Derailleurwieltjes vrij snel vies

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mrtnmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 oktober 2017, 20:33
Mijn mountainbike: Specialized Chisel 2x

Ook een goede. Een schoongemaakte ketting laat je nou eenmaal niet door twee vieze wieltjes vies maken. Tevens slijt vuil onderdelen erger en veel zogenaamde schakelproblemen zijn inherent aan vieze niet goed lopende onderdelen.
PaganiProductions

Mrtnmtb schreef:Ook een goede. Een schoongemaakte ketting laat je nou eenmaal niet door twee vieze wieltjes vies maken. Tevens slijt vuil onderdelen erger en veel zogenaamde schakelproblemen zijn inherent aan vieze niet goed lopende onderdelen.
ik doen mijn schoonmaak werk nu zoveel beter.
In principe hoeft mijn fiets niet brandschoon te qua frame wel kwa qua mechanische onderdelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu ging de vraag niet over schoonmaken, maar over het voorkomen van vervuiling...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Exact :-D
Dat schoonmaken is het probleem niet, dat gebeurt vrij nauwkeurig waarbij de derailleurwieltjes altijd meegenomen worden.
Het ging mij over de mate van vervuiling tijdens een rit.
Ook omdat dit op langere ritten weleens voor schakelissues heeft gezorgd en ik ergens eind december ook weer een wat langere rit ga maken. ;-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef: Het ging mij over de mate van vervuiling tijdens een rit.
Ook omdat dit op langere ritten weleens voor schakelissues heeft gezorgd en ik ergens eind december ook weer een wat langere rit ga maken. ;-)
Dat is dan wel weer zo extreem dat er misschien meer mee speelt. Tenzij ik echt door de bagger rijd duurt het toch wel minstens 25 ritten voor ik het vuil op de wieltjes aangekoekt kan noemen.

Hoe smeer jij je ketting in? Een druppeltje op iedere schakel of het busje flink in knijpen terwijl je de ketting rond draait? En veeg je dan na pakweg een uurtje de ketting nog na met een doek? Reinig je de ketting met een vloeistof of veeg je alleen het vuil van de buitenkant?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik doe een druppeltje op elke schakel en als ik alle schakeltjes gehad heb draai ik vervolgens de ketting een aantal keren rond. De volgende dag haal ik de ketting door een schone doek.
Ik reinig als de ketting niet al te vies is deze door wat bionet op een doek te doen en dan de ketting er doorheen te halen. Als de ketting heel vies is spuit ik de bionet rechtstreeks op de ketting.
De ketting is na afloop prima schoon evenals de derailleurwieltjes.
Uiteraard wordt ook de cassette niet vergeten.
En uiteraard haal ik vuil ook weg met een borsteltje, krabbertje e.d.
Het is ook niet zo dat ik bij alle lange ritten er last van heb, maar heel soms komt dat weleens voor en dan vooral in de winter bij gebruik van cyclon wet lube.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef:Het is ook niet zo dat ik bij alle lange ritten er last van heb, maar heel soms komt dat weleens voor en dan vooral in de winter bij gebruik van cyclon wet lube.
Dan ben je niet anders dan het gros hier! (Lees: je hebt dezelfde problemen als wij allemaal :wink: )


(maar ik ben toch benieuwd of alu derailleurwieltjes dit probleem minder hebben, of dat gaten in de wieltjes invloed hebben?!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Nu dreigt dit een wat smeermiddelen-topic achtig antwoord te worden, maar ik gebruik altijd Holmenkol lube extreme voor druppelen van de ketting wat dus voorkomt dat hij zo vuil (vet) wordt dat ik middelen als bionet hoef te gebruiken. Mocht hij echt eens vet zijn dan gebruik ik overigens (ecologisch) afwasmiddel als reiniger, werkt ook prima.

Maar nu écht on topic: die lube extreme zorgt er als bijkomend voordeel dus ook voor dat mijn derrie wieltjes nooit noemenswaardig vuil worden. En ik gebruik de tandenborstel voor de prut die er dan nog wel aan blijft hangen zo nu en dan.

Dat Holmenkol is echt superspul wat mij betreft...de nanotechnologie (ook van toepassing op producten als muc-off) zorgt dat deeltjes niet meer aan de ketting hechten en aanzienlijk schoner blijft.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij moet de boel toch echt wel heel erg vies worden voor er schakelproblemen optreden. Tenzij er extreme bagger in het spel is blijft het bij mij altijd wel aardig goed werken.

