Zand uit ketting halen.....of kan dat niet.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Een nieuwe ketting gooi ik eerst in een bak met diesel en laat het daar een paar dagen in liggen. Als het zo uitkomt. Blaas hem droog met de luchtspuit en compressor. Smeer de ketting in met ProGold ketting olie. Haal daarna een doek er over en fietsen maar. Na een moddertocht de tuinslang er op en daarna droogmaken. Ketting weer insmeren en weer klaar voor de volgende rit.. Geen krakende ketting. Rij met 2 kettingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik gebruik een 'getto ultrasoon reiniger'. :-)
Beetje Dasty in een plastic fles, 1/3 vullen met heet water, ketting er in en paar minuten schudden. Kwartiertje laten staan, weer schudden en dat paar keer herhalen.
Wordt het echt schoon van, tenminste voor mij schoon genoeg.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Xfries schreef:
....

Ja, bewust dus, omdat het anders zo'n ellenlange post wordt..dacht ik. Vandaar, no offense taken. :bier:
overbodige text weghalen.. mja.. ik heb er geen last van en als het blijft staan is het vaak duidelijker, maar als je dan toch weghaalt, zorg er dan voor dat je de juiste open [ quote] en sluit [ /quote] blokjes laat staan, dan zie je in ieder geval wat de ander zijn text was en wat jou text is.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Prulleman schreef:
Xfries schreef:
....

Ja, bewust dus, omdat het anders zo'n ellenlange post wordt..dacht ik. Vandaar, no offense taken. :bier:
overbodige text weghalen.. mja.. ik heb er geen last van en als het blijft staan is het vaak duidelijker, maar als je dan toch weghaalt, zorg er dan voor dat je de juiste open [ quote] en sluit [ /quote] blokjes laat staan, dan zie je in ieder geval wat de ander zijn text was en wat jou text is.
Inderdaad, dat dus. 8)

En mooi dat je het op deze manier oppakt Xfries.

Goed, terug naar het topic maar weer denk ik. :wink:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Al dat reinigen is niets.
alleen met druppels smeren en zuiver wrijven. Dan komt er ook geen zand in.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ik heb zo'n ketting reiniger tooltje (Muc-Off X3 Dirty Chain ), werkt goed,nieuwe kettingen goii ik altijd een nachtje in de Diesel en daarna met Muc-Off Bio Dry Lube smeren , werkt het beste als ik dit een uurtje toepas voordat ik ga rijden , geen last van knarsen .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

byorka schreef:Al dat reinigen is niets.
alleen met druppels smeren en zuiver wrijven. Dan komt er ook geen zand in.
Zuiver wrijven doe ik ook altijd volop, maar ketting-zandloos thuis komen lukt mij maar zelden (lees: nooit).
Misschien ook een beetje afhankelijk van waar je fietst.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

dropje73 schreef:
byorka schreef:Al dat reinigen is niets.
alleen met druppels smeren en zuiver wrijven. Dan komt er ook geen zand in.
Zuiver wrijven doe ik ook altijd volop, maar ketting-zandloos thuis komen lukt mij maar zelden (lees: nooit).
Misschien ook een beetje afhankelijk van waar je fietst.
Het gaat erom dat je na het fietsen de ketting alleen maar schoonwrijft en weer druppelen.
Niet met allemaal reinigende middelen aan die ketting zitten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wellicht inderdaad beter.
Bij een ketting die ik hiervoor op de MTB had liggen deed ik dik 4000km en het onderhoud was alleen schoonvegen na elke rit en weer wat lube erop.
De ketting daarna maakte ik elke keer schoon met bionet en die was na 1800km op.
De routes en omstandigheden waren aardig hetzelfde. Sterker nog...met die van 1800km heb ik meer asfaltkilometers gereden...
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

awinkel schreef:Wellicht inderdaad beter.
Bij een ketting die ik hiervoor op de MTB had liggen deed ik dik 4000km en het onderhoud was alleen schoonvegen na elke rit en weer wat lube erop.
De ketting daarna maakte ik elke keer schoon met bionet en die was na 1800km op.
De routes en omstandigheden waren aardig hetzelfde. Sterker nog...met die van 1800km heb ik meer asfaltkilometers gereden...

Okee, interessant... Best wel een mooie vergelijking.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is een keuze, ik heb gewoon geen zin om om de haverklap mijn ketting te demonteren. Bovendien zijn de sluitschakels van 11-speed Sram kettingen (in elk geval officieel) niet bedoeld om meer dan één keer gebruikt te worden.

En ik geloof zoals gezegd niet zo in het van binnen reinigen van een ketting met allerlei agressieve middeltjes. De vergelijking van awinkel is dan wel niet wetenschappelijk verantwoord ;-) maar wijst in de richting dat het ook helemaal niet nodig is.
Dus ik ga lekker door met makkelijk doen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wel financieel verantwoord. ;-)
nagyru80
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 10:40

Waarom zou je een nieuwe ketting reinigen? Die is toch van fabriekswege goed gesmeerd? Hooguit de conserveerlaag aan de buitenkant verwijderen. Voorkomt plakken van zand e.d.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Het gaat erom dat je na het fietsen de ketting alleen maar schoonwrijft en weer druppelen.
Niet met allemaal reinigende middelen aan die ketting zitten.
Nou, als ik op het strand ben geweest, hangt er af en toe een halve kilo zand aan de ketting en kettingbladen. Dat ga ik echt niet redden met wat opwrijven....

Maar inderdaad na een tochtje op de weg of gewoon "normale" omstandigheden, waarbij de ketting hooguit wat stoffig wordt, dan ga ik die ketting er ook niet telkens uit trekken.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

dropje73 schreef:
Het gaat erom dat je na het fietsen de ketting alleen maar schoonwrijft en weer druppelen.
Niet met allemaal reinigende middelen aan die ketting zitten.
Nou, als ik op het strand ben geweest, hangt er af en toe een halve kilo zand aan de ketting en kettingbladen. Dat ga ik echt niet redden met wat opwrijven....

Maar inderdaad na een tochtje op de weg of gewoon "normale" omstandigheden, waarbij de ketting hooguit wat stoffig wordt, dan ga ik die ketting er ook niet telkens uit trekken.
Bij zout weet ik het niet. Maar verder alleen schoonwrijven, ook bij de grootste baggerpartij
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie