van 36t naar 38t voor

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Momenteel heb ik een 2x11 met 26/36t voor en 11-42t achter. Ik ben een tijdje terug begonnen met het gebruik van een 2e wisselketting (helaas niet vanaf het begin).
Nu heb ik na de laatste wissel het probleem dat de ketting overschiet op het grote blad. Ik dacht eerst dat het over de cassette was maar bij gebruik van het kleine blad voor heb ik geen problemen.

Nu dacht ik om alleen het grote blad te vervangen voor een 38t omdat ik bij hogere snelheden de cadans bijna niet meer bij kan houden, hiermee hoop ik dan ook de overschiet problemen opgelost te hebben. Nu vraag ik me af of mijn kettingen dan nog wel lang genoeg zijn of dat deze ook 2 stukjes langer zouden moeten zijn.

(Ik weet dat het beter is alles in 1 keer te vervangen maar de rest lijkt nog goed en ik hoop op deze manier de aandrijving verder af te kunnen rijden om daarna alles wel in 1 keer te vervangen).
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat kun je gewoon proberen.
38 is niet heel veel groter dan 36 in diameter.
Als het niet lukt met je ketting dan dus vervangen.

Ik ben wel benieuwd waar je met 36x11 in het bos de kadans niet kan bijhouden want dan maak je dus >90 toeren en ga je met een 29-er >40 km/h.
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Bij 40+ in het bos heb ik meestal ook niet heel veel behoefte meer om te blijven trappen maar het gaat me meer om verharde wegen. Het is geen must maar als ik dan toch wat moet vervangen dan kan ik het net zo goed afstemmen op wat ik fijn vind.
Ik heb meer dan voldoende lichte verzetten dus ik denk dat dit me een beter bereik zal geven.

Of is het een beter idee om bij een volgende cassette te gaan voor een 10-42?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik rij met 2x10 en dan voor 38/28 en achter 11/36.
Persoonlijk zou ik net zo goed met 36 kunnen rijden want de 38 voor en 11 achter combinatie heb ik alleen nodig met stevige wind mee op een mooi verhard stuk weg.
Ik kan je niet zeker zeggen of het past want mijn 36 achter is kleiner dan jouw 42. Zou het gewoon proberen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mss dat je dit al kent maar hier kan je spelen: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kijk ook even naar de andere kant. Als je nu nagenoeg alles net op je buitenblad kunt doen en met een 38 steeds naar binnen moet schakelen....
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Zondag een 38t blad besteld en ik hoop deze vandaag binnen te krijgen. De gehele aandrijving dan opfietsen en als ik daarna alles zal moeten vernieuwen maar zien wat me het beste is bevallen.
Een volgende cassette zou eventueel ook een 10-42 kunnen zijn.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Rouge baste schreef:.... Ik ben een tijdje terug begonnen met het gebruik van een 2e wisselketting (helaas niet vanaf het begin).
....
Wat is het nut van een wisselketting?
rammen met die bak
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Slijtage over meerdere kettingen spreiden, waardoor de rest van de drivetrain langer meegaat.
Geen overbodige luxe met de prijzen die voor sommige 11- en 12-speed cassettes gevraagd worden...

Je wisselt om de zoveel ritten van ketting. Ik las hier ook over iemand die zelfs drie kettingen gebruikte. Hij hing ze naast elkaar op aan drie spijkers en nam dan telkens de kortste (= minst versleten) ketting. Mij teveel gedoe, maar op zich een prima methode om de maximale km's uit je spullen te halen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Met een dure 1x11 XO1 cassette gaat het met 4 kettingen ook goed hoor. Ik rij er nu al meer dan twee jaar mee rond.
Hoe duurder de cassette, hoe meer kettingen :)
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Hmm best wel smart. Heb zo'n slijtagemeter maar dan ben je dus eigenlijk al te laat.
rammen met die bak
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Je kunt altijd proberen om er nog een nieuwe ketting op te gooien, als dat goed werkt dan gewoon doen. Ik ben er zelf wel te laat mee begonnen maar hoop de levensduur van de rest van de drivetrain nog op te rekken met eerst alleen een nieuw kettingblad voor.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Forget it, ketting bepaalt de slijtage. De rest volgt.
Rouge baste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 september 2016, 14:53
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp FSC 2017

Marke schreef:Forget it, ketting bepaalt de slijtage. De rest volgt.
Vanzelfsprekend een nieuw kettingblad icm een nieuwe ketting.

Nu heb ik vandaag het 38 Race Face Turbine kettingblad ontvangen, maar er staat op de achterkant dat deze alleen te gebruiken is met een 28t binnenblad. Nu heb ik dus 26t. Zal dit echt niet gaan werken en kan ik het blad beter terug sturen of zal dit wel goed gaan?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Try before you die. Bij Shimano hebben ze als ik het goed heb 12t als max maar ze houden een veilige marge aan.
Plaats reactie