Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 14:10 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 12 januari 2006, 19:19
Berichten: 2518
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54
mugged schreef:
Las op mtbr een tip om de derailleurwieltjes iets dichter op de cassette te zetten mbv de b schroef als je na verloop van tijd merkt dat ie gaat overslaan. Staat nu een millimeter hoger dan de Sram adjustment tool aangeeft. Net testrondje Schoorl, compleet opgelost...



Ik probeer dit nog te begrijpen. Heb precies hetzelfde gehad bij montage van een 11/28 red cassette op de racer, blijf raar doen en met de B schroef opgelost. Bij shimano komt dit lang zo nauw niet.

Het zou betekenen dat door de b schroef afstelling de schakel niet goed op de cassette wordt gezet, bv half, dat is de enige redden die ik kan verzinnen. er staat namelijk geen kracht op dat gedeelte/


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 14:56 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 6 april 2009, 12:54
Berichten: 138
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Alloy 1 2017
Geen idee of het ergens op slaat, maar met de pulleys iets dichter op je cassette forceer je iets meer ketting op je kransjes (misschien pak je dan net 1 tandje meer met je ketting), waardoor de ketting meer grip heeft (met name kritisch bij de 10T).
Bij een nieuwe cassette/ketting levert afstelling met het tooltje de beste (schakel) prestaties, maar bij een tikkie versleten spul (met name het kransje denk ik) werkt een iets dichtere afstelling beter ivm met doorslaan, wellicht lever je iets in op schakelprestaties, maar mogelijk is ook daarvoor bij licht versleten materiaal beter om er iets dichter op te zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 15:51 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 29 mei 2017, 15:02
Berichten: 109
mugged schreef:
Alles Eagle X01, en ik rijd nu 30T dus naar een 34T is twee/drie kransjes omhoog. (...)


Het verschil is een dikke 10%, dus 1 kransje slechts. De stappen tussen de kransjes zijn minimaal 13% (16-18 en 32-36) en maximaal 20% (10-12). Maar 1 kransje meer naar links is ook al gunstig(er) in de meeste gevallen. Zelf rij ik nu met een 36 voor, en dat past maar heel krap langs de liggende achtervork. Een 38 heb ik ook overwogen (vanwege hetzelfde argument van gunstiger kettinglijn), maar dat had nooit gepast. Op veel frames niet vrees ik.

_________________
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 16:02 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 25 oktober 2011, 21:14
Berichten: 533
Mijn mountainbike: BMC TE01 XX1
tegenwoordig heb je meer keuze in verschillende offset's. Als je normaal 6mm offset hebt, en niet groter dan 32T kwijt kunt; kun je met offset 3mm wel een 34T plaatsen zonder de achterbrug te raken.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 16:12 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 29 mei 2017, 15:02
Berichten: 109
Dat klopt, die 3mm offset is er eigenlijk voor Boost frames of BB30 cranks. Alleen zit je dan wel weer met een (theoretisch) minder gunstige kettinglijn.

_________________
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 16:13 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: di 3 november 2009, 21:17
Berichten: 237
Heb de One up switch besteld zodat de crank er niet steeds af hoeft bij wisselen van kettingblad ( RF cinch ). Klinkt ideaal praktijk zal het uitwijzen...One-up heeft ook een Super Boost uitvoering met 0mm offset dus dat is een oplossing voor als je met 36 wilt rijden en je hebt plaatsgebrek.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 16:56 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 3 januari 2012, 16:14
Berichten: 1623
Mijn mountainbike: Epic '89, XLM, MCM, √49, 5spot and one who has Soul
Bonanza schreef:
Real Epic '89 schreef:
Lijkt me wel. Hoe groter de stappen hoe langer je op 1 blad blijft. Maar goed van 32 naar 34 ga je er twee tandjes op de cassette op vooruit..... :bier: Dat zal een wereld van verschil maken.

1X systemen zijn niet ontworpen voor vlaklanders. :wink:


Want als vlaklander schakel je continue en heb je meer aan een 3 x aandrijving :roll: Volgend mij spreek je jezelf hier wat tegen


Wie zegt dat ik een voorstander ben van 3X? :~

Een vlaklander kan beter met een 1X11-34t 11sp cassette rijden. Meer heb je in nld niet nodig.

