Hallo,
Ik heb op mijn mountainbike (Bianchi Kuma 3500) een nieuwe crankset geinstalleerd. Nou blijkt dat de tandwielen eigenlijk iets te ver op het as zitten (naar de fiets toe als het ware) waardoor de derailleur niet meer naar het kleinste blad kanschakelen. Het tandwielratio is hetzelfde als het setje wat er eerst op zat.
Wat zou ik in dit geval het beste kunnen doen om te zorgen dat het kleinste blad wel bereikt kan worden?
Hulp gezocht met crankset
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Is het niet ff opnieuw instellen van de L en H schroefjes? , gaat hij voor of achter niet naar het kleinste blad.. ik heb aan de voorkant een spacertje rond de as gedaan om mijn 1x wat beter in het midden te krijgen, denk dat dat een 2e optie moet kunnen zijn.. maar lijkt me meer even opnieuw afstellen
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
Het gaat om het voorste kleine blad. Als ik op de fiets naar het 1e voorste blad schakel zit de ketting op het 2e voorste blad. De derailleur heb ik al proberen af te stellen maar die wil niet verder naar links gaan. Ik denk dat een spacer dan wel een goeie oplossing ismauke schreef:Is het niet ff opnieuw instellen van de L en H schroefjes? , gaat hij voor of achter niet naar het kleinste blad.. ik heb aan de voorkant een spacertje rond de as gedaan om mijn 1x wat beter in het midden te krijgen, denk dat dat een 2e optie moet kunnen zijn.. maar lijkt me meer even opnieuw afstellen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
- Mijn mountainbike: Kona Manomano
afstellen met L schroef uitdraaien, maar vergeet ook niet je kabel wat losser te doen.
als dat niet werkt: BB eraf en rechts een spacer ertussen
als dat niet werkt: BB eraf en rechts een spacer ertussen
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik neem aan dat het over een crank met vierkante (of misschien getande) trapas gaat? Dus niet om een moderner systeem met lagercups die aan de buitenkant in/tegen het frame worden geschroefd?
En je hebt een nieuwe, dus andere, crank gemonteerd?
Dan komt het omdat die crank een andere aslengte nodig heeft dan je vorige. Die aslengte kan per cranktype verschillen, als je de specificaties van je crank(s) kunt vinden zal het erbij staan.
De oplossing is inderdaad eerst kijken of je met de afstelling van je derailleur de boel goed kunt krijgen. Lukt dat echt niet (de derailleur zit op de aanslag voor hij ver genoeg naar binnen kan) is een as van de juiste lengte the way to go.
Let op, bij een as worden twee maten gegeven: 68 of 73mm, dat is de breedte van de bracketpot van je frame. De andere maat is de aslengte, bijvoorbeeld 113mm of 122mm (of nog korter of langer, dit zijn slechts twee maten die voorkomen).
Dan moet je nog op de schroefdraad letten, vrijwel altijd BSA, maar heel soms ook italiaanse draad... Dan is de bracketpot altijd 70mm breed dus daar ben je zo achter.
Bij een BSA bracket draai je de rechterkant (kettingkant) RECHTSOM los, bij een Italiaanse gaan ze allebei gewoon linksom los.
En als je toch externe lagers hebt is dit hele verhaal voor niks...
En je hebt een nieuwe, dus andere, crank gemonteerd?
Dan komt het omdat die crank een andere aslengte nodig heeft dan je vorige. Die aslengte kan per cranktype verschillen, als je de specificaties van je crank(s) kunt vinden zal het erbij staan.
De oplossing is inderdaad eerst kijken of je met de afstelling van je derailleur de boel goed kunt krijgen. Lukt dat echt niet (de derailleur zit op de aanslag voor hij ver genoeg naar binnen kan) is een as van de juiste lengte the way to go.
Let op, bij een as worden twee maten gegeven: 68 of 73mm, dat is de breedte van de bracketpot van je frame. De andere maat is de aslengte, bijvoorbeeld 113mm of 122mm (of nog korter of langer, dit zijn slechts twee maten die voorkomen).
Dan moet je nog op de schroefdraad letten, vrijwel altijd BSA, maar heel soms ook italiaanse draad... Dan is de bracketpot altijd 70mm breed dus daar ben je zo achter.
Bij een BSA bracket draai je de rechterkant (kettingkant) RECHTSOM los, bij een Italiaanse gaan ze allebei gewoon linksom los.
En als je toch externe lagers hebt is dit hele verhaal voor niks...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After