shimano BB91-41 kraakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

Hoi allemaal,


De laatste dagen begint bij trapas lager weer te kraken.
Schoon gemaakt en vet geprobeerd in te krijgen naar geen geluk. het geluid zit er nog en voel je ook in het linker lager.

Nu wil ik het eens goed oplossen maar hoe?
Er is zoveel te krijgen, en het een nog duurder als het ander.
Maar wat is goed en mag best meer kosten als die van Shimano.
Zijn er ook die goed schoon te maken zijn?
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
v_schultinge

Ik heb al veel lagers geprobeerd. Het originele BB houdt het het bij mij net zo lang als duurdere.
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

:-? Dan kan ik net zo goed gewoon en vervanger pakken van de zelfde prijs en volgend jaar het zelfde wissel truuk nog eens doen :tong
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is ook wat veel mensen doen :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de XTR versie gekocht, op advies van Bike-Components.
Deze dus.
Die heeft een extra rubber lipje om vuil buiten te houden.
Bike-components schreef:improved seals for long durability: especially for MTB use
Doet het tot nu toe goed, terwijl de andere BB's toch wel heel snel uitvielen.
Helaas geen logboek bijgehouden, dus exacte gebruiksduur is niet vast te stellen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ynze stofkoper schreef:Nu wil ik het eens goed oplossen maar hoe?
Een frame met BSA draad kopen :wink:

Maar nu serieus: Al mijn fietsen hebben BSA draad, alleen een Onza niet. Die heeft PF30 BB. Om te zorgen dat de lagers precies uitgelijnd zijn (dat is vaak de oorzaak van snelle slijtage losse press-fit lagers) heb ik een E13 as erin gezet. Die draai je in elkaar door de bracketpot, waardoor de lagers, indien de bracketpot goed gevlakt, netjes parallel aan elkaar komen te staan. https://www.bike-components.de/de/e-thi ... er-p31558/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruik het lager met een E13 crank, en loopt nu al weer een jaartje of zo probleemloos. Lagers zijn ook gemakkelijk te servicen (schoonmaken en nieuw vet erin doen).

Weet niet of E13 ook voor jou frame een oplossing heeft. Houd er wel rekening mee dat de E13 cranks allemaal een 30mm as hebben.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het lager vd TS is 24 mm.
Z'n crank dus ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik heb de XTR versie gekocht, op advies van Bike-Components.
Deze dus.
Die heeft een extra rubber lipje om vuil buiten te houden.
Die heb ik er gisteravond ook net ingeperst. Mijn ervaring is dat alle lagers op een gegeven moment gaan kraken. Dus ik kies er eentje met een goede prijs/kwaliteit verhouding en vervang zodra het minder wordt. De vorige heeft het trouwens bijna drie jaar uit gehouden, vind ik zeer acceptabel.
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Jan the Man schreef:
ynze stofkoper schreef:Nu wil ik het eens goed oplossen maar hoe?
Een frame met BSA draad kopen :wink:

Maar nu serieus: Al mijn fietsen hebben BSA draad, alleen een Onza niet. Die heeft PF30 BB. Om te zorgen dat de lagers precies uitgelijnd zijn (dat is vaak de oorzaak van snelle slijtage losse press-fit lagers) heb ik een E13 as erin gezet. Die draai je in elkaar door de bracketpot, waardoor de lagers, indien de bracketpot goed gevlakt, netjes parallel aan elkaar komen te staan. https://www.bike-components.de/de/e-thi ... er-p31558/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruik het lager met een E13 crank, en loopt nu al weer een jaartje of zo probleemloos. Lagers zijn ook gemakkelijk te servicen (schoonmaken en nieuw vet erin doen).

Weet niet of E13 ook voor jou frame een oplossing heeft. Houd er wel rekening mee dat de E13 cranks allemaal een 30mm as hebben.