_________________
Now comes the monkey out of the sleeve.

Next generation of dirt; https://www.youtube.com/watch?v=nrKMWfI ... rKMWfI81C4


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 18:13 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 28 september 2003, 19:41
Berichten: 2494
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Bonanza schreef:
Want als vlaklander schakel je continue en heb je meer aan een 3 x aandrijving :roll: Volgend mij spreek je jezelf hier wat tegen


Als vlaklander breng je veel tijd door in grote verzetten, en het is zonde om dat allemaal met een 32 voorblad te doen.

_________________
Superfly for a white guy / I am an Ogre! / #mtbiseenzomersport / MvdP brute held!
Rechte stukken om bij te komen? Bijkomen doe je maar thuis op de bank!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 20:04 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 29 september 2009, 20:02
Berichten: 5235
Mijn mountainbike: is onderweg
Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: di 31 oktober 2017, 20:46 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: za 12 mei 2012, 17:01
Berichten: 755
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD
japie carbon schreef:
Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!


Net als met een fully..... Maar doe ik lekker toch :)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: wo 1 november 2017, 07:16 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 3 januari 2012, 16:14
Berichten: 1623
Mijn mountainbike: Epic '89, XLM, MCM, √49, 5spot and one who has Soul
japie carbon schreef:
Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!


Heeft iemand al geprobeerd om met 11sp op zijn Eagle te rijden? In het verleden werd er met 10sp cassettes gereden in de winter op een 11sp XX1....

Dan kun je met een kleinere cassette de winter doorkomen en zo de kosten laag houden.

_________________
Now comes the monkey out of the sleeve.

Next generation of dirt; https://www.youtube.com/watch?v=nrKMWfI ... rKMWfI81C4


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: wo 1 november 2017, 13:59 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 12 januari 2006, 19:19
Berichten: 2518
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54
Heel simpel. Als de afstand tussen de tandwielen gelijk is gaat dat.

http://www.bike.bikegremlin.com/2016/04 ... atibility/
Er zijn nog mooiere artikelen die alles uitleggen, maar die kon ik even niet vinden. Dit gaat over de ketting, die heeft er feitelijk niet mee te maken enige wat telt is de sprong van je derrie, die moet gelijk zijn aan de 11sp.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: wo 1 november 2017, 14:12 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 14 december 2016, 12:08
Berichten: 1025
Bonanza schreef:
Real Epic '89 schreef:
Lijkt me wel. Hoe groter de stappen hoe langer je op 1 blad blijft. Maar goed van 32 naar 34 ga je er twee tandjes op de cassette op vooruit..... :bier: Dat zal een wereld van verschil maken.

1X systemen zijn niet ontworpen voor vlaklanders. :wink:


Want als vlaklander schakel je continue en heb je meer aan een 3 x aandrijving :roll: Volgend mij spreek je jezelf hier wat tegen

3x is gemaakt voor de vele stoplichten, haaien tanden, stopborden....enz enz....in dit piep kleine vlakke landje :lol: :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: wo 1 november 2017, 15:18 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 17 april 2016, 12:03
Berichten: 201
Mijn mountainbike: Antidote CarbonJack
Real Epic '89 schreef:
japie carbon schreef:
Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!


Heeft iemand al geprobeerd om met 11sp op zijn Eagle te rijden? In het verleden werd er met 10sp cassettes gereden in de winter op een 11sp XX1....

Dan kun je met een kleinere cassette de winter doorkomen en zo de kosten laag houden.


Beide derailleurs naast elkaar houdend en parts loshalend. zijn de afstanden tussen de cage pins identiek.
de cable body is identiek.
pulley wheel is identiek.
dus mij zou het niets verbazen als een eagle derailleur en shifter prima werken icm een 11 speed cassette.
Tried? nee.
Maar ga dat zeer spoedig wel doen.

_________________
It’s a Szytech thing. You wouldn’t understand..
- Antidote - DMR - EVIL - Hope - NS-Bikes -
Szytech - Bikes done different


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel: Re: Eagle slijtage...
BerichtGeplaatst: vr 3 november 2017, 02:09 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 28 september 2003, 19:41
Berichten: 2494
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Real Epic '89 schreef:
japie carbon schreef:
Het is ook zonde om met een Eagle cassette te rijden in Nederland!

In het verleden werd er met 10sp cassettes gereden in de winter op een 11sp XX1....
Dan kun je met een kleinere cassette de winter doorkomen en zo de kosten laag houden.


Ik weet een manier om nog veel goedkoper de winter door te komen :wink:

_________________
Superfly for a white guy / I am an Ogre! / #mtbiseenzomersport / MvdP brute held!
Rechte stukken om bij te komen? Bijkomen doe je maar thuis op de bank!


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Bullet en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: