Press fit BB92 vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Onlangs heb ik een Commencal Meta V4 aangeschaft. Ik kreeg het BB erbij van de vorige eigenaar, maar wel met de melding dat deze waarschijnlijk redelijk vlot vervangen zou moeten worden. Dat klopte ook wel, want na een flinke regen-rit kraakt het BB aanzienlijk. Ik dacht dus even snel een nieuw setje lagers te bestellen bij BC, maar daar werd ik niet echt wijs van. Welke lagers zijn aan te raden? Alleen Shimano heeft er al een vijftal:
-Shimano BB-MT500-PA Hollowtech II Pressfit 41 x 89.5-92 mm Bottom Bracket (KLIK)
-Shimano SMBB71-41A Hollowtech II Press fit 41x89.5/92 mm Bottom Bracket (KLIK)
-Shimano SM-BB71-41C Hollowtech II Pressfit 41 x 104.5/107 mm Bottom Bracket (KLIK)
-Shimano BB-MT800-PA Hollowtech II Pressfit 41 x 89.5-92 mm Bottom Bracket (KLIK)
-Shimano SM-BB94-41A Hollowtech II Pressfit 41 x 89.5-92 mm Bottom Bracket (KLIK)

Om dan over andere merken nog maar te zwijgen... Wat is precies het verschil? Wat is wijsheid? Of kan ik beter voor een ander merk kiezen?

Daarnaast heb ik natuurlijk het een en ander aan gereedschap nodig. Allereerst een tooltje om de oude lagers eruit te krijgen. Ik zag de Parktool-unit wat volgens mij gewoon een open gezaagde buis is, maar die is nog best prijzig: zo'n €50,-. Heb ik echt zoiets nodig? Of gaat dit tooltje van PRO het ook wel doen? Of is er een nog goedkopere oplossing om die lagers eruit te krijgen?

Om de lagers erin te persen heb ik zoiets nodig neem ik aan? Ziet er vrij eenvoudig uit en draai ik net zo goed zelf even op de draaibank. Het enige wat qua afmetingen belangrijk is dat zal de 24mm binnendiameter van de lagers zijn en de ring die op de buitenste schaal van het lager drukt? Verder nog dingen waar ik dan rekening mee moet houden?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ze zijn allemaal goed, behalve deze:
-Shimano SM-BB71-41C Hollowtech II Pressfit 41 x 104.5/107 mm Bottom Bracket (KLIK)
Die is te breed (boost). SMBB kwam met 10sp, de MT is 11sp maar een 24mm hollowtech II crank is compatible met al die BB`s.

Het verwijderen van de oude lagers kan je idd low-budget met een ingezaagd stuk pijp doen, alleen bij die Parktool zitten de montage ringen erbij, daarom is die zo duur (nou vind ik PT sowieso altijd erg aan de prijs). Dat andere tooltje is echt puur voor lagers en niet voor de cups.
Vwb montage werkt een stuk draadeind met wat moeren en een stapeltje carrosserie-ringen prima, iets op de draaibank maken is imho overbodige moeite.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank voor je reactie, als het ik het goed begrijp maat het dus niet zo heel veel uit welk lager ik kies.

Welke tool zou ik wel nodig hebben om de lagers eruit te tikken? Want dat Parktool setje is me toch eigenlijk wel wat te duur...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee, die shimano pressfits kan je toch het beste elk jaar vervangen.
TenZNL schreef:
Het verwijderen van de oude lagers kan je idd low-budget met een ingezaagd stuk pijp doen
:wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het oude lager is toch voor de prullenbak, dus dat ram je er uit met een flinke schroevendraaier of een doorslag. Wel netjes kruislings in de rondte, dus niet telkens op dezelfde plek slaan.
Het inpersen gaat het beste met een tooltje.
Kan je ook zelf maken van een stuk draadeind M10, 2 moeren en een stapel carrosserie ringen.

Van de Shimano lagers is de 94 het beste afgedicht.
Zolang je met je pedaal nergens tegen aan knotst, dan geldt: betere afdichting= langere levensduur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Thanks voor het advies! Nog één laatste vraagje: het nieuwe lager er droog/schoon in persen of een likje montagepasta/kopervet ertussen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb, de laatste keer dat ik het deed, er wat montagepasta tussengedaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Als je in de buurt woont raad ik je de Futurumclub aan- zitten in hier in Amsterdam maar ook in Utrecht en Apeldoorn. Kan je zelf sleutelen en dit gereedschap hebben ze hangen. Heb er een paar weken terug m'n BB vervangen. Espresso erbij en wat advies mocht dat nodig zijn. En idd, montagepasta werd aangeraden.
rammen met die bak
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef:Ik heb, de laatste keer dat ik het deed, er wat montagepasta tussengedaan.
+1, al heb ik molycote DX gebruikt (courtesy from the boss :winkie: )
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Volgens mij adviseert shimano om het droog te doen....
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

ThaSingleTrackMastah schreef:Het oude lager is toch voor de prullenbak, dus dat ram je er uit met een flinke schroevendraaier of een doorslag. Wel netjes kruislings in de rondte, dus niet telkens op dezelfde plek slaan.
Om nog even terug te komen op dit onderwerp: vanavond geprobeerd om de oude lagers er op deze manier uit te meppen, maar dat was niet echt een succes, geen beweging in te krijgen. Misschien dat ze er na een uur zwoegen een haartje uit waren, maar dat is het dan ook wel. Toch maar de juiste tool aanschaffen dan? :~
eruumpol
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 12:27

Kartoffel schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Het oude lager is toch voor de prullenbak, dus dat ram je er uit met een flinke schroevendraaier of een doorslag. Wel netjes kruislings in de rondte, dus niet telkens op dezelfde plek slaan.
Om nog even terug te komen op dit onderwerp: vanavond geprobeerd om de oude lagers er op deze manier uit te meppen, maar dat was niet echt een succes, geen beweging in te krijgen. Misschien dat ze er na een uur zwoegen een haartje uit waren, maar dat is het dan ook wel. Toch maar de juiste tool aanschaffen dan? :~
Tooltje van Parktool werkt perfect, heb je hem er zo mee uit.
En je mag altijd een keer langskomen in Borculo, dan kan ik zo even de oude eruit halen en een nieuwe voor je monteren.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Nou, vandaag de hulp van m'n pa maar ingeroepen. U raadt het al, na een paar minuten allebei de cups eruit :roll: Commotie om niets dus. Na een paar keer flink hard meppen en even een doekje was alles weer proper:
Afbeelding

En ik was van de week eigenwijs geweest, ik had toch een uurtje over dus even snel de werkplaats ingedoken om even twee hulpstukjes te draaien. Aangevuld met wat draadeind en een paar moeren was het installeren van de nieuwe cups echt een fluitje van een cent:
Afbeelding

Werkte erg fijn! Het bruine dat je ziet is kopervet, gebruik ik eigenlijk overal als alternatief voor montagepasta. Al met al dus dik tevreden zo, iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
eruumpol
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 12:27

Mooi dat het gelukt is!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 29 augustus 2023, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie