Aanlopende rem: te veel olie?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Benieuwd naar de stand van zaken, inmiddels al wat gedaan?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Freewheeler schreef:Ik ga het nog eens checken komend weekend maar ik verwacht dat de optie te veel olie overblijft.
TS Laatst bezocht: wo 6 september 2017, 21:24

Ik voel me bijna een ouwe zeikerd worden maar ik vraag het toch nog een keer; is je probleem inmiddels opgelost en zo ja, hoe?
Ik neem aan dat het inderdaad gelukt is want anders zou je de moeite wel genomen hebben om te posten.
Wij, het forum en ik, zijn altijd uitermate benieuwd naar gebleken succesvolle oplossingen voor welk probleem dan ook. :wink:
Dan zou dit topic ook voor meerdere bikers dan alleen TS nut kunnen krijgen :-q

Ja toch?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Jan Willem schreef:
Freewheeler schreef:Ik ga het nog eens checken komend weekend maar ik verwacht dat de optie te veel olie overblijft.
TS Laatst bezocht: wo 6 september 2017, 21:24

Ik voel me bijna een ouwe zeikerd worden maar ik vraag het toch nog een keer; is je probleem inmiddels opgelost en zo ja, hoe?
Ik neem aan dat het inderdaad gelukt is want anders zou je de moeite wel genomen hebben om te posten.
Wij, het forum en ik, zijn altijd uitermate benieuwd naar gebleken succesvolle oplossingen voor welk probleem dan ook. :wink:
Dan zou dit topic ook voor meerdere bikers dan alleen TS nut kunnen krijgen :-q

Ja toch?
helemaal mee eens, ik mod zelf ook op een ander forum, maar dat is ook daar 1 van mijn/de grootste ergernissen!
Het is overigens ook niet erg als het wat langer duurt, soms heb je geen tijd om een heel verhaal te typen, maar het gaat een beetje tegen het "ocmmunity" principe in om alleen een vraag te droppen en het daarbij te laten
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Iemand kan het ook oprecht vergeten zijn, zeker als je notificaties van je topic niet aanstaan, of uitblijven.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je hebt gelijk, dat kan inderdaad het geval zijn.
Probleempjes zoals in dit topic zijn 'nieuw' en het is heel leuk om samen met TS en anderen te zoeken naar een mogelijke oplossing.
Het is dan jammer dat zo'n topic wat heel nuttig had kunnen zijn, juist op het moment dat er een oplossing in beeld lijkt te komen, een open eind zou houden.
Maar goed, misschien volgt er nog een terugkoppeling :-q .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als er sprake is van teveel olie in het systeem kun je die beter via de bovenkant, de remhendel dus, aftappen. Trechter op het reservoir schroeven of een oude doek eromheen wikkelen en met een bandenlichter tussen de remblokjes deze iets verder uit elkaar duwen.
Op deze manier kan er geen lucht in het systeem komen, wat wel mogelijk is als je via de ontluchtingsnippel op de klauw aftapt. En het gaat er maar om dat het reservoir niet te vol zit, zodat er altijd genoeg ruimte is voor olie om terug te kunnen stromen in het reservoir. Alles wat je vanuit het "drukgedeelte" weghaalt wordt toch weer aangevuld zodra je een paar keer in de hendel knijpt.

Wat je ook doet, NOOIT rechtstreeks op de zuigertjes duwen, zeker de ceramische zuigertjes van de duurdere Shimano's kunnen daar niet tegen (ik weet niet zeker of Deore al ceramische zuigertjes heeft of gewoon metalen).

Oké, dit gezegd hebbende had ik vorige week zelf dit probleem...:
Shimano XTR 985 race remmen. Ontlucht met bleedblokjes, altijd perfect gewerkt.
Na mijn vakantie waren de blokjes zowel voor als achter aan vervanging toe, behoorlijk dun afgesleten. Dus een paar vrijwel nieuwe blokjes erin (net ingeremd, meer niet). Zowel de oude als de nieuwe blokjes origineel Shimano, dus ik mag aannemen met gelijke dikte (in nieuwstraat).

Na vervanging kreeg ik beide remmen niet meer sleepvrij afgesteld, dat lijkt dus op iets teveel olie in het systeem waardoor er niet genoeg olie terug naar het reservoir kan om de blokjes ver genoeg te laten terugtrekken.
Maar ja, ik had toch echt met de bleedblocks ontlucht...

