remkracht neemt (flink) af, geen lekkage of lucht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn 575 remsetje.
Kapitein Iglo dus ook, lees ik net.
Ben er, net als jij nooit achter gekomen wat daarvan de oorzaak is. Zit me eigenlijk nog steeds dwars.
Andere bikes met Shimano en Avid remmen van mij en mijn zoon worden onder exact gelijke omstandigheden gebruikt en geparkeerd maar hebben gewoon 100% behoud van remkracht.
Echt van alles geprobeerd, noem alle opties maar op. Net zo geheimzinnig als die graancircels.

Toen ik, door het vrijwel ontbreken van remkracht, bijna onze zeer gewaardeerde huisarts bijna tegen de vlakte reed was voor mij de maat vol.
Met mijn 596ers en SLX heb ik overigens niet de minste problemen. Ook weer zelfde gebruik, zelfde stalling etc.

Met deze post ben je niet geholpen denk ik, zie het maar als een soort lotgenotencontact.
Mijn advies luidt dan ook, nog even een paar dagen aankijken wat er eventueel voor nuttigs uit dit draadje volgt en anders: enkele reis richting Bajkonoer;
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
lost_traveller
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon SL 2005

Ik heb dezelfde ervaring, alleen met Shimano 395 op woon-werk fiets (die iedere werkdag wordt gebruikt). Uiteindelijk bleek dat de zuigers niet goed werkten, ze kwamen ongelijk naar buiten. Na bleeden/nieuwe remblokjes/klauw opnieuw vastzetten en aantal ritjes was uiteindelijk nog maar 1 zuiger die aan een zijde een remblokje tegen de schijf drukte met als gevolg was dat het niet meer remde. Oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen, ik vermoed nog steeds lekkage of vuil. Er waren geen duidelijke sporen van lekkage, ook onder druk. Nog een tweetal pogingen gewaagd om op te lossen (zelfde stappen als je hebt ondernomen en wat hierboven is genoemd), maar dit probleem bleef terugkomen. Uiteindelijke ook andere set remmen erop gezet (m615).
Dus ik zou even kijken hoe de zuigers werken, en verder sluit ik me aan bij dat het advies van Jan Willem hierboven heeft gegeven :-q :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weet je wel wat dat kost, een pakketje naar Bajkonoer verzenden ;-)

Anyway, ik zie wel wat ik er nog mee doe of niet. Ze liggen nu overbodig te zijn op zolder dus haast heeft het allemaal niet. Afgezien van die achterste caliper is ook alles nog goed, dus weggooien (of naar Bajkonoer sturen) is nog even niet aan de orde.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ik heb hetzelfde gehad met dezelfde rem. Bij mij was het het afdekkapje op de rem dat niet volledig afsloot. Ontdekt toen ik daar eens een beetje vettigheid vond. Afdekkapje, membraan en dat dunne alu plaatje ertussen vervangen en het probleem was opgelost.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan heb je het over de afdichting van het reservoir op de hendel? Als daar lucht in komt (en dan ook verder in het systeem) zou je remdruk slechter worden, maar dat is niet aan de orde. Rem voelt zoals het hoort voor een Shimano.
Het zit 'm volgens mij echt in een drastisch verminderde wrijving tussen blokjes en schijf. En dat kan alleen met verontreiniging te maken hebben lijkt me. Alleen is het dan zo raar dat er niks te zien is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Yep, reservoir aan de hendel. Druk was niet gelijk weg hoor. Dat duurde iedere keer een tijd, daarom ook dat het zo lang duurde voor ik vond wat de oorzaak was.

Al andere schijven geprobeerd als je denkt dat het probleem zich aan de klauw/schijf bevindt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is (denk ik) vocht dat in je blokjes trekt.
1x de straat heen en weer fietsen met licht ingeknepen achterrem en je voelt dat de remkracht terug komt.
daarna nog eens met de voorrem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Herkenbaar probleem. Zelfde verhaal, ook weer alleen de achterrem en inderdaad ook niets aan te zien. Na veel gevloek, gepruts en frustratie heb ik voor de Jan Willem oplossing gekozen. Vond het ook zonde (en het was een shimano test (eerste shimano remmen)), maar aan een niet remmende fiets heb je ook niets.

Je hebt er geen zak aan, maar misschien helpt het als je merkt dat je niet alleen staat :winkie: :bier:
"Righty tighty, lefty loosey."
Obert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 8 september 2015, 13:16

Ik pik dit draadje even op.

