Mx banden vs mtb banden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
PaganiProductions

Waarom hebben ze bij motocross eigenlijk voor eigenlijk een redelijke smalle band erop en achter brede band.
Terwijl mountainbikers voor meestal een redelijk brede band erop liggen en achter meestal een smaller of een minder profiel erop.
Beide achterbanden zijn alleen voor aandrijving bij mx en mtb.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

De krachten op het achterwiel zijn erg groot door het motorvermogen. Die krachten moeten door de band op het wegdek kunnen worden overgebracht. Als ze dat niet kunnen gaan ze slippen. Vandaar dus een brede band met veel contactoppervlak achterop.

Een mountainbike wordt met veel minder vermogen aangedreven: spierkracht. Om die reden wil je zo weinig mogelijk rolweerstand. Dus daarom een smalle band achterop. Maar weer niet te smal want je hebt contactoppervlak nodig in de bochten.
Laatst gewijzigd door Joepie de op zo 22 oktober 2017, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat bepaalt jouw snelheid bij de volgende bocht wanneer je een bocht uitkomt:
* grip om je vermogen op de grond te krijgen?
* rolweerstand?

Hoeveel wielspin heb je eigenlijk wanneer je wegtrekt met die semislick op je Merida?


En een achterband moet op een MTB toch geregeld wat meer doen dan aandrijven... Mijn keuze voor semi-slick of volle noppenbanden als een Magic Mary wordt over het algemeen ingegeven door remmen en niet aandrijven (of luiheid te wisselen).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
PaganiProductions

cheeta schreef:Wat bepaalt jouw snelheid bij de volgende bocht wanneer je een bocht uitkomt:
* grip om je vermogen op de grond te krijgen?
* rolweerstand?

Hoeveel wielspin heb je eigenlijk wanneer je wegtrekt met die semislick op je Merida?


En een achterband moet op een MTB toch geregeld wat meer doen dan aandrijven... Mijn keuze voor semi-slick of volle noppenbanden als een Magic Mary wordt over het algemeen ingegeven door remmen en niet aandrijven (of luiheid te wisselen).
Het is niet echt een semi slick op de Merida
De voorband van mijn Merida is 2.35 vs 2.20 voor mijn Canyon.
PaganiProductions

cheeta schreef:Wat bepaalt jouw snelheid bij de volgende bocht wanneer je een bocht uitkomt:
* grip om je vermogen op de grond te krijgen?
* rolweerstand?

Hoeveel wielspin heb je eigenlijk wanneer je wegtrekt met die semislick op je Merida?


En een achterband moet op een MTB toch geregeld wat meer doen dan aandrijven... Mijn keuze voor semi-slick of volle noppenbanden als een Magic Mary wordt over het algemeen ingegeven door remmen en niet aandrijven (of luiheid te wisselen).
1 en 2 zeker en optie 3 hoe groot zijn je ballen.
En denk ook hoeveel snelheid je meeneemt van vorige bocht rechtstuk of het ook is.
Dat geld in feite ook voor mx.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zie ik hier nou weer de drogredenering 'een brede band heeft meer rolweerstand' langs komen? Ik dacht dat dat inmiddels wel vaak genoeg weerlegd was.
Als er een fel bevochten kampioenschap rechtdoor klimmen tegen een steile modderheuvel komt, zal je zeker ook mtb's met bredere banden achter dan voor gaan zien. Tot die tijd zullen de meesten ervoor kiezen wat gewicht te besparen en een iets smallere band achter leggen omdat het minder erg is als die wegglijdt.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een MX heeft 60pk en de achterband slipt bijna altijd.
De MX heeft daardoor een soort straalaandrijving, spuwt zand naar achteren, actie = reactie.
Op een mtb is dat niet van toepassing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Daarbij is de voorband van een MX niet smal, die is 'normaal'. De achterband is alleen breder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

en tel daarbij op dat het voorwiel van een MX vaak 21" is en het achterwiel 17/18" en het contact oppervlak komt al dichter bij elkaar.
Plaats reactie