lagers had meneer Swiss er voor mij ingezet, my bad... Belangrijk is dat voor mij niet want het is sinds juni 2008 mijn primaire set niet meer (ik heb nu SLR's erin zitten - die ik binnenkort btw ga vervangen door 2009 witte AM's met ceramische lagers). Dit even helemaal off-topic...jb schreef:@vanbill; Jij fietst wel heel veel of niet als de lagers 30 a 40.000 km meegaan en je hebt ze al 3 keer vervangen,of snap ik het niet?
Succes!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 672
- Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
- Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
- Contacteer:
waar heb jij je tooltje destijds gekocht (of weet je misschien waar je hem nu kan kopen)?VanBiLL.com schreef:Oech: dan is die tool duur geworden, ik had 'm destijds (2003) voor rond de 10 á 15 euro dacht ik. Inflatie dus..?suravida schreef:De ringnuttool die ik te koop vindt zijn rond de 40 euro. Voor dat geld kan ik 4x mijn lagers laten vervangen. Maar goed, dat je dus toch die tool nodig hebt had je ook meteen kunnen zeggen.....
Ik neem ook aan dat MarcV dus ook wel zo'n tool heeft.
Anyhow, goed gereedschap is het halve werk dus als je een speciaal tooltje nodig hebt...
Ik vind alleen maar setjes van rond de 110 euro
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)