Ik heb momenteel hetzelfde probleem met de Shimano xt 785 rem ook alleen de achter rem. Meerdere malen ontlucht en het blijft terug komen. Wat mij wel opvalt in de regen heb ik er geen last van.
Ik overweeg om er een nieuwe klauw op te zetten want dit is ook niet de bedoeling.

Zelf dacht ik dat het aan de schijf of blokken lag. Beide vervangen voor nieuwe exemplaren en meteen ontlucht mocht niet baten zelfs niet naar stevig in remmen bij droog weer.

Als iemand nog tips heeft lees ik het graag. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus als ik jouw probleem samenvat: nieuwe blokken + nieuwe schijf + net ontluchte remmen en nog steeds geen fatsoenlijke remkracht? Of had je die dingen niet tegelijkertijd gedaan?

Of ik mijn probleem uit de startpost binnen afzienbare tijd oplos, denk het niet. Ik heb de remmen momenteel absoluut niet nodig, ze liggen gewoon bij de onderdelenvoorraad. De kans dat ik er ooit onderdelen van gebruik of ze (met vermelding euvel) te koop zet is denk ik groter dan dat ik tot het uiterste ga om het op te lossen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Obert schreef:Ik pik dit draadje even op.

Ik heb momenteel hetzelfde probleem met de Shimano xt 785 rem ook alleen de achter rem. Meerdere malen ontlucht en het blijft terug komen. Wat mij wel opvalt in de regen heb ik er geen last van.
Ik overweeg om er een nieuwe klauw op te zetten want dit is ook niet de bedoeling.

Zelf dacht ik dat het aan de schijf of blokken lag. Beide vervangen voor nieuwe exemplaren en meteen ontlucht mocht niet baten zelfs niet naar stevig in remmen bij droog weer.

Als iemand nog tips heeft lees ik het graag. :wink:
Dat is wel een rem uit de serie waar Shimano veel problemen mee heeft gehad. Even retour naar Shimano?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 785 hoef je eigenlijk nooit te ontluchten.
(tenzij je de leidingen los haalt, of dat soort zaken)
Dus deze is niet in orde (of je doet iets vreemds)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Obert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 8 september 2015, 13:16

kermit schreef:Dus als ik jouw probleem samenvat: nieuwe blokken + nieuwe schijf + net ontluchte remmen en nog steeds geen fatsoenlijke remkracht? Of had je die dingen niet tegelijkertijd gedaan?

Of ik mijn probleem uit de startpost binnen afzienbare tijd oplos, denk het niet. Ik heb de remmen momenteel absoluut niet nodig, ze liggen gewoon bij de onderdelenvoorraad. De kans dat ik er ooit onderdelen van gebruik of ze (met vermelding euvel) te koop zet is denk ik groter dan dat ik tot het uiterste ga om het op te lossen...

Ja ik heb alles tegelijk vervangen.
In eerste instantie had ik alleen de blokken vervangen maar dat bood geen soelaas dus dacht dan alles maar.
Obert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 8 september 2015, 13:16

Lars TB schreef:
Obert schreef:Ik pik dit draadje even op.

Ik heb momenteel hetzelfde probleem met de Shimano xt 785 rem ook alleen de achter rem. Meerdere malen ontlucht en het blijft terug komen. Wat mij wel opvalt in de regen heb ik er geen last van.
Ik overweeg om er een nieuwe klauw op te zetten want dit is ook niet de bedoeling.

Zelf dacht ik dat het aan de schijf of blokken lag. Beide vervangen voor nieuwe exemplaren en meteen ontlucht mocht niet baten zelfs niet naar stevig in remmen bij droog weer.

Als iemand nog tips heeft lees ik het graag. :wink:
Dat is wel een rem uit de serie waar Shimano veel problemen mee heeft gehad. Even retour naar Shimano?

Ik weet niet of dat nog kan ik heb de remmen al een jaar of 2.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Obert schreef:
Lars TB schreef:Dat is wel een rem uit de serie waar Shimano veel problemen mee heeft gehad. Even retour naar Shimano?

Ik weet niet of dat nog kan ik heb de remmen al een jaar of 2.
Service kunnen ze altijd geven. Dat kost dan iets, maar dan mag je ook verwachten dat de remmen het weer langdurig goed doen. Gaan ze dan weer binnen een paar weken slecht remmen, dan kun je Shimano daar op aanspreken.

Je mag immers verwachten dat een kwaliteitsproduct als Deore XT het een stuk langer dan 2 jaar goed blijft doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie