Aanpassen naaf van 12x142 naar 12x135

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik heb een hele mooie wielset (newmen Components evolution sl r.25) voor mij gravelbike gekocht, maar nu past het achterwiel niet in de fiets.

Heb de wielset al even te koop staan, maar wil ze ook eigenlijk niet kwijt, en 100 euro toegeven op de aanschafprijs vind ik ook iets te gek.

Blijkt dat ik een qr 135mm brede naaf maar kwijt kan in mijn fiets.
Het wiel is 12x142. Van 12 naar qr zijn mooie adapters te koop, alleen is de naaf dan nog te breed.

Kan ik gewoon aan beide kanten 3,5mm van de as af laten draaien? Of zijn er meer dingen waar ik rekening moet houden? Er zit materiaal genoeg aan beide zijden van de as. Dit heb ik al opgemeten van aseind tot freehub, en van aseind tot centerlock adapter.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wanneer je gaat slijpen/schaven moet je in ieder geval in de gaten houden is of je remschijf nog wel goed in je remklauw gaat passen (qua zijdelingse afstand bedoel ik dan)
Teveel naar links of rechts en je hebt een piepende schijf of het past totaal niet en dan kun je je naaf wegknikkeren.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Idd. Positie van de rem schijf moet exact hetzelfde zijn als van mijn andere wielset.

En slijpen of schuren ga ik zeker niet doen. Dat is niet nauwkeurig genoeg. Kans is dan ook erg groot dat de boel niet meer recht blijft

Als dit al gaat gebeuren, gebeurt dit door een vakman op de draaibank. Dan is het iig netjes vlak en aan de maat
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Weet je zeker dat die QR doppen 142 zijn inplaats van 135?? 135 is nl de normale maar voor QR.
Alle setjes die ik ken zijn voor 142x12 OF 135 QR
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ik heb eens een 142x12 wiel passend gemaakt in een 135QR frame. Hierbij heb ik na uitgebreid meten van iedere zijde van de naaf 3.5mm materiaal verwijderd en een verloop-bus in het wiel geplaatst om de QR as te kunnen plaatsen. De remschijf lijnt nog perfect uit na deze ingreep.

Toch ben ik benieuwd (net als japie carbon) naar die QR doppen. Want 142QR komt niet of nauwelijks voor.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Vandaag nog even goed naar de naven gekeken. Aanpassen gaat niet lukken... 😐

De 12 mm diameter zit alleen in de einddoppen van de naaf. Als daar 3.5mm af gaat blijft er bijna geen materiaal meer over...

Helaas. Geen gave newmen wielset voor mijn gravelracer.
Plaats reactie