Sram xo (2x10) ombouwen naar xo1 eagle (1x12)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
maanzaatje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 22:35
Mijn mountainbike: cube ams 100

Hallo,

Ik rij op een specialized epic elite uit 2015.
Op dit moment zit daar een sram xo 2x10 groep op.
Deze wil ik vervangen voor een xo1 eagle, dus 1x12.

Kan ik de Eagle cassette (10-50) zonder problemen monteren op mijn huidige 10 speed body?
Zijn er nog andere verrassingen of extra kosten waar ik rekening mee moet houden?

Graag jullie advies.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

12 Speed Eagle cassette kan niet op je huidige 10speed body. Hiervoor moet je een XD body hebben.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Een Sram Eagle kettingblad zou ik er ook maar gelijk bijnemen :wink:
NielsTn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 3 juni 2012, 21:06
Mijn mountainbike: Gennep

Hier vandaag mee gestart, de oude DT Swiss Ratchet hub body verwijderd en de DT SWISS Xd ratchet body op mijn Epic 29er uit 2014. Nu de rest nog...

Voor de crank behoud ik mijn X0-crank, waarvan ik de spider heb verwijderd. Ik verwacht daar een Eagle serie non-boost sprocket te moeten plaatsen, om zo een offset van 6 mm te krijgen tbv de kettinglijn.
Duchenne Heroes 2013 & 2015
NielsTn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 3 juni 2012, 21:06
Mijn mountainbike: Gennep

Inmiddels de ombouw van X0 naar 1x12 voltooid. Mijn verslagje & foto's heb ik hier gepost
Duchenne Heroes 2013 & 2015
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Hoi,

ik lees hier het verhaal van een expert in de ombouw van 2x10 bij een Specialized naar 1x12! Fijn, want ik hoop dat jij mij uitsluitsel kunt geven. Ik heb je beschrijving ook gelezen, maar zoek wat meer expertise die aan de hand van mijn fiets zou moeten kunnen zeggen of ik ook gerust aan de ombouw kan beginnen...

Ik rij een Specialized Camber Comp Carbon model 2015 met een 2x10 combi van sram (voor derailleur) en shimano (achter derailleur plus shifters). Ik wil al langer graag een 1x12 setup gaan rijden. Echter navraag bij mijn LBS (Specialized dealer) geeft aan dat dit niet zou kunnen of allemaal erg moeilijk is. Het verhaal was niet heel eenduidig, maar de breedte van de achterbrug zou het probleem zijn werd mij verteld. Nou weet ik dat ze graag nieuwe fietsen verkopen, dus ik ben er een beetje sceptisch over.

Jij beschrijft een overgang van 2x10 naar 1x12. Nou, dat is dus precies wat ik ook wil!

Epic:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... -Cup,15280" onclick="window.open(this.href);return false;

Camber:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... n-29,15258" onclick="window.open(this.href);return false;

De breedte van de achterbrug bij de Epic lijkt gelijk aan die van mij (10x142 as), dus dat kan het probleem niet zijn. Ik hoop dat jij mij (en mogelijk andere lezers) kunt uitleggen waar ik op moet letten om te bepalen of het past. Heb ik een andere naaf en/of body nodig? Is het vervangen van de body door een XD versie voldoende om de cassette te kunnen plaatsen? Kan ik uberhaupt een XD body op mijn naaf plaatsen?

PS. ik hoop dat ik de juiste specs heb, want jij beschrijft een 2x10 setup op je fiets terwijl ik in de gevonden specs 1x11 lees. Hopelijk is dat niet de reden dat jij naar 1x12 kon gaan....

Mvg, Johan
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

@PijnJoh, je hebt een XD body nodig. Ik durf niet te zeggen, of die voor jou wielset verkijgbaar is.
12 speed derailleur en shifter past gewoon
12 speed voorblad is van Sram verkrijgbaar voor crank met 104mm. Echter moet je controleren of je kettinglijn icm jou crank past. Een gebruikte GX Eagle gxp crank kan je ook voor niet te veel geld op MP vinden
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik denk dat het commentaar van je fietsenmaker eerder betrekking had op de ruimte die je voorblad heeft. Mogelijk dat je geen groot voorblad kan plaatsen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

PijnJoh schreef:Hoi,

ik lees hier het verhaal van een expert in de ombouw van 2x10 bij een Specialized naar 1x12! Fijn, want ik hoop dat jij mij uitsluitsel kunt geven. Ik heb je beschrijving ook gelezen, maar zoek wat meer expertise die aan de hand van mijn fiets zou moeten kunnen zeggen of ik ook gerust aan de ombouw kan beginnen...

