Hulp gevraagd na een wat impulsieve aankoop

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Hoi allemaal,

Dit weekend na enig (maar onvoldoende) vooronderzoek voor een leuk bedrag een Rocky Mountain Element Team SC Full Suspension Frame aangeschaft.

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe een fully bevalt en ik dacht dat het een mooie budget manier zou zijn om de onderdelen van mijn hardtail over te zetten.

Vandaag aan de slag dus. Alleen als eerste kwam ik er achter dat de zadelpen niet compatibel was. Ik moet een 27.2 diameter hebben ipv de 31.6 die ik nu heb. Dat is opzich geen probleem.

Wel een probleem is mijn voorvork denk ik zo. Diameter is goed, alleen had ik even geen rekening gehouden met de benodigde lengte. De hoofdbuis van de fully is een behoorlijk stuk groter en laat ik nu net een paar maanden geleden mijn stuurbuis tbv mijn hardtail 2cm extra ingekort.

Resultaat: zonder spacer komt mijn stuurpen 7mm boven de stuurbuis uit. En ik ben bang dat dat te veel is en het dus niet verantwoord is om hiermee te rijden.

Daarnaast zit er een zilveren ring bij de headset waarvan ik geen idee heb waar en hoe die gemonteerd moet worden.

Zie foto's

Ik ben dus naarstig opzoek naar advies met het doel dat ik van dit project nog een betaalbaar succes kan maken. Anders ben ik bang dat ik het fully frame te koop moet zetten...

Alvast bedankt
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?

Dat zilveren ringetje is de crownrace, die moet onderop de stuurbuis van je vork, maar omdat je deze vork uit je andere fiets heb gehaald hoef je deze niet te gebruiken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind deze wel op (onder) het randje, persoonlijk zou ik het iig niet doen. De klemming is op de stuurbuis minimaal en het laatste wat je wil is dat het bij een drop allemaal los komt.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Inderdaad, het ziet er wel erg kort uit.

Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien. Een deel net zo dik als de stuurbuis, en een stuk van 2,5cm dat er precies in gaat. Dit heb ik toen met 2 componenten lijm erin vast gezet.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Misschien is een stuurpen met lagere inbouwhoogte een optie?
Mijn advies om ook even goed te kijken naar de las op de staande zitbuis bij de demper. Daar was mijn Rocky aan beide kanten gescheurd. Ik rij bijna hetzelfde frame. Element Team uit 2007 vind het nog steeds een fijne en speelse bike.
Enjoy de opbouw
Eerst doen, dan denken
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?
Inderdaad, indien de vorkbuis op gelijke hoogte komt met de bovenkant van het bovenste boutje van de stuurpen zou ik er niet bang voor zijn en lekker gaan fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik durf die 7 mm probleemloos aan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef:Ik durf die 7 mm probleemloos aan!
+1, hij klemt op de stuurbuis en eronder zit nog een bout.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Bedankt voor alle tips!

Ik ga toch nog even proberen om er iets van te maken. Verkopen kan altijd nog.
byorka schreef:
japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?
Inderdaad, indien de vorkbuis op gelijke hoogte komt met de bovenkant van het bovenste boutje van de stuurpen zou ik er niet bang voor zijn en lekker gaan fietsen.
Volgens mij kwam de bovenste schroef gewoon op gelijke hoogte of nog net iets eronder. Ik zal er deze week nog even een foto van maken. Aangezien ik geen ruimte meer heb voor spacers kan ik indien nodig een stuurpen met meer 'rise' gebruiken of niet?
hebin029 schreef:Misschien is een stuurpen met lagere inbouwhoogte een optie?
Mijn advies om ook even goed te kijken naar de las op de staande zitbuis bij de demper. Daar was mijn Rocky aan beide kanten gescheurd. Ik rij bijna hetzelfde frame. Element Team uit 2007 vind het nog steeds een fijne en speelse bike.
Enjoy de opbouw
Ik zal de lasnaad bekijken. Ben ook erg benieuwd hoe het zou rijden. Reviews van toen waren zeer positief. Zijn er voorbeelden van stuurpennen die lagere inbouw hebben? Ik heb gezocht maar alles lijkt redelijk standaard te zijn.
japie carbon schreef:Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien
Interessante optie. Waar zou ik zo'n busje kunnen laten draaien en aan waar moet ik qua kosten ongeveer aan denken?

Tot slot nog een andere vraag. Aangezien de zadelbuis wat dunner is, is de klem van mijn voorderrie ook te groot. Is dit gewoon op te lossen met een stukje rubber tussen klem en zadelbuis?

Bedankt maar weer!
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Je hebt vulringen voor je voorderrie.

Ik zou ff naar de lbs gaan.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Lars en TenZNL Wanneer is bij jullie dan de scheidslijn van niet meer monteren? Ik dacht altijd dat 3 tot 5 mm de max was.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als het boutje voor meer dan de helft boven de buis komt. En dan nog, de onderste klemt ook nog, er zijn ook modellen met maar 1 boutje maar je moet ergens een grens trekken.
Het is natuurlijk ook nog maar de vraag of de zit bevalt, er is geen ruimte voor aanpassingen.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

als de stuurpen bij de hardtail op de goede hoogte zat met de vork op deze lengte zal het bij dit frame ok wel niet zo veel schelen, BB hoogte kan iets anders zijn maar zal niet een giga verschil zijn waarschijnlijk.

Ik zou deze uitsteek ook wel aandurven, bovenkant stuurbuis op het hart van de bout is in beginsel maximaal, maar iets er onder vind ik zelf nooit een probleem.
Don't believe the hype!
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

HotSnail schreef:als de stuurpen bij de hardtail op de goede hoogte zat met de vork op deze lengte zal het bij dit frame ok wel niet zo veel schelen, BB hoogte kan iets anders zijn maar zal niet een giga verschil zijn waarschijnlijk.

Ik zou deze uitsteek ook wel aandurven, bovenkant stuurbuis op het hart van de bout is in beginsel maximaal, maar iets er onder vind ik zelf nooit een probleem.
Bij mijn hardtail heb ik ongeveer 1,5cm aan spacers onder de stuurpen en nog iets van 1cm erboven. Dinsdag maar eens naar de LBS voor een vulring, nieuwe ketting (is aan vervanging toe) en zadelpen. En dan poging 2.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?

Dat zilveren ringetje is de crownrace, die moet onderop de stuurbuis van je vork, maar omdat je deze vork uit je andere fiets heb gehaald hoef je deze niet te gebruiken.
Nou... de crownrace of baseplate is toch vaak headset-specifiek... dus als de headset niet over te zetten is, zul je die nieuwe base plate moeten gebruiken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie