Kan ik de volgende montage pasta gebruiken en nog een vraag.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
CycleMichael
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 3 maart 2018, 19:40

Naast band plakken, nieuwe wielen erop en een fietscomputer installeren is mijn fiets montage ervaring nul.

Ik vond het echter leerzaam om onderhoud en montage allemaal zelf te leren. Ik heb me laten inlezen over het hele onderwerp en heb grootse aankopen gedaan.
Ik wil mijn eigen fiets een grote beurt geven en een aantal dingen ook vervangen. Hier neem ik rustig de tijd voor.

Na het een en ander te hebben besteld heb ik denk ik een foutje gemaakt. Alhoewel, dat is dus eigenlijk nog de vraag.

Ik heb de volgende montage pasta gekocht, ook wel bekend als anti seize.

https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... 0g-554795/" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien ben ik wat te vlug geweest in het aankopen. Op het flesje staat duidelijk carbon montagepasta.
Echter mijn fiets is helemaal niet van Carbon maar puur alluminium.

Schaadt het als ik dit middel toch gebruik voor zadelpen, stuur etc.
Ik zou me kunnen voorstellen dat bepaalde bestandsdelen in de carbon pasta slijtend kunnen zijn op alluminium en daarom alleen voor carbon bedoeld is.
Ik wil het echt zeker weten zodat ik geen stomme dingen doe. Zoeken op deze vraag leid nergens heen en mijn buik zegt dat het helemaal niks uitmaakt.

Vraag 2.

Mijn trappers zitten muurvast in de crank arm. Niet mijn fout want zo kocht ik de fiets 2dehands dus de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk geen vet gebruikt op het schroefdraad.
Ik heb dus op dezelfde site ook kruipolie besteld en nieuwe spd pedalen. Ik heb de kruipolie al uren laten intrekken maar krijg er geen beweging erin.

Even voor alle zekerheid, je draait de trapper toch naar links als je het lost wilt hebben? Zoals elke schroef in de schroeven wereld?
Toch maar even voor de zekerheid vragen want wie weet is het in de fietsenwereld andersom.

Andere tips op de trapper van de crankarm los te krijgen? Ik wil niet ook nog eens nieuwe crank armen kopen.
Laatst gewijzigd door CycleMichael op za 3 maart 2018, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Geen idee welke montage pasta je hebt gekocht. Link stuurt me door naar de lijst.

Het schroefdraad van de trappers is niet bij allebei hetzelfde. Kijk maar eens naar de nieuwe pedalen.
Wat kan helpen om hem los te krijgen is de sleutel een stuk verlengen.
CycleMichael
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 3 maart 2018, 19:40

Dat was de verkeerde link inderdaad. Ik heb deze aangepast. Ik zal je laatste tip uitproberen :)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Die montagepasta kun je prima gebruiken bij bijvoorbeeld de zadelpen. Er zit een soort schuurmiddel in wat er voor zorgt dat je de boel minder vast hoef te draaien. Dit kan ook prima in alu.
Gebruik het alleen niet in bijvoorbeeld lagercups en bij het vastzetten van crankarmen ed. Daar kun je beter dit bij gebruiken. https://www.mantel.com/shimano-montagep ... Qjc3RhcnQy" onclick="window.open(this.href);return false;
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die pasta is voor dingen die moeten klemmen.
Zadelpen, stuurpen, dat soort dingen.
Niet voor schroefdraad.

Je trappers draai je aan de rechterkant (ketting) linksom los, aan de linkerkant juiste rechtsom los.
Als je crank van alu is kan je er kokend water overheen gieten.
Alu zet meer uit dan staal en zo komt er misschien wat ruimte op het schroefdraad.
En een grote passende sleutel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
CycleMichael
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 3 maart 2018, 19:40

@ThaSingleTrackMastah.

Juistem. Het is ook het linker trappertje en ik probeer hem de hele tijd naar links te draaien maar moest inderdaad dus naar rechts.

Hij zat wel degelijk vast, vereiste behoorlijk inspanning maar daar ging ie dan :p.
Ik ga maandag eens kijken of ze de soort pasta gepost door Sama bij een fietsenwinkel verkopen.
Anders maar weer bestellen.
In ieder geval blij dat de door mij gekochte pasta werkt voor stuur en zadel.
Heb ik het gelukkig niet voor niets gekocht :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die pasta is voorzien van een soort microscopisch kleine "bolletjes" die geplet worden bij het verhogen van de druk. Zo wordt de wrijving tussen delen die moeten klemmen verhoogd, dus je hoeft het minder vast te draaien. Aangezien carbon erg slecht tegen te hoge klemkrachten kan wordt die pasta daarvoor aangeraden, maar het werkt ook op andere materialen ;-)

Klein beetje tussen stuur en stuurpen, en tussen stuurpen en vorkbuis aanbrengen kan geen kwaad.
Bij een zadelpen is het niet nodig, behalve als de boel makkelijk zakt bij het rijden. Bij een erg strak passende zadelpen is een beetje gewone montagepasta of wat vet beter (wel iets gebruiken, anders krijg je snel kraakjes).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie