Ketting naast tension pulley Shimano XT 1x11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knipper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 21:31
Mijn mountainbike: surly troll

Mijn ketting loopt constant naast mijn tension pulley van de derailleur. het betreft een shimano Deore XT M8000 1x11 gemonteerd op een Surly Troll hardtail frame. Als ik even achteruit trap dan pakt hij hem weer goed op maar na korte tijd loopt hij er weer naast. Dit gebeurt voornamelijk op de buitenste, kleine tandwielen van de cassette omdat de ketting door de 1x11 montage dan ook het schuinst loopt. Ik heb al een extra spacer geplaatst tussen mijn BB om de schuine loop van de ketting iets te verminderen. dit heeft het een heel klein beetje verminderd maar niet voldoende.

Dit lijdt uiteraard naar te snelle slijtage van de pulley en de derailleur. De pulley heb ik ook al een keer vervangen waarna het een korte tijd ca. 500 km weer goed ging. De allereerste 1000 - 1500 km had ik overigens ook nergens last van.

Zijn er meer die hier last van hebben? of is dit gewoon 1 van de nadelen van een 1x11 montage? of is er iemand met een goeie tip?

Alvast bedankt voor de reacties!
If you believe in yourself, you'll know how to ride a Bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zit er nog verschil in speling tussen de beide wieltjes? Vaak is dat zo en dan maakt het misschien wel uit welke onder zit en zitten ze nu verkeerd om.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knipper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 21:31
Mijn mountainbike: surly troll

Bedankt voor je reactie, maar het staat zelfs in het wieltje gegraveerd waar die moet. Dus verkeerd om zitten ze niet
.
If you believe in yourself, you'll know how to ride a Bike!
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Mits goed afgesteld is 1x11 probleemloos!!!
Ik heb (best veel) ervaring met Sram 1x11 en 1x12.
Zo te lezen heb jij jouw B-tension niet goed staan, dat is de afstand (op grootste blad) tussen de bovendste derrie wieltje en je cassette, die kun je afstellen, die is erg belangrijk.
Tevens moet je derrie exact in lijn staan, dus je pad kan iets scheef staan, dit kun je makkelijk uitrichten als dat nodig is.
Ik ga ervan uit dat je kettinglengte oke is btw.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Bij dit soort problemen altijd beginnen met het richten van dhet padt, anders blijf je klooien. Controleer ook of de kooi nog netjes recht is.
Vorsprung durch Pedantik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb dit ook gehad, toen was de kooi simpelweg stuk.

Door versleten pully was hij er een paar keer tussengekomen en daardoor had ik de kooi teveel uitgesleten waardoor het ook met nieuwe pully niet meer over ging... Nieuwe kooi van defecte derailleur voor 5 euro gekregen bij fietsenmaker, was tijdens vakantie. Deed t weer als een zonnetje :bier: .
Waar woke is, is vuur
Knipper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 21:31
Mijn mountainbike: surly troll

Ja de kooi en de pulleys heb ik al eens vervangen omdat deze door dit probleem te ver versleten waren. na het wisselen liep hij inderdaad weer als een zonnetje, maar voor slechts enkele honderden kilometers:( nu is het weer opnieuw mis.
Qua afstellingen lijkt het nu zo optimaal mogelijk en ketting is ook op de juiste lengte.

Nieuwe Ketting, Cassette, pulleys en kooi zijn maar weer besteld :roll: , hopen dat het met een nieuw setje weer goed gaat.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval:-q , eventuele verdere tips blijven uiteraard welkom!
If you believe in yourself, you'll know how to ride a Bike!
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Bevestiging derailleur en derailleurpad ook al gecheckt?

Mijn XX1 liep laatst ook niet geheel fijn meer, bleek de derailleur heel ligt te zijn losgekomen...
Knipper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 21:31
Mijn mountainbike: surly troll

ketting vervangen en loopt weer helemaal perfect :-q Ketting was dus behoorlijk snel versleten :~ Thanks voor het mee denken!!! :-q
If you believe in yourself, you'll know how to ride a Bike!
Plaats reactie