Na een uur gek geworden te zijn van het sleepgeluid van de voorrem (de achterrem was inmiddels vanzelf genezen) op een rondje Amerongen/Leersum ben ik gestopt en heb een bandenlichter tussen de blokjes gestopt en ze wat uit elkaar gedrukt.
Waarschijnlijk wat lomp gedaan want er werd nattigheid zichtbaar aan de binnenzijde van de de remhendel... :o De remdruk was ook ineens weg en kwam niet meer terug. Tot ik de reach verstelde, de hendel wat verder van het stuur stelde. Druk terug, remgevoel identiek aan dat van de achterrem en dus weg vervolgd.

De rest van de route geen rare dingen meer gevoeld, de rem bleef het goed doen.
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en ik heb nog niet gekeken of de remhendel droog is gebleven. Maar ik vraag me wel af waar ik die overtollige olie uit geperst heb met mijn actie, waar is-ie langs gelekt... heb ik geen afdichting blijvend beschadigd...

Als ik eraan denk wordt deze post nog eens vervolgd zodra ik meer weet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Dag luitjes,

Excuses voor de late reactie. Het forum is er ook om andere te helpen dus hier ook de status.

Hij leek goed te werken. Geprobeerd bij de remklauw via een slangetje. Ik draaide de nippel open, en er kwam wat olie uitlopen. Er stond dus wat druk op het systeem.

Vervolgens nippel weer dichtgedraaid. Moest met 7-10nm. Heb geen momentsleutel maar dat is voor fietsbedrippen aardig handvast.
Zonder moeite heb ik de schroefdraad stukgedraaid en heb ik de klauw vernield.
Ben zelf van het zeer voorzichtig aandraaien en het vast-is-vast maar dit ging wel erg makkelijk.

Maar goed het is gebeurd. Ben nu aan het kijken of ik de klauw ga vervangen of ergens een complete voorrem bestel (als ik dezelfde kleur kan vinden)

Lees dat iemand problemenhad met aanlopen en de instelling van de reach. Mijn vriendin heeft kleine handjes en heeft de hendel vrij dicht bij het stuur.
Ondanks dat bij het aandraaien van de reach ik de positie van de zuiger niet zie veranderen onlucht ik met de hendel in de verste stand.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oei, dat is balen.
Kan me moeilijk voorstellen dat die 7~10Nm klopt overigens, dat is (zoals blijkt...) wel erg vast. Is het nog mogelijk nieuw draad te tappen voor een fractie grotere nippel of zo?

Bike-Components heeft anders aardig wat losse onderdelen.
In principe past elke Shimano klauw, dus als je twee verschillende klauwen niet erg vindt ben je niet beperkt tot de Deore. Al betekent een klauw met banjo aansluiting denk ik ook meteen een nieuwe leiding? En dan wordt het prijstechnisch snel minder interessant.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik lees hier: http://www.epicbleedsolutions.com/blog/ ... no-brakes/" onclick="window.open(this.href);return false;
tighten the bleed nipple to 4-6Nm (35-53 in.lbs).
, maar ook dat lijkt me erg vast, op het plaatje staat dan ook wel een nipple die je met een steeksleutel moet los/vast draaien... bij mijn remmen heb ik een nipple met rubber dopje en een inbus boutje om de boel open/dicht te zetten. Ik kan me voorstellen dat het (kleine) inbus boutje een stuk minder vast hoeft, het was geloof ik ook een 2mm inbus, tegenover veel 5mm inbus boutjes in klemmen (zoals een zadelpen klem!!) die ook maar met 5Nm vast hoeven.
dus een medium size bout (inbus of steeksleutel) kan met ~5, kleinere boutjes ongetwijfeld met een stuk minder (~2-3Nm????)

wat is je bron voor 7-10Nm?

/edit ik zie hier nog voor Hayes remmen dat de bleed nipple met ~4Nm (3.95...) moet:
http://hayesdiscbrake.com/wp-content/th ... ForWeb.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Prulleman op vr 8 september 2017, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Freewheeler schreef:Excuses voor de late reactie.
Goed dat je terugkoppelt.
Balen dat je die draad aan gort gedraaid hebt...
Waar heb je gelezen dat het aanhaalmoment 7-10Nm moet zijn? Vergis je je niet met de aansluiting van de remleiding op de remklauw?
In deze productmanual staat op pg 113 bovenaan rechts 4-6Nm (waarbij ik 6Nm ook nog best aan de stevige kant vind).
Simpelste oplossing zou inderdaad een nieuwe remklauw zijn, zoals kermit aangeeft.
Bij Bike Components zie ik een Trekking versie remklauw BR T615, geen idee of er in die remklauw belangrijke technische verschillen zijn tussen de M615.
In dat geval ben je voor een paar tientjes gered.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie