Iets is mis waardoor de B-schroef niks doet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Derrie niet te strak aangedraaid tegen het derriepad?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij moet je de derailleur even van de pad afschroeven. Bij het erop schroeven zorg je ervoor dat de aluminium ring die nu klem lijkt te zitten tussen pad en derailleur met de inkepingen achter de randen van de pad valt en dan werkt het op spanning brengen van je derailleur wel. Nu functioneert deze wel maar eigenlijk wat te statisch denk ik.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Erkaa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 december 2008, 10:44

Beste Crasstest,

Oud topic waarbij ik uit kwam in mijn zoektocht naar het afstellen derailleur met b-schroef.

Ik zit nu met hetzelfde probleem als waar jij mee zat in 2017. Hoe heb je dit destijds opgelost? Ik kan de oplossing niet vinden in dit topic.

Groet,
Rob
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

ketting te kort? waardoor derrie mss te strak getrokken wordt? bij mijn racer staat als ik de ketting op deze kransjes leg de derrie heel anders, meer in elkaar gedrukt zeg maar.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik had het ook met mn xt 1x12. Inderdaad ketting te kort.
Put something exciting between your legs!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Heb ik nu ook meteen een probleem omdat die twee nokjes elkaar niet raken?

Nee dus, hij schakelt toch goe? Die nokjes zijn alleen een eindaanslag zodat de boel niet rondvliegt als je de ketting eraf haalt. Met ketting gaat de boel onder de veerspanning ergens staan. En waar de boel staat ken je met de b-schroef net wat veranderen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Erkaa schreef: di 7 juli 2020, 11:15 Beste Crasstest,

Oud topic waarbij ik uit kwam in mijn zoektocht naar het afstellen derailleur met b-schroef.

Ik zit nu met hetzelfde probleem als waar jij mee zat in 2017. Hoe heb je dit destijds opgelost? Ik kan de oplossing niet vinden in dit topic.

Groet,
Rob
Ik las de titel van dit topic en dacht hey dat lijkt mijn oude topic wel :tong

Maar de oplossing was destijds nooit echt gevonden of duidelijk geworden. Ik heb uiteindelijk mn Ultegra R6800 derrie vervangen door een Ultegra R8000 (zelfde kooi-lengte en dus dezelfde ketting laten zitten) die ik toevallig goedkoop op marktplaats tegenkwam. En toen ik daarbij aan de B-schroef draaide gedroeg de derrie zich zoals verwacht (dus dat de B-schroef functioneerde).

Dus echt een oplossing voor het probleem heb ik niet, maar je kan altijd de verscheidene remedies proberen die verder in het topic zijn aangeboden.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Hmm..ik lijk hetzelfde te hebben met een Cube racefiets met tiagra drivetrain.. aangezien er een rood padje op zat dacht ik dat er ooit een vervangend padje op was gezet met een nokje voor de b schroef op de verkeerde plek. Een nieuw padje was echter identiek.. :roll:
hanjovdberg schreef: zo 22 oktober 2017, 23:24 Volgens mij moet je de derailleur even van de pad afschroeven. Bij het erop schroeven zorg je ervoor dat de aluminium ring die nu klem lijkt te zitten tussen pad en derailleur met de inkepingen achter de randen van de pad valt en dan werkt het op spanning brengen van je derailleur wel. Nu functioneert deze wel maar eigenlijk wat te statisch denk ik.
Dit klinkt nog wel plausibel, eens naar kijken (hoewel ik in een poging dit op te lossen de derailleur wel een paar x los had gehad..)

Ik heb er overigens weinig last van, het schakelt niet superstrak, maar dat kan net zo goed te wijten zijn aan "tiagra" terwijl ik op de MTB xt gewend ben. Ik kwam er achter in een poging het schakelen wat sneller/strakker te laten verlopen. De afstand tussen de pully en de cassette is nu vrij groot, zowel met een 28 als met een 34 cassette
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je een 11-23 of 11-25 monteert is de bschroef bij veel derailleurs eigenlijk te kort om nut te hebben. Het kan dat jullie daar tegenaan liepen. Je kunt de schroef er dan helemaal uitdraaien en van de andere kant in, of een langere schroef zoeken.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een racederailleur met korte kooi zou je dat echter niet verwachten, die zijn juist bedoeld voor dit soort kleine cassettes.

(Beetje laat, maar bij de oorspronkelijke ts zou de schroefdraad van het gat voor de b-schroef niet dolgedraaid zijn geweest...?)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

kermit schreef: vr 10 juli 2020, 08:20 Bij een racederailleur met korte kooi zou je dat echter niet verwachten, die zijn juist bedoeld voor dit soort kleine cassettes.

(Beetje laat, maar bij de oorspronkelijke ts zou de schroefdraad van het gat voor de b-schroef niet dolgedraaid zijn geweest...?)
Er zit een 11/28 (of misschien 11/30) cassette op, dus het zal denk ik niet te maken hebben gehad met een te kleine cassette idd.

Derrie was nieuw, dus dat dan direct de B-schroef al dol was lijkt me sterk, maar ik sluit niks uit. Hijs nu weg, dus kan het ook niet meer controleren :tong
eddyvenema
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 september 2023, 19:45

Ketting versleten of te lang was bij mij het probleem.
Plaats reactie