Stuurpen zit vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Beste leden,

Ik wil graag mijn headset schoonmaken en opnieuw invetten, echter zit de stuurpen muurvast in de headset. Als ik zoek op informatie, dan zie ik wanneer wanneer het stuur van de stuurpen wordt losgehaald dat de voorvork er zo goed als vanzelf uitvalt. Hebben jullie enig idee of ik iets mis/fout doe? Het gaat om een cannondale trail 1 uit 2016, wellicht dat hier een speciale manier voor is voor deze fiets?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapje bovenop verwijderd? 2 boutjes aan de zijkant van de stuurpen los gedraaid? Dan kun je de stuurpen zo naar boven schuiven, misschien even iets verdraaien omdat 'ie wat klemt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Allemaal gedaan, heb er wat wd40 ingespoten om het los te maken. Kijken of dat werkt...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij bedoel je de vorkpijp. Er zit een meestal een conische ring tussen het bovenste lager en de vorkpijp, als je met een (rubber) hamer een subtiele doch ferme klap boven de pijp geeft komt de boel los, wel de vork vasthouden zodat hij niet valt.
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Die bedoelde ik eigenlijk ja... zojuist geprobeerd en gelukt! Overigens geen overbodige luxe om wat onderhoud uit te voeren zie ik al wel. Nog tips? Beetje vet op de lagers en weer vastzetten?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lagers eruit, binnenkant/cups ontvetten, binnen- en buitenkooi van de lagers een beetje oppoetsen met scotchbrite/schuursponsje, nieuw vet erin, lagers monteren en (dik) afsmeren met vet. Dan de vork weer monteren en het overtollige vet verwijderen :)
Plaats reactie