Hulp gevraagd versnellingen afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
stas
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 30 september 2017, 18:25

Hallo,

Ik heb van een kennis een cannondaletrail sl2 gekregen maar de versnellingen vooraan plus achterrem werken niet meer. Ben al nieuwe shifter gaan halen maar kan iemand me uitleggen hoe ik de versnellingen vooraan juist moet afstellen want krijg deze niet goed ..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er natuurlijk geheel aan wat er mis gaat...


Dus misschien kun je een beschrijving geven van wat de versnellingen niet doen en wat jij al gedaan hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
stas
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 30 september 2017, 18:25

Dus ik heb de derailleur afgesteld met de 2 schroefjes zodat de ketting mooi op het eerste blad staat zonder deze te raken maar nu snap ik juist niet hoe ik hem moet afstellen voor naar het 2de en 3de blad te schakelen en wanneer ik juist de kabel moet aanspannen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klinkt alsof je met de schroefjes de voorderailleur vast hebt gezet...

Het ene schroefje is om de kooi niet te laag te laten komen zodat de ketting er niet aan de binnenkant af valt, de andere is om te zorgen dat de ketting er niet aan de buitenkant af kan vallen. Maar als de kabelspanning verder goed staat, dan zijn die schroefjes nauwelijks van belang...

Waarom heb je eigenlijk een nieuwe schakelaar gekocht?


Als je de schroefjes zo hebt staan dat de derailleur goed tussen hoog en laag kan bewegen, dan zorg je dat de kabel op spanning staat in het kleine blad en de shifter in de laagste stand. En dan zou de boel al redelijk moeten schakelen. Daarna stel je eventueel iets bij met de draaiknop op de shifter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
stas
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 30 september 2017, 18:25

De schakelaar was gebroken toen ik de fiets gekregen had en het probleem is eigenlijk dat ik de derailleur goed plaats dan span ik de kabel goed aan maar als ik dan wil omhoog schakelen komt de kabel gewoon los te zitten en blijft de derailleur op het binnenste blad staan
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dan stond de shifter niet goed. Kabel aan de derrie loshalen, met het kleine hendeltje een paar keer afschakelen en dan opnieuw vastzetten.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

stas schreef:Dus ik heb de derailleur afgesteld met de 2 schroefjes zodat de ketting mooi op het eerste blad staat zonder deze te raken maar nu snap ik juist niet hoe ik hem moet afstellen voor naar het 2de en 3de blad te schakelen en wanneer ik juist de kabel moet aanspannen
De L en H schroeven zijn voor de begrenzing op het kleine en het grote blad, als ik het bovenstaande lees heb je beide schroeven gebruikt om de derailleur te begrenzen op alleen het kleine blad. Dan gaat hij inderdaad nergens meer heen. L voor het kleine blad, H voor het grote blad, kabelspanning voor het op- en af schakelen. Tip: Google het gewoon even, er zijn talloze 'how-to's' te vinden, ook filmpjes en dan is het gewoon een kwestie van de stappen volgen :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

George schreef:De L en H schroeven zijn voor de begrenzing op het kleine en het grote blad, als ik het bovenstaande lees heb je beide schroeven gebruikt om de derailleur te begrenzen op alleen het kleine blad. Dan gaat hij inderdaad nergens meer heen. L voor het kleine blad, H voor het grote blad, kabelspanning voor het op- en af schakelen.
Je hebt gelijk, ik dacht dattie op het kleine blad bleef staan :oops:
Gebruikersavatar
K00li79
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: za 21 november 2015, 14:18

https://youtu.be/UkZxPIZ1ngY" onclick="window.open(this.href);return false;

https://youtu.be/ZNG7g83lI-s" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin wordt het allemaal erg duidelijk uitgelegd
Don't study me…
-
You won't graduate…
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

en een makkelijke check of de schroefjes (een beetje) goed staan is de kabel losmaken van derailleur, en dan de met de hand de derailleur heen en weer bewegen, dan moet ie dus (ongeveer) van het grote naar het kleine blad te bewegen zijn. Naar het grote blad kost uiteraard kracht omdat je de veer moet aantrekken, naar het kleine blad gaat vanzelf.

Vervolgens draai je de kabelspanningschroef op je shifter helemaal naar binnen, zet je de shifter in 1 (kleine blad) en zet je de kabel weer vast. Dan kan je de gaan finetunen met de stelschroeven en draaidinges bij je schifter.

Mocht ie niet in zijn 3 te krijgen zijn, dan moet de stelschroef ruimer gezet worden.
Als er te weinig gebeurd als je schakelt, dan moet de kabelspanning hoger (draaiding in je shifter naar buiten draaien)
Plaats reactie