Sram Guide R opmerkelijkheden - bleeden?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

De hendels van zowel voor als achterrem moet ik ver inknijpen alvorens de remblokjes op de schijf aanslaan. Omdat het Guide R is, kan ik niets anders verstellen dan de stand van de remhendel. Bij elke stand van de remhendel moet ik ver inknijpen.

Als ik een wiel uitneem, en dan een paar keer in de rem knijp, dan zie ik dat de pistons van de ene zijde verder naar buiten komen dan die aan de andere zijde. Dit is dus ook zowel voor én achter.

De blokjes zijn gebruikt maar (vergeleken met een nieuw klaarliggend blokje) m.i. nog niet 'op'. De achterrem slijt van boven naar beneden schuin af, maar dit is aan beide zijden gelijk.

Na het paar keer remmen zonder schijf erin, is de slag van de hendels kortstondig iets minder. Maar het probleem komt dan terug.

Alles is origineel Sram en nog niet vervangen. Is bleeden de oplossing?
Ja, doei !
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Niet per se. Ik vind mijn Guides ook behoorlijk laat aangrijpen, en die zijn perfect ontlucht. Lees wel vaker dat dit niet bij elke Guide hetzelfde is.

Wat het probleem verhelpt (tijdelijk, maar wel minder tijdelijk dan knijpen zonder schijf), is de zuigers even goed smeren. Sowieso wel goed idee als de zuigers erg ongelijk eruit komen.

Dus pads eruit, paar keer knijpen dat de zuigers er een stuk uit komen (maar niet té ver ;)), siliconenspray erop (of DOT olie, maar das minder vriendelijk voor de geverfde klauw), met wattenstaafje eventueel meuk wegvegen, en weer terug duwen. Als een zuiger er niet goed uit wil komen, de andere zuigers tegenhouden met een plastic bandenlichter, of een grote imbussleutel ertussen schuiven, en dan in de rem knijpen. Paar keer herhalen voor elke zuiger en de boel weer monteren. Nu heeft de seal iets minder wrijving op de zuiger, dus die wordt iets minder stevig teruggetrokken, waardoor je pad clearance wat minder en dus ook je lever travel wat minder is.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

SIliconenspray erop? Echt? Dat heb ik nog nooit gehoord. Is dat iets dat alleen met DOT gebaseerde remmen werkt, of zou dat bij Shimano (achtige) ook werken?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ook geen probleem, tast het rubber van de seals niet aan. Prima voor als je geen zin hebt de zuigers er helemaal uit te trekken voor een echte smeerbeurt :)
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik ga het eens proberen met die siliconenspray. In huis vaak ook een smeerwondermiddeltje
Ja, doei !
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Zijn het nieuwe Guides? De Guides (R) op de 2017 Strive die ik meehad voor een proefrit hadden een veel langere slag dan de Guides (R) op mijn 2016 Spectral en kon ik met max. reach inknijpen tot het stuur (!). Volgens mij waren er ook wat fysieke verschillen tussen de remklauw op de Strive en die op m'n Spectral. Ontluchten en/of flushen hielp trouwens niet.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ja het zijn nieuwe Guides op een nieuwe fiets (2016). Af fabriek ontlucht neem ik aan :~
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hmm ik heb laatst bij de Let's Ride even in je remmen geknepen en vond ze juist een duidelijk bijtpunt hebben, zeker in vergelijk met andere Sram remmen waarin ik heb geknepen. Volgens mij komt het doordat de Guide R geen swinglink heeft wat de ''dode slag'' verminderd. Dit hebben de Guide remmen vanaf de RS wel en daardoor voelen ze anders aan.
Desalniettemin is het volgens mij wel de bedoeling dat de pistons gelijkmatig naar buiten komen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ha Kabookie. Na nog flink wat remwerk daarna moet ik steeds verder inknijpen. Ik dacht dat dit het einde van de blokjes inluidde maar dat blijkt niet het geval. Ik ben het met je eens dat als de remmen aangrijpen dat ze het wel goed doen en dat het goed te doseren is.
Ja, doei !
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Als het drukpunt varieert tijdens een rit, duidt dat meestal op een luchtbel.

Neemt niet weg dat je de zuigers ook even moet smeren om ze zo gelijkmatig mogelijk naar buiten te laten komen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Nou die remmen worden een heel project op zich.
De pistons die vast zaten, zitten nog steeds vast. Of zij worden niet gevoed met olie. Het gaat in beide gevallen om de kant tegenover de zijde waar de hydroleiding de remklauw inkomt. Het is mij met de tips van DaanJ nog niet gelukt om ze naar buiten te krijgen. Helaas in al mijn enthousiasme bij de achterrem dus een wel bewegend zuigertje er uit gedrukt en nu beweegt geen van de vier pistons meer..... :-{

Ik neem aan dat het beste is om de remklauwen te openen, alle pistons uit te nemen, te smeren (of te voorzien van een filmpje DOT), en het hele systeem te ontluchten?
Ja, doei !
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Als je het grondig wil doen, dan is dat wel de beste oplossing. Dan weet je zeker dat alle pistons weer soepel gaan lopen.
Over het algemeen is het volgens mij zo, dat als de zuigers onvoldoende naar buiten komen, dat er lucht in de leiding zit, of dat er te weinig olie in zit.
Reinigen doe ik trouwens altijd met remolie, siliconenspray vind ik gevaarlijk, aangezien deze ook aan de andere kant van de seal kan komen en zo dus je remolie vervuilen.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Hope gebruikt silicone vet op de seals, dus spray kan ook geen kwaad.

Idd, alles uit elkaar nu, goed schoonmaken, en dan die seals met silicone vet of red rubber grease insmeren en weer in elkaar. Daarna vullen en ontluchten. Of gewoon de losse piston terugduwen, vullen, ontluchten, en dan smeren. Iets minder grondig, wel makkelijker.

Voor die andere rem: echt vastzittende pistons zijn wat irritant bij de guide omdat ie er vier heeft. Ik schakel er altijd twee uit door een dikke inbussleutel door de klauw heen te schuiven, precies tussen twee tegenovergestelde pistons. Dan heb je je handen vrij voor de andere twee en moet 't lukken.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

DaanJ schreef:Hope gebruikt silicone vet op de seals, dus spray kan ook geen kwaad.
Niet alle sprays zijn puur siliconen. Ik heb iig wel eens een fles in de schuur gehad waar siliconenspray op stond, maar dat was een mengsel van minerale olie met siliconen als je de kleine lettertjes las. Dat wil je niet op je dot remmen spuiten.
Ik heb wel eens red rubber grease gebruikt om zuigers te smeren. Dat is een van de weinige vetten die zowel met DOT als met minerale olieen (Shimano remmen of vorkolie) goed samen kan.
Maar ik heb het idee dat het schoonmaken meer doet dan het smeren.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Bleed kit is nog onderweg met de post. Zal later even een update geven.
Ja, doei !
Plaats reactie