BR-M395 remmen met SM-RT66-M Schijven verkeerde combinatie?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
BazzO
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 17:35

Zaterdag a.s. gaan we richting Mont-Ventoux. Maandag gaan we de berg op (op asfalt). Ik doe dat op een 26 mtb met sammy slicks. Ter voorbereiding is alles op de fiets vervangen met nieuwe onderdelen. Voor en achter zitten er 180 mm. SM-RT66-M (SLX) schijven 6-gaats op. Remhendel en klauw zijn BR-M395.
Nu rijdt de fiets verder perfect maar bij het remmen, en dan vooral bij het bijna stilstaan piept/zingt de rem zo luid dat het echt irritant wordt. Ik heb ze fatsoenlijk ingeremt,vetvrij gemaakt en opnieuw afgesteld maar het geluid blijft.
Heb ik nu een verkeerde combinatie schijven gekocht? zou ik beter bij de BR-M395 passende schijven moeten kopen?
Zijn de remklauwen te "licht" voor de schijven? Remblokken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In principe zouden die schijven gewoon moeten werken zonder problemen. Sowieso kun je heel veel schijven combineren met een ander type of zelfs merk remmen. Ik heb al schijven van Hayes, Sram, Formula, no-name gebruikt met diverse Shimano remmen zonder problemen.

Geluid wordt veroorzaakt door/is een trilling. Soms zijn remmen lastig stil te krijgen, maar wat je zou kunnen doen is alles even iets los draaien, en terwijl je het onderdeel onder spanning houdt opnieuw vastzetten.

1-Remschijven met een hand naar rechts onder spanning houden, boutjes kruislings eerst licht vast draaien. Daarna kruislings op het juiste koppel vastzetten (als je een momentsleutel hebt). Zonder momentsleutel op gevoel werken, belangrijk is dat de boutjes alle zes gelijkmatig aangetrokken zijn.

2- Adapters onder spanning houden in de richting waarin de rem ze "meetrekt" (naar links dus) en dan vastzetten.

3- Remblokjes zover mogelijk naar buiten drukken door een plastic bandenlichter tussen de blokjes te steken en wat te draaien. Vervolgens de klauwen exact gecentreerd boven de schijf vastzetten, zodanig dat de afstand tussen schijf en blokjes links en rechts gelijk is.
Je centreert dus niet door de rem in te knijpen en dan de klauw vast te zetten! Dat is niet de optimale methode.

4- Als de klauw vastzit knijp je voorzichtig een paar keer in de rem om druk op te bouwen, niet meer dan nodig is om één blokje de schijf te laten raken. Idealiter raken beide blokjes tegelijkertijd de schijf, maar als dat niet zo is houd je de schijf tegen het blokje gedrukt dat als eerste de schijf raakte en knijpt dan in de rem tot blokje twee ook de schijf raakt.
Dit is de methode die Hope aanbeveelt en die is beter dan de "rem-inknijpmethode". Werkt voor elk merk.

Ik ga ervan uit dat alles schoon is, en dat de zuigertjes in de klauwen soepel naar buiten komen. Ook mogen er natuurlijk geen slagen in de schijven zitten.

Het is even priegelen, maar je voorkomt zo wel een aantal mogelijke oorzaken van irritante bijgeluiden ;-)
Succes!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat het in de uitlijning van je remklauw zit.
Ik weet niet hoe lang je blokjes er al inzitten, maar uitlijnen kan je het beste met nieuwe blokken doen, deze zijn misschien schuin afgesleten door de verkeerde uitlijning.
Als het mee valt kan je de remklauw uitlijnen met de huidige blokjes.
Je moet L en R een klein spleetje tussen schijf en blokje hebben.
De makkelijkste manier is de boutjes een klein stukje los (net genoeg om de remklauw te kunnen bewegen) en dan de rem inknijpen.
Dan de boutjes om en om telkens een stukje vaster draaien, dus niet in 1x.
Controleer op het oog de spleet L en R van het blokje. Dit gaat makkelijker door een wit papiertje onder de remklauw te leggen.
Draai het wiel, kijk of er geen slag in de schijf zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Op je vraag of dit een verkeerde combo is, dan is het antwoord ja.
De remblokjes van de 395 zijn te breed voor de 66 schijven.
Het rem oppervlak van de 66 schijven is niet groot genoeg.
Of een gedeelte van de blokken zit net buiten de schijf of raakt het gedeelte van de bevestiging van de schijf.
De remblokken van deore, slx en xt zijn net iets minder breed en hebben dit probleem niet.
Dit probleem los je op door de 66 schijven te vervangen door 56 schijven of de 395 remmen door deore remmen.

Het vreemde is dat jouw probleem niet direct komt door bovenstaande.
Voor jouw probleem hebben kermit en TSTM al geantwoord.
BazzO
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 17:35

Allemaal hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties!
Ik ga ermee aan de slag. Ook check ik het bij de lbs. en neem deze reacties uitgeprint mee.
@massen, ik hoop dat het alleen schijven wisselen is (en goed afstellen)
Groet BazzO
Plaats reactie