Ik rij een Specialized Camber Comp Carbon model 2015 met een 2x10 combi van sram (voor derailleur) en shimano (achter derailleur plus shifters). Ik wil al langer graag een 1x12 setup gaan rijden. Echter navraag bij mijn LBS (Specialized dealer) geeft aan dat dit niet zou kunnen of allemaal erg moeilijk is. Het verhaal was niet heel eenduidig, maar de breedte van de achterbrug zou het probleem zijn werd mij verteld. Nou weet ik dat ze graag nieuwe fietsen verkopen, dus ik ben er een beetje sceptisch over.

Jij beschrijft een overgang van 2x10 naar 1x12. Nou, dat is dus precies wat ik ook wil!

Epic:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... -Cup,15280" onclick="window.open(this.href);return false;

Camber:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... n-29,15258" onclick="window.open(this.href);return false;

De breedte van de achterbrug bij de Epic lijkt gelijk aan die van mij (10x142 as), dus dat kan het probleem niet zijn. Ik hoop dat jij mij (en mogelijk andere lezers) kunt uitleggen waar ik op moet letten om te bepalen of het past. Heb ik een andere naaf en/of body nodig? Is het vervangen van de body door een XD versie voldoende om de cassette te kunnen plaatsen? Kan ik uberhaupt een XD body op mijn naaf plaatsen?

PS. ik hoop dat ik de juiste specs heb, want jij beschrijft een 2x10 setup op je fiets terwijl ik in de gevonden specs 1x11 lees. Hopelijk is dat niet de reden dat jij naar 1x12 kon gaan....

Mvg, Johan
Ik snap ook niet precies waarom je als LBS zou zeggen dat het niet kan of moeilijk is. Ik heb een Camber uit 2015 (zelfde frame als de Comp) en daar zit gewoon Eagle op. Er kan zelfs een 36 tands blad op, ruimte zat. Misschien dat ze bedoelen dat het lastig is om een voorblad op je crankstel te krijgen? Het is gewoon 104mm dus dat lijkt me geen probleem. (Wel letten op de goede offset!)

Dus je hebt nodig:
- ketting, cassette, derailleur en shifter
- een XD body als je een GX of X01 Eagle cassette wil. (Dit is niet nodig bij een 11-50 NX 12 speed cassette!), lijkt me dat zo'n body te krijgen is voor Specialized naven?
- een voorblad met de goede offset

EDIT: na een kleine google actie lijkt er geen XD body te zijn voor die naaf.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik heb een camber EVO 2015 en ik rijd ook met 1x12 eagle, alleen heb ik niet de SRAM cassette genomen maar de Sunrace 12 speed cassette. Deze heeft geen XD body nodig, maar gewoon de standaard shimano naaf.
Enige verschil is dat je kleinste tandwiel 11 tanden heeft ipv 10 tanden van de sram.
Voor de rest alles sram, werkt als een zonnetje
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Sunrace is natuurlijk ook een optie inderdaad. Maar misschien weten jullie of het vervangen van de naaf om wel een xd body te kunnen monteren tot de mogelijkheden behoort?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een naaf kan je alltijd varvangen, maar dat is wel redelijk kostbaar. Probeer het eens bij Rings, die kunnen je wel vertellen of er een XD body op je specialized naaf past. Het lijkt er nl op dat jouw FM niet echt weet waar hij over praat.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

De complete naaf vervangen zou ik niet doen, dan zou ik eerder naar een gebruikt wiel kijken in nette staat
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

japie carbon schreef:Een naaf kan je alltijd varvangen, maar dat is wel redelijk kostbaar. Probeer het eens bij Rings, die kunnen je wel vertellen of er een XD body op je specialized naaf past. Het lijkt er nl op dat jouw FM niet echt weet waar hij over praat.
Inderdaad effe dubbel checken bij een Specialized dealer (die zou 't moeten weten, die naven zitten op veel modellen). Op internet is het niet 100% duidelijk te vinden. Als het kan kunnen ze hem ook voor je regelen lijkt mij.
KAMIKAZE-FREAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: do 31 januari 2013, 17:19

sunrace heeft nu ook een 11-50 12 speed casette die je op je "normale" 10 speed body kan doen

http://www.sunrace.com/en/products/detail/csmz90" onclick="window.open(this.href);return false;

rij voor de rest sram GX eagle en werkt goed
Plaats reactie