175mm vorkbuis door 130mm headtube... doen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Nel!s
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 5 augustus 2020, 15:31

Heb een vork liggen die wat kort is af gezaagd, op 175mm, waardoor lastig in een 130mm head tube te plaatsen. Ik overweeg vork daarom te vervangen. Maar is het wellicht mogelijk om met een minimale stack headset en stuurpen met 45mm klaar te zijn? Dan denk ik bijvoorbeeld aan:
* headset FSA NO.10 wordt 8,9mm hoog of canecreek SlamSet is 6mm
* stuurpen DMR defy met 30mm stack hoogte of nukeproof horizon 35mm

Alle combinaties hiervan passen en dan heb ik nog ruimte over voor de crown race ook.. 8)

Wat denken jullie: het past dus prima, of eigenlijk is 175mm vorkbuis op 130mm head tube niet verantwoord?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als het past wat zou dan het probleem zijn?

Wat zou je anders doen als de lengte bijvoorbeeld 180mm is? Extra spacers ertussen om op te vullen versterkt het geheel toch niet?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Nel!s
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 5 augustus 2020, 15:31

Een 'normale' headset en pen combinatie is al snel 60mm stack en dat is dus ook de standaard. Ik zie online niet zoveel voorbeelden van mensen die afzagen zodat ze maar 45mm stack overhouden, dat is aan de lage kant.. ik dacht dat dat misschien een constructieve reden had?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Volgens mij is de constructieve vuistregel dat de buis tot boven het bovenste gaatje in de stem moet komen.

Ik heb m’n vork bewust op 180mm afgezaagd in een 130mm ht. Wolftooth angleset (gewone kan natuurlijk ook), een syntace megaforce stuurpen en dan moet er nog een 5mm spacer bij om het netjes te monteren.
Nel!s
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 5 augustus 2020, 15:31

Ah mooi, dan heb ik nog een extra ~5mm aan de bovenkant extra. Ik ga het toch proberen in dat geval. En interessant om de head angle wat lager te krijgen met zo'n wolf tooth set, ga ik ook eens onderzoeken
Nel!s
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 5 augustus 2020, 15:31

paulus1981 schreef: zo 10 september 2023, 14:49 Volgens mij is de constructieve vuistregel dat de buis tot boven het bovenste gaatje in de stem moet komen.

Ik heb m’n vork bewust op 180mm afgezaagd in een 130mm ht. Wolftooth angleset (gewone kan natuurlijk ook), een syntace megaforce stuurpen en dan moet er nog een 5mm spacer bij om het netjes te monteren.
Weet jij toevallig een angle set die op een 44 rechte headtube past? Ze lijken allemaal voor 44-56 gemaakt.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

44mm rechte headtube betekent toch per definitie (los van angleset) een externe cup onder?! Dat maakt het geheel wel soort van krap.

Of is de vork niet tapered?
Nel!s
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 5 augustus 2020, 15:31

paulus1981 schreef: ma 11 september 2023, 11:27 44mm rechte headtube betekent toch per definitie (los van angleset) een externe cup onder?! Dat maakt het geheel wel soort van krap.

Of is de vork niet tapered?
Klopt. Ik kan dus alleen aan de bovenkant stack besparen met een cane creek hellbender/SlamSet oid bovenwerk vermoed ik. Maar dan zou het nog moeten kunnen met een pen die max 30mm stack heeft.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik had dit probleem ook toen ik een Slack-R monteerde en heb een DMR Defy gekocht omdat die de laagste stack heeft. De bovenste afdekring van het balhoofd had ik vervangen door een zelf ge-3D-printte ring om water en vuil buiten te houden. Dat werkte redelijk alleen was ik nooit helemaal enthousiast over de klemming van die Defy. Hij had gewoon net te weinig vlees om op vast te klemmen denk ik. Bovenste 2 mm was zo'n locknut klem-unit voor carbon vorken en die combinatie werkt niet met die stuurpen. Als dat ding er niet gezeten had zou het beter gewerkt hebben. Ik heb inmiddels een nieuwe vork en ben weer terug naar een andere, lichtere stuurpen met hogere stack.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je idd kiest voor een balhoofdset met lage stack en een stuurpen die laag is kun je prima de vorkbuis klemmen. Het is wat meer uitzoekwerk maar kan prima.

Ga je dit doen bij een dikke Enduro bike met 38mm vork vraag ik me af of je dat moet willen naar bij een licht xc fietsje zie ik het probleem niet zo.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het een 44mm headtube is en je hebt een tapered vork, dan is de onderste helft van je headset een externe cup (dus full size). Van de FSA NO.10 kan je hooguit de bovenste helft gebruiken. Tezamen zal de stackheight zeker 15mm bedragen.
Dan wordt het zelfs met een 30mm stem wel heel krap.
130+15+30=175mm

Ik heb zo'n configuratie, zal ff de schuur in duiken om op te meten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb zo'n configuratie, zal ff de schuur in duiken om op te meten.
Heb ik dus gedaan.
Ik heb een 44mm headtube van 120mm lengte.
Daar zit een tapered vork in.
Als ik vanaf de crown vd vork meet tot aan de deksel van de (platte) headset, dan meet ik 15cm.
Zonder spacers en met een stem van 40mm heb ik dan al 19cm nodig.
Jij nog 1cm meer, want jouw headtube is 130mm. 20cm dus.
Nu heb ik geen extra platte headset, gewoon recht op en neer. Maar of je met een andere headset en stem 25mm kunt winnen, dat vraag ik me af...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nel!s
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 5 augustus 2020, 15:31

Ik ben al een flink eind gekomen, gisteren een upper assembly van de cane creek slam set besteld, die komt op 2mm stack height. Ik heb voor de external cup en crown race 17mm nodig; ik kom dus op (van onder naar boven): 17+130+2=149mm. Ik heb de stuurbuis nog eens gemeten en kom op 176mm, dus ik houd dan 27mm over. Als ik max 3-5mm boven de stuurbuis uit wil komen moet ik een pen met 30-32mm stack height hebben. Dmr defy, nukeproof Horizon, funn funnduro, Dartmoor funky V2 zouden dan passen! Helaas net geen spank spoon of split, die zijn wat mooier vormgegeven imo en tegen een goede prijs.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Reefo's suspension kan een nieuwe vorkbuis in je vork persen
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nel!s schreef: di 12 september 2023, 09:37 Ik ben al een flink eind gekomen, gisteren een upper assembly van de cane creek slam set besteld, die komt op 2mm stack height. Ik heb voor de external cup en crown race 17mm nodig; ik kom dus op (van onder naar boven): 17+130+2=149mm. Ik heb de stuurbuis nog eens gemeten en kom op 176mm, dus ik houd dan 27mm over. Als ik max 3-5mm boven de stuurbuis uit wil komen moet ik een pen met 30-32mm stack height hebben. Dmr defy, nukeproof Horizon, funn funnduro, Dartmoor funky V2 zouden dan passen! Helaas net geen spank spoon of split, die zijn wat mooier vormgegeven imo en tegen een goede prijs.
Ik heb de Defy nagemeten, die komt op 29,5 mm.
Plaats reactie