Zand uit ketting halen.....of kan dat niet.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Ik heb een vraagje (waarschijnlijk al 473984 keer beantwoord maar kan dit onderwerp met de zoekfunctie niet goed vinden)


De ketting "knarst", ook na het schoonspoelen met een sopje (eerst afspoelen met tuinslang, warm water met autoshampoo en dat weer afspoelen.
Ketting afnemen met een schoen doek, daarna invetten met een flesje (geen spray)

De ketting+cassette+ de 3 voorbladen (XT groep+KMC ketting) heb ik compleet vervangen 200 a 300km geleden op een 2de hands fiets.

Nu knarst de ketting als de je ketting met de hand beweegt (Bij lichte torderen hoor je het zand tussen de schakels knarsen).

Is dit normaal? en zo,nee, is dit eruit te krijgen?

Graag advies...;-)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tja, zand is natuurlijk onvermijdelijk op de trails en dus ja, dat is wel normaal tot op zekere hoogte. Bij schoonmaken krijg je het meeste er wel uit maar echt tussen de schakels wordt het al lastig. Daarbij is ook wel enigszins van invloed wat voor spul je voor ketting gebruikt en hoeveel zand de ketting daarmee al dan niet opneemt.

Wat ik wel lees van mensen hier - maar zelf niet doe omdat ik het toch wat gedoe vind - is dat ze de ketting afnemen en in de wasbenzine leggen; dat ontvet ook goed en als ie dán niet schoon wordt weet ik het niet meer. Dus dat zou een mogelijkheid zijn.
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op ma 30 oktober 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Afwasborstel er langs en terugdraaien maar (pak ook gelijk de tandwielen mee). Of - als je het goed wil doen: ketting er af en in een badje met wasbenzine. Even laten liggen, goed schoon- en droogmaken en weer monteren en smeren. Als je in zand gaat rijden smeren met wax (trekt minder troep aan).
Laatst gewijzigd door crapforbrains op ma 30 oktober 2017, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

crapforbrains schreef:Ketting er af en in een badje met wasbenzine. Even laten liggen, goed schoon en droogmaken en weer monteren en smeren.
Haha mooie dubbelpost, net wat ik ook typte... :D
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als ik mijn ketting goed schoonmaak -in de wasbenzine leggen vind ik gewoon gedoe- knarst-ie de eerste rit erna ook nog wel eens wat. Een Dreftje heeft bij mij nooit zn werk gedaan, ik hou het nu bij Dasty. Dat geknars is dan na die eerste rit verdwenen en blijft dan weg tot het weer tijd wordt voor weer schoonmaken. Alsof het laatste restje zand en vuil er door nieuw smeerspul wordt uitgeperst.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb bij de Kruidvat een ultrasoon reiniger gekocht voor een weinig. Brandschoon komt hij daaruit. Dus ook al het smeermiddel. Goed insmeren en hij is als nieuw.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =Ultrasoon" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem met te grondig reinigen zoals met wasbenzine of ultrasoon is dat je ook de olie binnen uit de ketting haalt. Daar zal vast ook een beetje vuil aan zitten. Maar het probleem is dat je de ketting daarna eigenlijk ook in een oliebad moet gaan laten weken om weer smering op die plekken te krijgen. Simpel even smeren is dan niet voldoende en de ketting zal meer slijten dan deze zou doen met een tikje vuile olie aan de binnenkant!

Gewoon de buitenkant voldoende reinigen, weer insmeren, de ketting na een uurtje of 2 even door een doek heen halen om het overtollige smeermiddel te verwijderen en lekker gaan fietsen. Het eventuele knarsen zal snel verdwijnen en waarschijnlijk hoor je het sowieso niet als je aan het rijden bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Even snel smeren is idd niet voldoende, oliebadje of een cyclus in het apparaat icm olie kan ook. Binnen een paar minuten goed gesmeerd.

Gegarandeerd zonder zand. :-q
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

+1 voor (gele) Dasty, werkt super. Ketting inspuiten met Dasty, paar minuten laten intrekken en met een laf straaltje water (tuinslang, kraan) afspoelen. Laten drogen en daarna inolien, overtollige olie wegvegen en klaar. Geen geknars meer.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Tja, het kan dus op 2 manieren, zoals Lars aangeeft of zoals Dice aangeeft. Ik doe het min of meer op Lars zijn manier, zo als Dice het doet is mij te veel werk. Is mijn aandrijving snel versleten, denk het niet. Ik rij met 2 kettingen en wissel om de 500km. De hele aandrijving vervang ik elke 4000km. Ik rij ongeveer 8000-8500km/jaar. Om dan elke keer mijn ketting "minutieus" te reinigen is mij veel te veel werk, maar goed ieder zijn keuze.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

@Dice, werkt dat, ultrasoon smeren? Ik weet dat je aan water al zeep oid moet toevoegen om de oppervlaktespanning te verminderen en te zorgen dat je kleine gaatjes van binnen kunt reinigen in een ultrasoonbad. Dus met olie en krappe ruimtes weet ik niet of dat lukt. OTOH, kettingolie is wel gemaakt om in die kleine gaatjes te kruipen dus misschien is het geen probleem.
Meer on topic, knarsend zand is lastig helemaal weg te krijgen, ik heb het ook altijd na schoonmaken na dikke blubber. Als je er genoeg olie bij gooit is het niet zo'n probleem. Als je in de dikke modder rijdt hoef je je ook geen zorgen te maken over het aantrekken van vuil.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Even voor de goede orde, zo'n dieptereiniging met een ultrasoonreiniger doe ik ook niet na elke rit maar alleen als ik hem echt brandschoon wil hebben gelijktijdig met een schoonmaakbeurt van de rest. Echt veel tijd kost het overigens ook niet. Ketting eraf en in het bakje leggen. Dat ding pruttelt wel door als ik mijn frame of wielen schoon maak.

@AK-77

De olie die ik gebruik heeft wel een diep penetrerende eigenschap (Molykote Omnigliss) en werkt prima. Ik denk dat het zonder Ultrasoon ook nog voldoende penetreert.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Xfries schreef:+1 voor (gele) Dasty, werkt super. Ketting inspuiten met Dasty, paar minuten laten intrekken en met een laf straaltje water (tuinslang, kraan) afspoelen. Laten drogen en daarna inolien, overtollige olie wegvegen en klaar. Geen geknars meer.

+1. :-q

Ik doe precies hetzelfde, en heb ook geen last van geknars.

En om de 200 km wissel ik de ketting en gooi ik de ketting in de wasbenzine, laat ik hem drogen en verwarm ik de ketting en leg hem in de olie.
Metaal is poreus en neemt dan de olie goed op, en daarna laat ik hem hangend . uitlekken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed smeren, de olie transporteert het vuil naar buiten, uit de ketting.
Met wax wordt dat lastiger, vrees ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Ik gooi zelf de ketting af en toe in een oude bidon met lampenolie, gewoon de goedkope van de A.C. Tion. Even een half uurtje laten staan met af en toe goed schudden tussendoor. Daarna afspoelen, laten drogen en weer smeren. Hiermee krijg ik de ketting altijd wel weer schoon en stil.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
Plaats reactie