Ik heb al heel wat smeermiddeltjes gebruikt, volgens mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit voor wat betreft vuil worden. Dat gebeurt toch wel.
Momenteel heb ik ook iets met nano-technologie in gebruik (ben het merk even kwijt) maar daar blijft de boel niet echt schoner mee dan met andere (dry-lube) middeltjes. De wet-lube smeerseltjes trekken wel meer troep aan in mijn ervaring, die zijn gewoon vetter/kleveriger.

Wat ook uitmaakt is of het dichte derailleurwieltjes of types met gaatjes zijn. Sterke voorkeur voor dichte wieltjes hier! In die gaten blijft het vuil zitten, en het maakt ook veel lastiger schoon.
De wieltjes van mijn 11-speed Sram (GX) derailleur zijn in dat opzicht een ramp. Die hebben behalve gaatjes ook nog eens een NW-vertanding, waardoor ze veel minder makkelijk schoon te vegen zijn. Daarbij moet er al snel een borstel aan te pas komen.

Schoonmaken doe ik alleen met een lap en/of een borstel, ik denk dat ontvettende middeltjes je spullen geen goed doen. Dat gebruik ik echt alleen op een gedemonteerde cassette of voorbladen, nooit op spullen die nog aan de fiets hangen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Alien schreef:Afbeelding
Zo'n apparaat zit bij mij na 1 of 2 keer gebruiken altijd van top tot teen onder de smurrie.

Ik koop tegenwoordig gewoon grootverpakkingen tandenborstels bij de Action, 8 stuks voor een euro of zo, werkt prima.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

dropje73 schreef:
Alien schreef:Afbeelding
Zo'n apparaat zit bij mij na 1 of 2 keer gebruiken altijd van top tot teen onder de smurrie.

Ik koop tegenwoordig gewoon grootverpakkingen tandenborstels bij de Action, 8 stuks voor een euro of zo, werkt prima.
Die kán je natuurlijk ook gewoon schoonmaken... in n emmer met warm warm water en flinke scheut afwasmiddel, ff paar uur laten weken en dan met handschoenen ff vuiligheid eraf halen; doe ik ook regelmatig met n soortgelijke borstel die ik heb (grunge brush).
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Of even inspuiten met bionet.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Platte schroevendraaier er tegen aan houden, ff draaien en alle prut hangt aan de schroevendraaier. Geen borstel nodig. Die loopt toch vol.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Die kán je natuurlijk ook gewoon schoonmaken... in n emmer met warm warm water en flinke scheut afwasmiddel, ff paar uur laten weken en dan met handschoenen ff vuiligheid eraf halen; doe ik ook regelmatig met n soortgelijke borstel die ik heb (grunge brush).
Die haren staan ook alle kanten op ondertussen en die schraper zit ook zo vol. Het wordt meer een uitsmeren dan een schoon maken.

Kortom ik ben nog niet echt overtuigd van de effectiviteit van dit stuk gereedschap, voor 13,95 euro.... Daar koop ik bij de Action 112 stuks tandenborstels voor....
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

dropje73 schreef:
Die kán je natuurlijk ook gewoon schoonmaken... in n emmer met warm warm water en flinke scheut afwasmiddel, ff paar uur laten weken en dan met handschoenen ff vuiligheid eraf halen; doe ik ook regelmatig met n soortgelijke borstel die ik heb (grunge brush).
Die haren staan ook alle kanten op ondertussen en die schraper zit ook zo vol. Het wordt meer een uitsmeren dan een schoon maken.

Kortom ik ben nog niet echt overtuigd van de effectiviteit van dit stuk gereedschap, voor 13,95 euro.... Daar koop ik bij de Action 112 stuks tandenborstels voor....
Tja tis een manier, maar wel weer een hoop plastic om weg te werpen. En in dat opzicht denk ik ook aan het milieu, maar goed dat is een keuze.

Voor het schoonmaakwerk gebruik ik dan in principe de grunge brush - naar mijn idee een betere variant dan die op dat plaatje hier (borstels zijn duurzamer als ik jouw verhaal zo lees want die van mij gaat al een flinke tijd mee) en ook beter schoon te houden omdat die borstels ervan uitneembaar zijn, dus kan je alleen die borstels in een bakje schoonweken zonder dat hele ding erin te hoeven doen. Een tandenborstel werkt op zich voor die wieltjes ook best goed, maar ik gebruik dan mijn eigen oude exemplaren. Maar dat gaat natuurlijk niet op als je elektrisch poetst... :wink:
Plaats reactie