Press fit BB92 vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die remover kost minder dan zo'n BB9x.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb dat gedoe ook een keer gehad. Ik heb uiteindelijk de bus ertussen verwijderd maar de cups met lagers laten zitten. Jammer dan. Vies wordt het toch wel en de volgende keer hou je er rekening mee. Nooit enig probleem van gemerkt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik leg de lagers een nachtje in de vriezer, voordat ik ze monteer.
Dan kun je ze er met de hand al voor de helft indrukken, en de rest met een zelfgemaakte pers.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De lagers zitten prima. Het gaat om de bus er tussenin.

Overigens heb ik dat ook wel eens gedaan met een setje lagers. Maakte helaas maar bar weinig uit in het installeren, toen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb destijds eerst 1 kant erin geperst, toen het hulsje op dat lager geklikt zodat hij recht bleef hangen en daarna de andere kant erin geperst met DHZ pers. (M12 draadeind met stapel carrosserie ringen.)
Niet te snel willen en blijven checken of de boel er recht in gaat. Zo is het bij mij in 1 keer goed gegaan.
Misschien had ik geluk, of misschien heb jij nu gewoon pech, maar met zo'n remover tool haal je iig makkelijk de cups er weer uit zonder ze te beschadigen.

Het is misschien zelfs beter om die huls nu weg te laten zoals Kapitein Iglo heeft gedaan. Aangezien hij beschadigd is, kan er water in komen wat dan weer moeilijker weg kan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij mij ging de crank er niet meer door, zo scheef zat-ie. En het spul is zo zacht dat je het niet voelt tijdens het persen. Weghalen ging dan ook vrij eenvoudig met een grote platbektang. En in de BB-shell zat bij mij ook een afwateringsgaatje.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik had tijdens het persen inderdaad niet gecontroleerd of die bus recht zat. Wellicht was het wel gelukt als ik de cups er één voor één in had geperst zoals flow&co aangeeft.
Ik zal die bus eerst eens proberen te slopen zodat die eruit kan. Daarna zie ik wel of ik het zo laat zitten (zoals captain iglo). Het ergste wat er kan gebeuren is dat de lagers sneller slijten.
Of ik ik verwijder één cup en herstel het zoals het hoort (met die kunststof bus).
Die paar tientjes voor de remover zijn het probleem namelijk ook niet. Zijn de cups/lagers dus te verwijderen zonder dat ze stuk gaan met zo'n remover?

Dank voor de tips.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De oude cups kwamen er bij mij onbeschadigd uit met die remover. Wel zorgen dat je bij elke beuk de remover er recht tegen aan hebt staan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Exact die remover heb ik. Min ervaring is wel dat als die bus er nog tussen zit, de remover geen goede rand vindt om tegenaan te slaan. Pas als die bus eruit is, gaat dat weer makkelijk. En dan nog kan het best hard meppen zijn!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Kapitein Iglo schreef:Exact die remover heb ik. Min ervaring is wel dat als die bus er nog tussen zit, de remover geen goede rand vindt om tegenaan te slaan. Pas als die bus eruit is, gaat dat weer makkelijk. En dan nog kan het best hard meppen zijn!
Die bus heb ik al kapot gemept en stukjes er uit gehaald.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En de cups er nog niet uit? Wat een geduld heb je. Ik zou dat zsm voor mekaar moeten hebben.
Plaats reactie