Ciao
Jan
Hope heeft ook zoiets in het programma voor PF41-24, ik heb zelf onlangs er één in m'n fatbike geschroefd, voelt solide aan.....

https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... mm-p43138/

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jan the Man schreef:
ynze stofkoper schreef:Nu wil ik het eens goed oplossen maar hoe?
Een frame met BSA draad kopen :wink:

Maar nu serieus: Al mijn fietsen hebben BSA draad, alleen een Onza niet. Die heeft PF30 BB. Om te zorgen dat de lagers precies uitgelijnd zijn (dat is vaak de oorzaak van snelle slijtage losse press-fit lagers) heb ik een E13 as erin gezet. Die draai je in elkaar door de bracketpot, waardoor de lagers, indien de bracketpot goed gevlakt, netjes parallel aan elkaar komen te staan. https://www.bike-components.de/de/e-thi ... er-p31558/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruik het lager met een E13 crank, en loopt nu al weer een jaartje of zo probleemloos. Lagers zijn ook gemakkelijk te servicen (schoonmaken en nieuw vet erin doen).

Weet niet of E13 ook voor jou frame een oplossing heeft. Houd er wel rekening mee dat de E13 cranks allemaal een 30mm as hebben.

Ciao
Jan
Jan, dit is als ik het goed begrijp dus een vervangend lager voor een press fit welke je niet perst maar in elkaar draait?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Dice Oldskool schreef: Jan, dit is als ik het goed begrijp dus een vervangend lager voor een press fit welke je niet perst maar in elkaar draait?
Nee, je perst hem nog steeds, maar vervolgens draai je de verbindingsbus vast zodat de lagercups met elkaar verbonden zijn via de verbindingsbus. Hope heeft een zelfde soort systeem, het zou voorkomen dat de lagercups gaan draaien in het frame.
Ik ben overigens ook erg tevreden over de XTR SM-BB94 pressfit lagers, al ruim 2,5 zonder speling (eerste montage BB), in weer en wind en zo goed als geen onderhoud :-q (en dat voor nog geen 3 tientjes als ik hem ooit moet vervangen).

Een frame met BSA draad maakt het alleen makkelijker om de lagers te vervangen, de lagers zijn echt niet beter :roll:
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik heb het ooit verholpen met een Hope bottom bracket. Ook deze moet je in je frame persen, om vervolgens intern de twee cuphelften aan elkaar te schroeven met een speciale tool. (25mm zeskant).
Sindsdien geen problemen meer gehad, zeker aan te raden.
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

hoi allen,
Bedankt voor de tips en uitleg. :-D

het lager heb ik vervangen voor een "Hope PF41 Press Fit Stainless Bottom Bracket lager" gemonteerd met het bijbehorende passende gereedschap.
heb hier voor gekozen om dat de lagers los te vervangen waren en hoop dat door iets meer te betalen voor goed gereedschap en spullen er lager plezier van te hebben.
de Shimano lagers heb ik er met licht geweld in gezet en door de plastic bus die de lagers verbind is ook niet goed te controleren of ze recht tegenover elkaar zitten. waarschijnlijk heeft dit wel geleid tot de korte levensduur van het lager(700km)
Hij het Hope lagers zit een bus die je er in schroeft, tussen de press fit cups, die ging heel soepel dus zal ook goed uitgelijnd zitten ten opzichte van elkaar. daarna met het Hope tool het lager gemonteerd zonder moeite.
Alles draait mooi soepel nu maar weer van uitgaan dat het weer veel km plezier op levert :winkie:

Alleen jammer dat niet al het geluid verholpen is :evil:
Nu blijkt een lager van mijn net nieuwe DMR Vault pedalen een tik te veroorzaken :-?
Laatst gewijzigd door ynze stofkoper op vr 8 september 2017, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

ynze stofkoper schreef: de Shimano lagers heb ik er met licht geweld in gezet en door de plastic bus die de lagers verbind is ook niet goed te controleren of ze recht tegenover elkaar zitten. waarschijnlijk heeft dit wel geleid tot de korte levensduur van het lager(700km)
De lagerpassingen in het frame zitten toch concentrisch ten opzichte van elkaar? Dus de cups zitten daardoor altijd goed uitgelijnd.
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

DuReal
De lagerpassingen in het frame zitten toch concentrisch ten opzichte van elkaar? Dus de cups zitten daardoor altijd goed uitgelijnd
maar ik heb niet veel vertrouwen in de kunststof cups van Shimano.
kan aan mij liggen maar die vervormen denk ik makkelijker met monteren met een hamer.

Nu die van Hope met beleid gemonteerd. hopen dat het effect heeft op de levens duur.
:-{ misschien had het met Shimano ook wel geholpen :~
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Plaats reactie